Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

„Se îngroaşă gluma! Trebuie să iasă ceva!” August 24, 2012


Din cartea mea „Revoluţia din Timişoara aşa cum a fost” redau declaraţia domnului Gheorghe Ardelean, împuşcat în 17 decembrie 1989 în piciorul drept, în Piaţa 700 din Timişoara.

Domnul Gheorghe Ardelean (a nu se confunda cu George Mihai Ardelean care în timpul revoluţiei a făcut înregistrări audio-video – linc) s-a născut în 1 martie 1953 la Vatra Dornei (judeţul Suceava). În 1995, cînd i-am luat declaraţia, era lăcătuş mecanic la Autotim (fosta Întreprindere de Reparaţii Auto). Iată declaraţia dînsului:

De prin 14 decembrie am auzit la fabrică că la casa pastorului Tokes s-a adunat un grup de persoane ca să-l apere de încercările securităţii de a-l muta în altă localitate. După servici am trecut cu bicicleta pe lîngă casa lui Tokes. Acolo erau vreo 100 de persoane care stăteau liniştite. M-am învîrtit şi eu pe acolo vreo oră, apoi am plecat acasă.

Seara a venit la mine vărul meu Iacob Marian, a cărui nevastă e unguroaică, şi care mi-a spus ce s-a întîmplat la Tokes după ce eu am plecat de acolo. El fusese împreună cu fiul său şi mi-a spus că era să fie arestaţi, dar au scăpat cu fuga. „Se îngroaşă gluma! Trebuie să iasă ceva!”, mi-a spus vărul meu.

În 15 decembrie am trecut iar prin zona respectivă, pe la ora 15,30. Acum era aici ceva mai multă lume, care stătea grupată. Nu se striga nimic. După un timp a apărut şi un camion cu miliţieni, care ne-au înconjurat, dar n-am văzut să fie altercaţii intre cetăţeni şi miliţieni. Pe la ora 18 am plecat acasă.

În 16 decembrie am mers din nou la casa lui Tokes, după servici. Deja erau aici vreo 1000 de oameni. Din cînd în cînd se mai striga cîte o lozincă, izolat: „Vrem căldură!”, „Vrem mîncare!”. Am auzit şi ceva strigat în ungureşte.

Au apărut nişte scutieri, care s-au postat în faţa noastră. Din cînd în cînd scutierii mai băteau cu bastoanele în scuturi, pentru intimidare. Violenţe între manifestanţi şi scutieri n-am văzut pînă pe la ora 18, cînd am plecat acasă.

Duminica dimineaţa am condus familia la gară, la trenul de Vatra Dornei. Pe la ora 9 am trecut prin Piaţa Operei. Aici erau cîteva sute de persoane, răsfirate, mai mult în faţa Catedralei. Nişte tineri îmbrăcaţi în treninguri spărgeau vitrinele. Am plecat la cineva în vizită. M-am întors în Piaţa Operei pe la 15,30-16. Aici ardea magazinul de parfumerie. O maşină de pompieri stătea lîngă magazin dar nu acţiona cu prea multă convingere. Era devastat şi magazinul de blănuri, iar alimentara avea geamurile sparte. Nişte ţigani furau din alimentară.

Am mers acasă şi m-am întors peste vreo oră. În faţa Operei erau cam 1000-2000 de persoane care strigau: „Jos comuniştii!”, „Jos Ceauşescu!”. Am intrat în grupul respectiv, unde erau şi nişte prieteni ai mei (Scumpu Ion, Şomoghi Nicolae) şi am strigat şi eu cu ei. După vreo oră s-au auzit primele rafale. Lumea a început să fugă. Se vedeau flăcări de la trasoare dinspre muzeu. Am plecat spre casă. Cînd am ajuns în Piaţa 700, am văzut un grup de militari (6-8) postaţi pe strada care duce spre Piaţa Libertăţii, de-a latul străzii, unde era semaforul. Dupa colţul spitalului militar erau vreo 50-60 de oameni care strigau tot felul de lozinci („Soldaţi, pe cine apăraţi?”) şi înjurături la adresa soldaţilor. Din cînd în cînd se trăgeau focuri izolate. Eram agitat după manifestaţia din Piaţa Operei şi cînd am văzut grupul de soldaţi mi s-a urcat tensiunea. Am încercat să scot o piatră din pavaj să arunc spre soldaţi. În acel moment am simţit că îmi curge sînge în cizme şi mi-am dat seama că am fost împuşcat (era aproximativ ora 17,30-17,40). Cineva din grupul care venise din Piaţa Operei m-a ajutat să ajung la spitalul Clinicile Noi. Am putut să merg pînă la spital pe picioarele mele.

3 martie 1995

Pentru alte declaraţii legate de revoluţia din Timişoara vezi pagina Mărturii din revoluţia timişoreană.

 

One Response to “„Se îngroaşă gluma! Trebuie să iasă ceva!””

  1. eu tiam mai dat niste date tu ce faci cu ele ? ,vrei sa scri o carte noua scrio , dar atita timp cit voi TIMISORENI nu vreti a recunoaste FRONTUL DEMOCRAT ROMAN ,AVETI SI O PLACUTA DE INDENTIFICARE IN BALCONUL OPEREI UNDES OAMENI MEI AU MURI PENTRU DREPTATE CA AM SCAPAT EU TREBUIE SA LUPT SI CU VOI , DE CE MIOC POTI SA IMI SPUI AICI LA PLOIESTI AM DESCOPERIT PE CEL CE A SPUS SA NU SE MAI STRIGE FRONTUL DEMOCRAT ROMAN CA A FRATERNIZAT CU FSN ,UITE O MINCIUNA CINE A FOST NU ALTUL DECIT GENERALUL POPA DUMITRU CARE TOT EL SA OCUPAT SI CU ACTE PENTRU RECUNOASTEREA REVOLUTIONARILOR DIN PLOIESTI , ACUM MARE REVOLUTIONAR LA BRASOV NU MERITA CERTIFICATUL DE REVOLUTIONAR CONTESTATIL INAINTE CA SA NU I SE RECUNOASCA VOCEA A STERS CASETA A PUS UN COMENTATOR SA COMENTEZE CE / SI TOT ASA MIOC MARIUS STIU CE O SAMI RASPUNZI DAR ABTINETE O CLIPA SI VEZI CA AM DREPTATE UITE UNDE ERAU TERORISTI PRINTRE NOI CU DEZINFORMARII, DACA II STI ADRESA SPUNEI SA DEPUNA SINGUR CERTIFICATUL DE REVOLUTIONAR EL AJUTAT DE PERJU DANIEL SORIN NICOLAIESCU VETELINARUL AU STERS SI MODIFICAT CASETA CU IREGISTRARI DIN PLOIESTI MARCULESCU SPUNE CA ARE CEVA IREGISTRARI NU IMI PREZINTA SEREOZITATE NICI EL SI NICI NEVASTASA CA MEDIC ESTE BUN DAR CA REVOLUTIONAR SO LASE BALTA CA MINTE, NUI MAI DAU DE CAP LA CALCULATOR TOT MEREU FIND VIRUSAT SI ACUM APARE EROAREA 42056 NU POT VEREA FILMELE REVOLUTI NICI DIN TIMISOARA DE NICAIERI IMI SPUNE CALCULATORUL CAI PAROLATA CINE A PAROLAT??? DE LA DISTANTA POATE GASESC SA IL DEPAROLEZE CINEVA MIOC VEZI TU , SINT INCONTINUARE TERORIZAT , BLAMAT M-AM SATURAT , MIE SA NUI SCAP LA VREUNUL UNA CA ASTEA ATIT ASTEAPTA EAU MEDICAMENTE CALMANTE PINA CIND CA MI SA AMARIT SUFLETUL IN MINE , CE FACE SSPR BUCURESTI , STI CEVA NU LE VAD NICI UN FEL DE ACTIVITATE CE FACE DOMNUL MESTER , O SA MERG LA BUCURESTI SA VAD POT STA DE VORBA CU EL SI SA FAC O PLINGERE INPOTRIVA GENERALULUI POPA DUMITRESCU ,AFLAT IN BALCONUL CASEI ALBE DIN PLOIESTI A MODIFICAT CASETA SA NU SE AUDA EL SA NU SE VADA SA AUDA CA A VORBIT CONTRA REVOLUTIONARILOR DEZINFORMINDUL DAMI DE STIRE IMEDIAT CE PRIMESTI ACEST COMENTARIU , EL A FALSIFICAT SI FACUT REVOLUTIONARII LA PLOIESTI CRED CA FARA VREUN APORT LA VICTORIA REVOLUTIEI ROMANE . CIT L-AM CAUTAT DAR L-AM GASIT A DAT DE DRACU, CA L-AM RECUNOSCUT II AUD PARCA SI ACUM VOCEA CRED CA SINT IN STARE SAI RECUNOSC VOCEA DUPA ATITEA ANII . FITI UNITI SUB SEMNUL IUBIRI DE TARA FRONTUL DEMOCRAT ROMAN , VA CERE SA ARATATI ADEVARUL SA SCAPAM ROMANIA DE FALSI PATRIOTII ATI AUZIT BINE ATI CITIT BINE , ASA CUM SPUNEAI TU MIOC AU PUS MINA PE REVOLUTIE NISTE OAMENII MAI DOXATI DAR IN FOLOSUL LOR AU FURAT , PRINTRE EI GENERALUL POPA DUMITRU ,ACUM PE LA BRASOV PRIETEN CU MAIOR , SI CA VENI VORBA MAIOR ASA UITAT LA SEMNATURILE PE CARE EU LEAM DAT FRONTUL DEMOCRAT ROMAN IN SEDINTA DIN BUCURESTI DE LA TEATRU APROAPE DE STRADA KHISELEV UNDE ISI ARE SEDIUL PSD. DATI MAI DEPARTE INFORMATIOLE MELE BLOGARI CE CITITII PINA O SAI DECOSPIRAM PE TOTII , TRAIASCA FRONTUL DEMOCRAT ROMAN MOARTE TIRANILOR.,, SEMNEAZA MIRICA A GHEORGHE.


Lasă un răspuns

