Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Dorin Tudoran şi Liviu Antonesei şi-au dat demisia din calitatea de membri de onoare ai asociaţiei „21 Decembrie” Mai 22, 2010


Dizidentul din perioada ceauşistă Dorin Tudoran anunţă pe blogul propriu (linc) că şi-a dat demisia din calitatea de membru de onoare al asociaţiei „21 Decembrie”, ca urmare a atribuirii aceleaşi calităţi şi Robertei Anastase, preşedinta Camerei Deputaţilor (care a contribuit la votarea legii lustraţiei). Gestul său este repetat şi de Liviu Antonesei (anunţat printr-un comentariu pe blogul lui Dorin Tudoran).

Reproduc mai jos scrisoarea deschisă adresată de Dorin Tudoran lui Teodor Mărieş, preşedintele asociaţiei „21 Decembrie”, cît şi răspunsul domnului Mărieş:

Domnului Teodor Mărieş
Președinte
Asociația 21 decembrie 1989

Dragă domnule Mărieş,

Am fost mândru și emoționat atunci când s-a hotărât cooptarea mea ca membru de onoare al Asociației 21 decembrie 1989. Am acceptat cu gratitudine invitația dumneavoastră de a mă alătura atâtor nume de rezonanță.
Calitatea de membru de onoare al asociației pe care o conduceți nu îmi dă nici un drept să încerc a determina hotărârile dumneavoastră dar nici nu îmi îngrădește libertatea de a mă disocia de hotărâri pe care nu le pot accepta.
Cooptarea dnei Roberta Anastase ca membră de onoare a asociației pe care o conduceți este un act politic. În opinia mea, forța unei structuri ce aparține societății civile stă tocmai în evitarea actelor de natură politică.
De o bună bucată de vreme, oameni și grupuri se folosesc de  numele societății civile doar spre a-și atinge interese străvezii. Au devenit parte integrantă a unui obscen proces de politizare a ceea ce nu poate fi politizat fără a fi subminat.
Cred că în asemenea momente, a fi revoluționar înseamnă să stai în cale torentului, nu să devii parte a tăvălugului. Indiferent de culoarea politică a șuvoiului.
Ca membră a unui partid politic și apoi ca Președintă a Camerei Deputaților, doamna Roberta Anastase a avut suficienți ani la dispoziție pentru a fi inițiat, sprijinit și făcut tot ce îi stătea în putință pentru ca Legea lustrației – una reală, nu simulacrul de acum – să devină realitate.
Cum singură a declarat, doamna Anastase a trebuit să afle dintr-o scrisoare a dumneavoastră ce știau până și oameni din afara Românei – că vă aflați într-o a doua și periculos de lungă grevă a foamei și că erați ferm convins să nu renunţaţi la ea până la îndeplinirea unor deziderate anunțate clar  și de multă vreme.
Retorica falacioasă a zilei amintește de pompierismul anilor Ceauşescu. Într-un fel, nici o mirare: deseori acest discurs este opera aceloraşi propagandişti. Dacă, în fraza următoare, înlocuim numele doamnei Anastase cu un altul, ne întoarcem într-o clipă cu peste două decenii în urmă “Salut aici voința politică a preşedintei Camerei Deputaților, Roberta Anastase, aleasă, ca recunoaștere a rolului jucat în acest act istoric… “
Rostul acestor rânduri nu este de a contesta rolul real jucat de doamna Roberta Anastase în ultimele luni, ci de a vă mărturisi convingerea că rolul nostru nu este acela de a juca într-o piesă elaborată, ca atâtea altele — şi înainte, şi după decembrie 1989 – în numele unor interese ce trebuie să ne rămână străine.
Lăsându-ne manipulaţi sau devenind, din neatenţie, parte a unui proces de manipulare, nu cinstim memoria celor pentru care un om ca dumneavoastră cere — de atâta timp şi prin mijloace niciodată pe măsura trompetelor zilei – dreptate.
Acolo unde în vedere nu se au principii, ci persoane; acolo unde unii sunt protejaţi iar alţii vânaţi; acolo unde lista exceptărilor este mai grăitoare decât conţinutul legii; atunci când un palid şi tardiv înlocuitor a ceea ce trebuia împlinit de mult este salutat drept act istoric, nu de lustrație este vorba, ci de mancurtizare. A dedica un asemenea construct memoriei lui George Şerban mi se pare cel puțin o impietate.
Iată câteva din motivele ce mă determină să renunţ astăzi la calitatea de membru de onoare al Asociaţiei 21 decembrie 1989.
Cu cele mai bune gânduri pentru dumneavoastră şi membrii Asociaţiei 21 decembrie 1989.

20 mai 2010
Dorin Tudoran

Răspunsul domnului Mărieş (linc):

Dragă domnule Dorin Tudoran,

Regretăm sincer decizia pe care aţi luat-o.
Conform prevederilor statutare, hotărîrea de a acorda titlul de Membru de Onoare al Asociaţiei 21 Decembrie 1989 îmi aparţine.
Personalităţile cărora le-am acordat acest titlu sînt:
Dna. Roberta Anastase – preşedinta Camerei Deputaţilor
Dl. Eugen Nicolăescu – viceliderul grupului parlamentar PNL – iniţiator al Legii Lustraţiei
Dl. Marius Cristian Dugulescu – deputat
Dl. Viorel Oancea – Secretar de Stat în Ministerul Apărării Naţionale – iniţiator al Legii Lustraţiei
Dl. Florin Postolachi – deputat, preşedintele Asociaţiei 15 noiembrie 1987 – Braşov
Este adevărat că de această dată m-am consultat şi cu personalităţi din asociaţiile apropiate nouă.
Vă asigur că acordarea acestor titluri nu are nici o conotaţie politică (este pentru prima oară, cînd felicit membri ai Parlamentului, inclusiv din PSD, care au votat Legea Lustraţiei).
Din momentul în care am fost ales preşedintele Asociaţiei 21 Decembrie 1989, nu am acceptat politizarea acţiunilor acesteia şi nici nu am jucat în vreo piesă elaborată în numele unor interese.
Cu modestie, cred că am respectat Principiile ce au stat la baza acestei asocieri sub egida memorabilei zile de 21 Decembrie 1989.
Retragerea oricărui coleg din Asociaţia 21 Decembrie 1989 este o pierdere pentru noi toţi.
Cu speranţa că vă veţi reconsidera decizia luată, Vă asigur de aceeaşi bună colegialitate şi întreaga mea consideraţie.

20 mai 2010
Teodor Mărieş

Tudoran mai dă următoarele explicaţii suplimentare după răspunsul lui Mărieş:

Dragă domnule Mărieş,

Vă mulţumesc pentru promptitudinea răspunsului dumneavoastră.
Nu am pus nici o clipă la îndoială dreptul statutar pe care îl aveţi de a acorda titlul de membru de onoare al asociaţiei.
Nu am pus nici o clipă la îndoială nici dreptul dumneavoastră de a vă consulta cu oricine aţi găsit de cuviinţă atunci când aţi luat decizia de a acorda acest titlu celor cinci personalităţi politice.
Se întâmplă să cred că:
* Parlamentarii au votat această lege cu o întârziere inadmisibilă şi în condiţii de evitat. De exemplu – o grevă a foamei de lungă durată. Nu cred că există un motiv să fie felicitaţi pentru că şi-au făcut, în sfârşit, datoria.
* Ca şi legea de funcţionare a CNSAS-ul şi Legea Lustraţiei este prea departe de ce datorau României litera şi spiritul acestei legi. De exemplu – este vădit selectivă, gândită în raport cu anumiţi oameni şi nu în raport cu un principiu.
* Mi se pare înţelept ca organizaţiile civice să evite, pe cât mai mult cu putinţă, imaginea unor conflicte de interese. De exemplu – existenţa unui resort politic într-o decizie sau alta. Percepţia este deseori mai puternică decât realitatea. Şi mai corozivă în privinţa efectelor negative.
* Dezbaterile în jurul acestei legi, a felului cum a fost lucrată şi promulgată, a resorturilor politice ce au dus la exceptări nejustificate şi la încercarea de dobândi capital politic nejustificat pentru o lege venită cu mare întârziere şi într-o formă nefericită abia încep.
* Asemenea dezbateri nu vor fi comode. Punctele mele de vedere în legătură cu Legea Lustraţiei (şi mai ales în legătură cu interesele unor oameni şi grupuri de a politiza totul, de la cercetare la numele societăţii civile) pot fi foarte diferite de opiniile dumneavoastră şi ale asociaţiei pe care o conduceţi. Asta nu înseamnă de fel că v-aş considera tocmai pe dumneavoastră parte a unor asemenea grupuri de interese. Înseamnă doar că neafiliat asociaţiei, nu îmi voi face reproşuri că am atras asupra ei tunete şi fulgere.

A fost o mare cinste pentru mine să fiu membru de onoarea al Asociaţiei 21 Decembrie 1989. Şi rămâne o datorie de onoare să vă port, dumneavoastră şi asociaţiei, dragostea şi repectul pe care le impun idealurile pentru care luptaţi şi sacrificiile pe care sunteţi gata să le faceţi pentru atingerea lor.

Cu prietenie,
Dorin Tudoran
20 mai, 2010

 

One Response to “Dorin Tudoran şi Liviu Antonesei şi-au dat demisia din calitatea de membri de onoare ai asociaţiei „21 Decembrie””

  1. vlad Says:

    Bună Ziua
    Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
    Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
    Cu scuzele de rigoare pentru acest mesaj de tip spam,acest mesaj este dedicat tie si la cei care merita care ii citim aproape zi de zi.
    Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea, să ne acorzi un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
    Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul radiowhisper_com sau un email radiowhisper_com@yahoo.com pentru a discuta mai multe.www.radiowhisper.com
    Mulţumesc,Cu stimă Vlad!


Lasă un răspuns

