Miodrag Milin: Recenzie la „Revoluţia română în Banat” de Alexandru Oşca (coordonator)

Osca_RevinBanatProfesorul universitar timişorean Miodrag Milin este autorul mai multor lucrări consacrate revoluţiei din 1989, din care amintesc: „Timişoara 15-21 decembrie”; „Timişoara în arhivele Europei Libere”, „Timişoara în revoluţie şi după”. În trecut, domnul Milin a fost membru în Consiliul Ştiinţific al Institutului Revoluţiei Române, de unde şi-a dat demisia. A fost deasemeni angajat al Asociaţiei „Memorialul Revoluţiei” din Timişoara, unde a coordonat volumele „Procesul de la Timişoara”, colaborarea sa cu această asociaţie întrerupîndu-se însă în ultima vreme.

Domnul Milin a avut amabilitatea de a-mi transmite pentru publicare pe acest blog a unei recenzii la cartea Revoluţia Română în Banat, Coordonator: Alexandru Oşca, Cuvînt înainte de Claudiu Iordache, Autori: Alexandru Oşca, Ioan Munteanu, Dumitru Tomoni, Emil Şimăndan. Documentarişti: Gino Rado, Adrian Kali, Editura „Sitech”, Craiova, 2009, 498 pag. Public această recenzie mai jos:

Sinteza de sub egida IRRD despre Revoluţia Română din Decembrie 1989 din Banat, este un prim elaborat colectiv, o primă încercare istoriografică de a fi cuprinse, laolaltă, faptele şi uneori, mai timid, problemele revoluţiei anticeauşiste din Banat.

Ca orice început, este ea însăşi un posibil obiect de studiu, cu plusuri şi minusuri, o posibilă radiografie „la cald” despre revoluţie; dar şi despre istoriografia revoluţiei române din Banat. E remarcabilă gîndirea enunţată la început de drum de cei care au şi generat ideea acestei sinteze, a istoriei aflată în plină desfăşurare, sub ochii noştri. Ca peisaj viu, în primenire dinamică, ne apare mereu altul, cu diverse nuanţe cromatice şi predispoziţii psihologice, marcate de semnificaţiile temporalului şi risipite asemenea acestuia. Dincolo deci de inevitabilele fluctuaţii ale strădaniei de a cuprinde în întregul ei o entitate supusă curgerii temporale şi cernerii problematice a clepsidrei lui Cronos, se fixează câteva posibile jaloane.

Uşor putem face în acest text distincţie între momentul Decembrie 1989 şi ianuarie – martie 1990. Colectivului de elaborare i-a fost sugerată nevoia unei asemenea distincţii, cu toate probabilele ei angajări ideatice şi din repertoriul teoretic privind studiul revoluţiilor de altădată şi mai recente.

La o asemenea invitaţie în teritoriul cugetării s-a răspuns însă cam deplorabil, cu largi şi inutile divagaţii despre lupta naţională şi de clasă în alte secole şi din repertoriul de sertar care încearcă să scuture de colbul timpului paragrafe şi chiar texte întregi parcă dintr-o altă lume, spre bucuria noastră apusă fără de regrete.

Acelaşi iz de ofertă cu termen expirat şi din strădaniile de a lega faptele din Timişoara şi din Banat de pretinsa activitate revoluţionară la nivelul Armatei Române. Mă surprinde oarecum această scăpare a coordonatorului de volum care, într-o contribuţie mai recentă a sa cu multă acribie conturează posibilele scenarii post-decembriste ale armatei vizînd neantizarea oraşului Timişoara de pe harta României care ar fi fost să fie pe placul lui Ceauşescu.

În rest, texte deşertate din rucsacul tern, al obligaţiilor de serviciu la IRRD al diverşilor contributori; cu statistici, date, fapte şi destine revoluţionare, de la oraş şi sat, de la cîmpie şi din munţii Banatului. De semnalat totuşi străduinţa coordonatorului de volum de a lega datele şi episoadele disparate într-un posibil – dar încă îndelung discutabil – , tot unitar.

O lucrare pînă la urmă meritorie, un „risc asumat”, ca să folosim o butadă a unui ofiţer – cugetător al Serviciului de inteligenţă al Armatei Române sau mai degrabă al fostului Minister de Interne. Felicitări coordonatorului ediţiei – sinteză despre Revoluţie pentru curajul asumării unui asemenea risc şi profesionalismul cu care a dus spre finalizare texte ce păreau iniţial că nu pot face parte din subiectul enunţat în titlu.

Studiul introductiv, abordînd istoriografia Revoluţiei şi problemele soluţionate de principalii contributori precum şi comentariile pertinente despre cărţi şi noul în peisajul tematicii, pe care-l aduc acestea, ni se par a fi şi cea mai izbutită secţiune din cuprinsul sintezei.

Ne încearcă însă şi regretul că, deşi deja de o jumătate de an am finalizat primul opus documentar, în opt volume tratînd faptele petrecute şi incriminate în Procesul de la Timişoara, această sursă generoasă de informaţie, în afara menţionării lacunare a sprijinirii editării ei de către IRRD, rămîne totuşi încă neutilizată. La o a doua ediţie sînt convins că, mergînd mai ferm pe linia timid schiţată deocamdată de editor, în sensul evaluării mai critice a surselor şi utilizarea întregului aparat documentar aflat de-acum la dispoziţia istoricilor, se va putea realiza şi o reflectare mai convingătoare a procesului revoluţionar erupt la Timişoara, în complexitatea obiectivităţii sale, pre şi post decembriste. Cu necesarele delimitări şi evaluări ale torentului revoluţiei de la noi din Banat, care a angrenat, în desfăşurare procesuală, şi întreaga realitate românească. Or, acest lucru nu se vede încă din prezenta scriere; şi este, dacă mi se permite, minusul esenţial al ei.

Am găsit în aceste pagini reunite multe detalii despre 1989 bănăţean dar, la urmă parcă ne încearcă un uşor regret că nu ştim nici acum adevărurile fundamentale ale lui 1989 şi nici această scriere nu ne-a apropiat prea mult de ele.

Iar o recomandare la urmă către Conducerea IRRD-ului care a şi forţat un asemenea proiect, prematur: să adopte o strategie de-adevăratelea ştiinţifică de lucru, lăsînd volumele festivist-aniversare pe seama imperiului Media şi a regizorilor de imagine ai acestuia, că se pricep mai bine să o facă. Iar istoricii profesionişti îşi riscă prea uşor girul de competenţă căzînd la asemenea compromisuri, doar ca să împlinească gustul capricios al unor gestionari vremelnici şi cîteodată iresponsabili ai banului public.

Un gând despre „Miodrag Milin: Recenzie la „Revoluţia română în Banat” de Alexandru Oşca (coordonator)

1. Pingback: Ioan Munteanu: Răspuns la „Recenzia” elaborată de dr. Milin Miodrag referitoare la lucrarea “Revoluţia Română în Banat” « Blogul lui Marius Mioc

Lasă un răspuns