Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Nouă ofensivă a ideologiei statului maximal: Legea taximetriei Aprilie 3, 2012


Deputatul UNPR de Iaşi Tudor Ciuhodaru a anunţat o nouă iniţiativă legislativă (linc), care urmăreşte creşterea siguranţei taximetriştilor.

„Voi depune la Camera Deputaţilor un astfel de proiect, care să vizeze dotarea autoturismelor cu butoane de panică şi cu geamuri securizate care să delimiteze spaţiul şoferului de cel al clienţilor. Toate aceste dotări vor figura la cheltuieli deductibile dacă proiectul va fi adoptat”, a spus domnul deputat.

Este vorba de o nouă iniţiativă legislativă conform ideologiei statului maximal, care aduce noi reglementări care să facă ca profesia de taximetrist să nu mai fie la îndemîna oricui. Trebuie spus că nimeni nu împiedică pe taximetrişti, chiar şi în prezent, să-şi înzestreze autoturismele cu buton de panică sau să instaleze geamuri securizate, în scopul creşterii propriei siguranţe. Chiar după legislaţia actuală, asemenea cheltuieli sînt deductibile, ca de altfel orice alte cheltuieli legate de amenajarea autoturismului folosit la taximetrie.

Ceea ce aduce nou iniţiativa legislativă a lui Ciuhodaru este obligativitatea unor asemenea înzestrări. Sînt cheltuieli suplimentare impuse taximetriştilor care, inevitabil, se vor regăsi în preţul serviciilor efectuate de aceştia.

Un efect secundar al legii propuse de Ciuhodaru este întărirea monopolurilor din activitatea de taxi. Barierele suplimentare impuse pentru a practica această profesie, adică investiţia suplimentară pe care un şofer trebuie s-o facă pentru a-şi instala geam securizat înainte de a se apuca de această meserie, în plus faţă de investiţiile deja impuse de reglementările actuale, face dificil pentru cetăţenii fără resurse financiare să se apuce de această meserie. Sînt multe persoane care rămîn şomere, au un autoturism în proprietate şi ar vrea să se apuce de taximetrie pentru a-şi cîştiga pîinea. Deja legea actuală nr. 38/2003 (linc) le pune multe bariere: maşina trebuie vopsită numai într-o anumită culoare, trebuie să urmeze un curs special de calificare în meseria de taximetrist (şcoala de şoferi nefiind de ajuns), trebuie să încheie o asigurare suplimentară ca taximetrist, RCA-ul obişnuit nefiind de ajuns şi după ce au făcut toate aceste cheltuieli tot nu sînt siguri că vor primi licenţă de taximetrist, aceste licenţe fiind eliberate de consiliile locale în număr limitat (o clară încălcare a principiului liberei concurenţe). Cei care au ţinere de minte ştiu că adoptarea legii 38/2003 a taximetriei a fost urmată de o creştere a costurilor serviciilor de taxi.

În locul unei eliminări complete a legii taximetriei, Ciuhodaru propune noi reglementări costisitoare. Nu mă îndoiesc că va găsi şi grupuri de interese care să-l sprijine. Cînd se limitează concurenţa totdeauna sînt şi băieţi deştepţi care cîştigă din asta. De pildă, firmele de taxi care închiriază autoturisme taximetriştilor, au acum de înfruntat concurenţa şoferilor care fac taxi pe maşinile proprii. Cu cît va fi mai greu să obţii aprobarea înregistrării maşinii proprii pentru activitatea de taximetrie, inclusiv prin reglementări care impun investiţii de felul geamului securizat, cu atît mai mulţi şoferi vor apela la firmele de taximetrie care deţin autoturisme gata echipate pentru asemenea activitate. Patronii firmelor de taximetrie nu pot decît să se bucure de reglementări care-i aduc pe şoferi la cheremul lor. Astfel exploatarea şoferilor poate deveni mai eficientă.

Alte prevederi care se vor introduse sînt (linc): obligativitatea unui aviz psihologic pentru taximetrişti, adică birocraţie în plus, introducerea unui tarif unic în fiecare localitate şi interzicerea de a practica taximetria în altă localitate decît cea în care te-ai înregistrat. Această din urmă prevedere e menită să elimine aşa-zisa piraterie pe care o fac taximetrişti înregistraţi în Ilfov care prestează în Bucureşti. De fapt taximetriştii respectivi nu ar primi licenţe de la primăria Bucureşti chiar dacă ar vrea, căci numărul de licenţe de taxi pe care primăria Bucureşti îl eliberează e limitat. Interesant cum politicieni care se declară adepţi ai Uniunii Europene, cu demagogia ei despre piaţa unică la nivel continental, nu vor să accepte piaţă unică în domeniul taximetriei între Bucureşti şi Ilfov!

Din punctul meu de vedere, de client al serviciilor de taximetrie, este de dorit nu numai respingerea reglementărilor propuse de Ciuhodaru, dar şi eliminarea celor existente deja în legea 38/2003. Singura cerere rezonabilă din actuala lege a taximetriei mi se pare existenţa unui aparat de taxat şi afişarea tarifului. Libera concurenţă, care să ducă tarifele cît mai jos, este ceea ce vreau eu, în calitate de client. Călătoria cu taxiul nu trebuie să fie un lux, ci un lucru la îndemîna oamenilor de rînd. N-ar fi rău să se ajungă la o asemenea situaţie încît pentru mulţi cetăţeni să devină mai ieftin să meargă cu taxiul ori de cîte ori au nevoie decît să-şi cumpere maşină personală, la care sînt de plătit anumite costuri fixe deloc neglijabile (impozit, asigurare obligatorie, inspecţie tehnică periodică, mai nou şi cauciucuri de iarnă obligatorii). Nu e un vis irealizabil ceea ce aş dori eu, înainte de adoptarea legii taximetriei 38/2003 situaţia respectivă era o realitate pentru destui dintre cei care nu aveau de făcut călătorii prea lungi sau prea dese (de pildă, pentru pensionarii care nu trebuie să meargă zilnic la serviciu). Micşorarea numărului de maşini în circulaţie, prin renunţarea la autoturisme personale de către unii cetăţeni în schimbul călătoriilor cu taxiul, ar ajuta şi la problema aglomeraţiei din trafic şi a lipsei locurilor de parcare.

Birocraţi care să argumenteze necesitatea reglementărilor vor exista întotdeauna. Nu e uşor să renunţi la şpăgi de cîte 100000 de euro, despre care scria ziarul „Adevărul” (linc) că se plătesc la primăria capitalei pentru licenţe de transport, acelaşi ziar calificînd însă drept „mafie” pe cei care cîştigă un ban, nu prin furt sau înşelăciune, ci prin oferirea unui serviciu de care clienţii au nevoie. Dacă vrem limitarea corupţiei, nu angajarea de poliţişti suplimentari care să combată fenomenul e soluţia, ci eliminarea prilejurilor de corupţie. Desfiinţînd dreptul primăriilor de a elibera licenţe de taxi, desfiinţăm şi corupţia legată de obţinerea acestor licenţe!

„Libertate economică, dar nu pentru căţei” (linc), este tendinţa existentă în întreaga Uniune Europeană, unde politicienii cedează lobbyului marilor firme (care sînt deseori şi mari contribuitori la finanţele partidelor politice) de a croi cadrul legislativ conform intereselor acestora de a-şi elimina concurenţa. Nimeni nu interzice făţiş concurenţa, dar se născocesc reglementări care pot fi îndeplinite numai prin investiţii serioase, pe care numai bogătaşii le pot face. Săracilor nu le rămîne decît să se angajeze la bogaţi, bineînţeles cedînd patronilor o parte din valoarea muncii lor. Apoi, statisticienii se miră de discrepanţa între bogaţi şi săraci, care creşte de la an la an. Nu e vorba de faptul că bogaţii devin tot mai harnici şi săracii tot mai leneşi, ci că prin legislaţia impusă conform ideologiei statului maximal, se pun bariere în începerea unei afaceri pe cont propriu insurmontabile pentru săraci dar acceptabile pentru bogaţi.

Mai citeşte:
Statul Maximal se opune liberei concurenţe în domeniul transporturilor
Cursurile speciale de calificare şi asigurările obligatorii – mod prin care Statul Maximal limitează concurenţa
Ofensiva ideologiei Statului Maximal continuă: Legea picnicului
Statul maximal limitează concurenţa în telefonie, televiziune prin cablu şi internet
Libertate economică, dar nu pentru căţei (2)
Ambalarea şi etichetarea obligatorie – metodă prin care Statul Maximal elimină de pe piaţă micii producători
Uniunea Europeană interzice libera concurenţă
Uniunea Europeană ustură la buzunar: Gazul metan. În pregătire: centralele de apartament
Zadarnicele proteste ale lăptarilor
Mişcă? Impozitează-l! Încă mai mişcă? Reglementează-l! Dă faliment? Subvenţionează-l!
Acordul comercial – armă juridică a birocraţilor în lupta împotriva liberei concurenţe. Cazul Pencoop Timişoara
Uniunea Europeană ustură la buzunar: De ce s-a scumpit evacuarea gunoiului la Timişoara
Isteria suprareglementărilor: Senatul a aprobat o lege care interzice fumatul în spaţiile publice închise
Ronald Reagan, citate
O problemă neglijată de Traian Băsescu: schimbarea legislaţiei pentru a reduce „necesarul de birocraţie”

 

5 Responses to “Nouă ofensivă a ideologiei statului maximal: Legea taximetriei”

  1. Noname Says:

    Wrong! Nu trebuie sa fie pt toata lumea taxiul. Daca acum sunt 15000 de taxiuri, ce-ai zice sa fie vreo 40000? Mai mult ca sigur esti si tu unul din aia care ii injura cand se opresc aiurea, cand ‘se baga’ direct in fata ta un tigan taximetrist care habar n-are sa conduca. Nu crezi ca ar fii timpul sa dispara o mare parte din aia negri si urati care fac taxi azi, si care, atunci cand te urci ca prostu la ei in masina, ca stii tu ca pelicanul e mai ieftin, iti ia banii de 3 ori mai mult, plus ca nu stiu nici 2 adrese in bucuresti? Ia mai gandeste-te putin, si lasa-i pe cei mai avizati sa se dea cu parerea. Mersi

    • mariusmioc Says:

      Ar fi minunat ca în loc de 15000 de taxiuri în Bucureşti să fie 40000. Ar scădea preţurile şi taximetriştii s-ar bate pe clienţi. La staţiile de taxiuri ar sta maşinile la coadă în aşteptare, iar tu, ca client, dacă vezi un taximetrist negru şi urît, îl poţi refuza şi alege altul. Dar şi ţiganii negri şi urîţi e bine să aibă posibilitatea să-şi cîştige existenţa din taximetrie, că altfel se apucă de furat sau devin dependenţi de ajutoare sociale plătite din impozitele noastre.

  2. bogdan Says:

    sunt curios cu ce te ocupi si mai ales daca ai investit vreodata intr o afacere. daca ar exista 40000 de mii de taxiuri,v ar rupe capul cu maimutele…ar prinde doi fraieri ca tine pe zi si…si au facut banul plus ca poti sa te intorci acasa batut… ilfovul este o zona provinciala iar buc este capitala romaniei,doua zone diferite si dupa ce am investit 10 000 eur nu mi convine sa vina ala din vidra sau de la mama dracu sa mi saboteze afacerea. pe 24 apr se vor hotara multe. zi buna

    • mariusmioc Says:

      Îmi amintesc că înainte de legea taximetriei, cînd nu era număr de taximetre limitat prin hotărîre a consiliului local, dar nici obligaţii de a investi atît de mult pentru a te apuca de taximetrie, preţurile erau mult mai mici. Nu am fost bătut niciodată. Aş vrea să revină vremurile alea. Nu mă interesează faptul că dumneata ai investit 10000 euro. Înţeleg că dumitale nu-ţi convine libera concurenţă, dar mie îmi convine.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s