Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Minciuni neruşinate (şi plagiat) în ziarul „Adevărul” martie 10, 2010


Actualizare: În urma apariţiei articolului meu, în ediţia on-line a ziarului „Adevărul” s-a eliminat fraza „Despre locotenentul Cotos nu mai ştie nimeni nimic. A ieşit din armată şi a dispărut. Foştii colegi spun că nu era gălăţean, ci de undeva din Oltenia” şi s-a înlocuit cu fraza „Locotenentul Cotos lucrează şi acum la Grăniceri (Poliţia de Frontieră, conform denumirii moderne). El este comisar şef şi, momentan, este în concediu de odihnă. În ediţiile viitoare vom încerca să prezentăm punctul de vedere al militarului faţă de incidentele din Decembrie 1989”. Ciudat că domnul Cotos e în concediu, eu azi dimineaţă am vorbit cu el şi era la serviciu (numărul de telefon pe care l-am menţionat este de la locul său de muncă – Poliţia de Frontieră Galaţi). Cred c-a plecat în concediu după ce au început toţi să-l înnebunească cu telefoanele.

Ziarul „Adevărul” din 9 martie 2010 publică articolul lui Costel Crângan „Cum au fost oprite tancurile ruseşti la podul de peste Prut” (linc).

Citim în acest articol declaraţia unui actor, Vlad Vasiliu („care a fost la un moment dat, şi revoluţionar, şi terorist!!!”, scrie „Adevărul”, fără să dea mai multe explicaţii asupra acestui fapt), despre un oarecare locotenent Cotos, de la grăniceri, care, la Galaţi, a oprit invazia rusească în România. Iată declaraţia:

„Fusesem chemaţi la un moment dat de cei de la grupul de grăniceri. La Giurgiuleşti, apăruseră tancurile ruseşti pe pod. Atmosfera era extrem de tensionată”, povesteşte Vlad Vasiliu.

Locotenentul Cotos

„Era un locotenent pe vremea aia – acum nu mai ştiu ce-o fi – Cotos era numele lui. N-am să-l uit niciodată. Ne arăta: «Uite, asta avem noi !» Era un scut mic cu o puşcă mitralieră. «Primul tanc poate-l opresc, spunea, dar al doilea mă face zob». Dar spunea chestia asta cu o dezinvoltură teribilă. «Asta am, asta fac, mai departe vă priveşte ce faceţi voi acolo!»”, îşi aminteşte actorul.

„Am fost pînă la pod la Giurgiuleşti şi l-am cunoscut pe el, pe Ichim, şi pe Crăciun, care era adjunct atunci. Se uitau şi ei la acest locotenent, ridicau din umeri. Ce puteai să faci? Rusul era pe pod. Cu primul tanc pînă la linia roşie. Aşteptau ordin să intre”, continuă povestea.

„Cred că Iliescu a oprit tancurile”

„Nimeni nu poate să-mi schimbe părerea că Iliescu i-a oprit. Ei intrau, dar probabil li s-a spus că nu mai e nevoie, că s-a rezolvat. Cotos, nebunul, s-a dus la primul tanc şi le-a făcut semn să se dea mai în spate. Ruşii arătau linia roşie din faţa şenilelor şi locotenentul le arăta ţeava care depăşea linia. Un ţîr de om – că nu avea mai mult de 50 de kile – avea curaj să împingă tancurile mai în spate. Plutea aşa un fel de nebunie în aer”.

Impresionantă mărturie, care scoate în evidenţă atît curajul unui ofiţer român, cît şi acţiunea lui Ion Iliescu, care a scăpat ţara de invazia rusească.

„Despre locotenentul Cotos nu mai ştie nimeni nimic. A ieşit din armată şi a dispărut. Foştii colegi spun că nu era gălăţean, ci de undeva din Oltenia”, se mai scrie în articol.

Unul dintre cititorii ziarului a scris însă un comentariu la articol din care rezultă că fostul locotenent Cotos nici vorbă să fi dispărut, ci este acum comisar şef la Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontieră Galaţi, şi poate fi găsit la telefon 0236491066. Am făcut atunci ceea ce nu le-a dat prin cap să facă ziariştilor de la „Adevărul”: am pus mîna pe telefon şi am vorbit cu comisarul Cotos. Iată ce mi-a spus:
– era într-adevăr ofiţer de grăniceri în 1989. Din 1989 pînă acum mereu a lucrat în judeţul Galaţi.
– nu a fost nici un tanc sovietic pe pod la Giurgiuleşti. Nu el a declarat respectivele lucruri la ziarul „Adevărul”, ci o altă persoană. Articolul respectiv este copiat dintr-o carte apărută mai demult, a unui oarecare Rogoz.
– nu a observat mişcările trupelor sovietice de peste graniţă fiindcă nici nu avea post de observaţie de la care să poată vedea aşa ceva.
– nu a primit în decembrie 1989 informaţii despre o intenţie de invazie sovietică.

Aş mai adăuga că, dacă incidentul cu tancul sovietic care depăşea, cu ţeava, linia graniţei, ar fi adevărat, locotenentul Cotos ar fi trebuit să-l raporteze şi acest raport ar trebui să existe undeva.

După discuţia cu Cotos, am izbutit să găsesc pe internet de unde a copiat „Adevărul” (adică Costel Crângan) povestea cu tancurile sovietice pregătite de invazie şi oprite de salvatorul Iliescu: din cartea „Povestirile teroriştilor”, amintiri preluate şi prelucrate de Cezar Vladimir Rogoz, editura Alma Print Galaţi, 2007, carte sponsorizată de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor. Cartea se poate citi integral pe internet (linc), iar la pagina 105 se poate citi fragmentul care a fost copiat de ziarul „Adevărul”, fără să se precizeze sursa (cum cred eu, care sînt de modă veche, că ar fi fost normal).

Sînt curios dacă ziarul „Adevărul” va accepta să publice dezminţire şi să-şi ceară scuze faţă de cititori, atît pentru minciună cît şi pentru plagiat. Eu le voi cere acest lucru.

Mai citeşte:
Ruşii şi revoluţia română – două păreri opuse: Ion Raţiu şi Virgil Măgureanu
Generalul Constantin Olteanu despre turiştii sovietici din decembrie 1989
Viaceslav Samoşchin: În 1989 Ceauşescu se adresase conducerii sovietice cu rugămintea de a creşte numărul turiştilor sovietici care vizitează România

 

7 Responses to “Minciuni neruşinate (şi plagiat) în ziarul „Adevărul””

  1. Costel Crangan Says:

    Domnule Marius Mioc

    Declaratia lui Vlad Vasiliu nu este nici minciuna si nici plagiat.

    Povestea este arhicunoscuta. S-a scris despre ea de numeroase ori si s-au facut emisiuni TV despre intimplarea de la frontiera. Mai mult, declaratiile la care faceti referire sunt publicate cu acordul lui Vlad Vasiliu.

    Trebuie sa tineti cont si de faptul ca eu am scris despre incidentul amintit in urma cu vreo 12 ani, intr-un cotidian din Galati care se numeste Impartial.

    Faptul ca informatia a aparut (ulterior!) si in cartea-document a lui Cezar Rogoz este admirabil, dar nu inseamna ca aceea este prima marturie despre caz. Pina la aparitia cartii s-au scris zeci de articole despre incident, in special in cotidienele Viata libera si Impartial din Galati.

    De altfel, in zilele urmatoare vom publica si povestea amintitului locotenent de graniceri. Este adevarat, el exista, nu a disparut. Am descoperit acest lucru ulterior.

    Prima cerere a mea, ca persona vizata de acuzatiile dvs, este, ca urmare sa va retrageti acuzatia de plagiat. Este nefondata si tendentioasa. Si neargumentata.

    In ceea ce priveste adevarul istoric, nici eu, nici dvs, nu suntem in masura sa ne pronuntam.

    • mariusmioc Says:

      Spre deosebire de dv. eu am discutat (telefonic) cu fostul locotenent (actual comisar) Cotos care a tăgăduit aşa-zisa dv. informaţie. Deci, mi-a spus clar că n-a fost nici un tanc sovietic pe podul de la Giurgiuleşti pe care el să-l fi oprit. Refuză deci rolul de erou al neamului pe care dv. i-l atribuiţi.
      Dacă dv. aţi scris despre declaraţiile lui Vasiliu de mai multă vreme (trebuie să-mi dovediţi asta ca să-mi retrag acuzaţia de plagiat; multe pasaje din articolul dv. sînt cuvînt cu cuvînt ca în cartea lui Rogoz; pretindeţi că Rogoz v-a plagiat pe dv.?), asta nu dovedeşte decît că de mai multă vreme sînteţi implicat în campania de falsificare a istoriei revoluţiei. Campanie despre care eu am scris încă din 1990: https://mariusmioc.wordpress.com/2009/08/17/in-1990-scriam-despre-acoperirea-adevarului-despre-revolutie-printr-un-potop-de-minciuni/

  2. Airinei Liviu-Emilian Says:

    Merg pe mana lui Marius Mioc. Insasi articolul baza al lui Crangan porneste de la o afirmatie dovedita in direct de Stoenescu ca fiind falsa pe baza ordinului de zi: cladirea Consiliului de Stat (fosta Palat Regal) de pe care s-a tras(in sus) a fost ocupata de armata (se stie exact unitatea) si nu de Securitate.
    Fostul mare regizor a ajuns sa se considere probabil deasupra istoriei.Stoenescu i-a arat in direct fostului regizor documentul.Cine a vazut emisiunea, stie.Sa ne amintim ca tot regizorul afirma cu tarie acum cativa ani existenta teroristilor, iar acum se intreba cine a lansat ideea. Faptul ca s-a implicat cu casacadorii da de banuit ca a fost unul din oamenii cheie ai noii puteri atat la instalarea ei cat si la stergerea urmelor, conform ipotezei foarte probabile a lui Mioc. Se pare ca nu este suficienta notorietatea pentru a sustine ceva nereal.

  3. DAN Says:

    VLAD VASILIU A PICAT LA CNSAS !

    • mariusmioc Says:

      Sînt interesat de amănunte pe acest subiect. Pe saitul CNSAS la hotărîri judecătoreşti publicate în MO nu l-am găsit pe Vlad Vasiliu. Aveţi vreun linc care să vă dovedească afirmaţia?

  4. Am trimis comentariu dar mi-ati spus ca-i eroare .Unde-i comentariul meu?

  5. Asteptam sa ne reluati comentariul precedent,altfel se pierde (s-a dat un raspuns mai amplu despre revolutia de la Galati).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.