Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Eu împreună cu cei 3 soldaţi am tras la picioare Decembrie 17, 2013


copertarcumafostTot din cartea mea „Revoluţia din Timişoara aşa cum a fost” redau declaraţia lui Marian Nicu, militar în termen prezent la Timişoara în zilele revoluţiei.

Marian Nicu a fost soldat la UM 01140 Lugoj, şi a participat la dispozitivul care a deschis focul asupra demonstranţilor din strada Ialomiţei (noaptea de 17/18 decembrie). Declaraţia sa a apărut şi în revista „Expres” din 2 februarie 1993.

Nicu Marian: Subsemnatul, caporal Nicu Marian (…) declar următoarele:

În data de 17 decembrie 1989, ora între 20-21, am primit ordin pentru a ne deplasa la Timişoara avînd încărcătura muniţie de război. La intrare în Timişoara a fost oprită coloana de maşini, iar domnul căpitan Căşeriu, care era şi şeful coloanei, ne-a explicat că ne deplasăm la Timişoara deoarece grupuri de huligani, de bandiţi au atacat magazine distrugîndu-le, persoanele civile care nu li se alăturau la săvîrşirea acestor fapte. Ni s-a ordonat să acţionăm conform regulamentului, să somăm „Stai”, după aceea „Stai pe loc”, „Stai că trag” şi dacă nici la această somaţie nu se supune să tragem foc de avertisment în sus. Dacă nici în acest caz nu se supun somaţiei să tragem la picioare, să evităm pe cît posibil să tragem în plin.

După ce am ajuns în Timişoara am fost cazaţi la garnizoana Oituz. La intrare în Timişoara am auzit că se trăgea, mai ales în centrul oraşului. Am aflat că sînt şi victime foarte multe acolo. La ora 23 am fost îmbarcaţi în maşini şi ne-am deplasat pe strada Ialomiţei, un pluton sub comanda căpitanului Căşeriu, iar celălalt pluton sub comanda locotenentului major Manolache. Am ajuns în strada Ialomiţei şi ni s-a spus că vom fi organizaţi îngrupuri de cîte 4. Am fost dispuşi la capătul fiecărei străzi, iar eu împreună cu soldaţii Mocanu, Necula, Vulpe am fost prima grupă de trăgători. Cînd am fost dispuşi în post domnul locotenent major Manolache ne-a explicat că pe timpul nopţii să apară grupuri de manifestanţi care vor striga lozinci anticomuniste. Ne-a reamintit ce ne spusese la intrare în Timişoara, explicîndu-ne că trebuie să facem totul conform regulamentului şi numai în cazuri deosebite, critice, în cazul în care sîntem atacaţi sau manifestanţii ne lovesc să tragem la picioare pe cît posibil.

La ora 1,00-2,00, fiind în post, am văzut că după Calea Lipovei apar steaguri cu stema ţării tăiată şi ne-am dat seama că nu poate să fie decît manifestanţi. Într-adevăr era un grup de aproximativ 100-150 persoane care mergeau înainte pe Calea Lipovei. În momentul cînd ne-au observat manifestanţii au început să strige lozinci anticomuniste. Prima lozincă pe care am auzit-o a fost „Libertate”, iar apoi „Jos comunismul”, „Jos Ceauşescu”, „Jos guvernul” şi iarăşi „Libertate”, „Armata e cu noi”, „Şi voi veţi fi cu noi”. Noi ne aşteptam că vom fi atacaţi.

Cînd am fost observaţi de către manifestanţi, un grup de 3-4 manifestanţi se îndreptau spre noi. Cînd am văzut acest lucru am somat toţi patru mai întîi somaţia „Stai”, după aceea „Stai pe loc”, „Stai că trag”. Cei 3 tineri care se îndreptau spre noi nu s-au supus la somaţii spunînd că nu avem muniţie de război, ci avem muniţie de manevră. După somaţia „Stai că trag” toţi 4 soldaţi am tras focul de avertisment în sus. În acest moment din coloana de manifestanţi s-au mai desprins tineri care înaintau spre noi. Cînd cei 3 tineri s-au apropiat la 10 metri de noi, eu împreună cu cei 3 soldaţi am tras la picioare. Din acest moment, grupul de manifestanţi a început să se împrăştie pe Calea Lipovei strigînd aceleaşi lozinci. Menţionez că în momentul în care am deschis foc de avertisment în sus, domnul căpitan Căşeriu venea trăgînd din spatele nostru cu un pluton de militari cu petliţe roşii, ei tot trăgînd. În momentul cînd a ajuns lîngă noi, am încetat focul.

E adevărat că în momentul cînd am tras nu am primit ordin nici de la locotenent-major Manolache, nici de la domnul căpitan Căşeriu, făcînd asemenea lucru pentru a ne apăra integritatea corporală. În urma tragerii am observat că în faţa noastră se aflau 2 morţi. Bineînţeles că în urma focului de armă a rezultat şi un număr de răniţi. După cîte îmi dau seama, majoritatea erau tineri şi tinere, studenţi.

11 mai 1990 (declaraţie dată Procuraturii)

Mai citeşte alte mărturii din revoluţia timişoreană la pagina Mărturii din revoluţia timişoreană.

 

One Response to “Eu împreună cu cei 3 soldaţi am tras la picioare”

  1. din cercetarile mele si la bucuresti armata a tras in multime soldati au primit ordin sa sraga de data aceasta ei trageau in sus spre ferestrein blocurii si direct in multime tot nu te inteleg tu vrei sa scri carti doar din ce iti spune alti din cercetarile lor tu doar le asezi . si gata cartea.


Lasă un răspuns

