Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Arestat de la serviciu Decembrie 18, 2013


copertarcumafostDin cartea mea „Revoluţia din Timişoara aşa cum a fost” redau declaraţia lui Ioan Geangu, persoană care a fost închisă în aceeaşi celulă cu mine, în subsolul Inspectoratului M.I. Timiş.

Ioan Geangu s-a născut în 20 ianuarie 1950 la Bacău. În 1989 era electrician auto la IELIF Timişoara (secţia Moşniţa Veche). Cred că avea acelaşi loc de muncă şi în 1995, cînd i-am luat declaraţia de mai jos. Faptul că a fost arestat de la serviciu şi nu în stradă mi se pare concludent. În procesul „celor 25” s-a pretins că strîngerea de informaţii pe care o făcea securitatea nu a avut legătură cu represiunea.

Geangu Ioan: Duminică m-am întors din judeţul Bihor cu maşina prietenului Hîrţa Ioan. Seara am auzit scandal, focuri de armă, şi am ieşit în stradă pe Calea Buziaşului. Aici m-am întîlnit cu prietenul Doru Berejovschi. La început eram doar vreo 20 de persoane. Am mers printre blocuri şi am mai adunat lume (pînă la vreo 150 de demonstranţi).

Pe Calea Buziaşului, după sensul giratoriu, am făcut o baricadă din containere şi pietre de bordură, ca să nu poată trece armata dacă vine dinspre Buziaş. Strigam lozinci împotriva dictaturii. Din oraş a venit un grup de demonstranţi care au spus că peste tot s-au spart vitrine, de ce aici nu?, iar apoi au aruncat cu pietre în vitrine. S-a spart alimentara, tutungeria, librăria şi s-a dat foc la tutungerie.

De pe strada Lidia (Venus) a apărut o dubă de miliţie. Erau vreo 7 miliţieni care au coborît din dubă, s-au desfăşurat în linie şi au început să tragă. Noi ne-am împrăştiat, ne-am ascuns printre blocuri şi am început să aruncăm cu pietre. După un timp ne-am adunat iar în stradă, cînd am văzut că miliţienii se retrag. Ei au tras din nou şi l-am văzut pe Doru Berejovschi împuşcat în mînă iar pe o femeie împuşcată în pulpa piciorului.

Duba a plecat. Pe Doru Berejovschi l-am pansat şi el a rămas cu noi. Am oprit autobuzele care mergeau spre Moşniţa şi Urseni şi am dat jos călătorii, ca să ni se alăture. Unuia dintre autobuze i s-a dat foc.

Pe la 4,30 dimineaţa a venit armata cu TAB-uri şi ne-a împrăştiat. Oricine era prins pe stradă sau printre blocuri era arestat. N-am mai putut să mă întorc acasă, de frică să nu fiu arestat, aşa că m-am dus la Hîrţa Ioan. Aici mi-am dat jos barba, ca să nu fiu recunoscut.

În 18 decembrie m-am plimbat prin oraş şi am admirat urmările demonstraţiilor.

Marţi 19 decembrie am mers la slujbă (la Moşniţa Veche). Eram în atelier cînd şeful de post Dupţa şi ajutorul lui, Mendrea, au venit la mine spunîndu-mi să-i urmez ca să dau o declaraţie. La postul de miliţie au vorbit la telefon cu lt-maj. Petru Voican, care le-a spus să mă ducă la el.

Am fost dus cu o basculă pînă la miliţia judeţeană. Aici m-a luat în primire Petru Voican care mă cunoştea de la o anchetă anterioară. M-a întrebat de cînd mi-am dat jos barba. I-am răspuns că de mai multe zile. El a spus că de ce mint şi mi-a tras nişte palme.

Am fost pus jos, legat cu cătuşe. Voican s-a urcat cu piciorul pe mine şi m-a întrebat ce am făcut în noaptea de 17/18. Am răspuns că n-am făcut nimic. Apoi m-a dus în altă încăpere, unde era Doru Berejovschi în genunchi şi cu mîinile legate la spate. L-a întrebat pe Doru dacă mă recunoaşte. Eu fiind fără barbă, Doru a şovăit, dar după ce Voican i-a dat o coadă de tîrnăcop peste tălpi, m-a recunoscut. Doru a plecat.

Am rămas să fiu anchetat de Voican şi de încă cineva căruia Petru Voican îi spunea procuror. Aceştia mă anchetau pe rînd, cu ajutorul cozii de tîrnăcop şi a bastonului. Eram lovit în special la picioare, tălpi, palme şi spate.

Noaptea am dormit într-o celulă, pe beton, căci nu era acolo nici un pat. În 20 am fost scos iar la anchetă, din 3 în 3 ore, în faţa aceloraşi persoane. Mă obligau să spun că aş fi spart vitrine (deşi eu nu făcusem asta) şi să recunosc alte persoane care au fost cu mine în stradă. Voican îmi spunea: „Măi Geangule, cum poţi să spui că ai strigat lozinci anticomuniste? Mai bine declară că ai spart o vitrină, că mai uşor ieşi din puşcărie”. Nemaiputînd rezista la bătaia cu parul, am declarat pînă la urmă că am aruncat cu o piatră într-o vitrină.

Seara am fost dus, împreună cu alţi arestaţi, în nişte boxe unde ni s-au dat haine de puşcăriaşi. Ştiu că un gardian a întrebat dacă ne tunde sau nu dar i s-a spus că nu mai este timp.

Am fost dus în celula nr. 1, împreună cu Doru Berejovschi, Sandu Mihai, studentul Mioc, doctorul Tăut şi alţii. Şef de cameră era un hoţ care fusese deja în celulă cînd am intrat.

În 21 am fost anchetat la fel ca în ziua precedentă.

În noaptea de 21/22, în jurul orei 3, am mai fost anchetat de doi inşi despre care Voican spunea că sînt unul judecător, altul avocat. N-am mai fost bătut. Respectivii nu erau din Timişoara, pentru că în loc de Electrotimiş spuneau Electromureş.

În 22 pe la prînz, stînd în celulă lîngă geam am auzit miliţienii spunînd: „rupeţi toate actele şi daţi-le la oameni drumul afară!”.

Ni s-au adus hainele şi ne-au urcat într-o dubă TV. Duba se îndrepta spre Calea Şagului. Eram lîngă uşa dubei şi am deschis-o, aceasta nefiind încuiată din exterior. Am sărit din mers şi apoi am plecat cu Doru Berejovschi la spitalul judeţean. El a rămas să fie pansat, iar eu am mers acasă, împreună cu şeful meu de atelier Jifcu Gheorghe, pe care-l întîlnisem pe drum.

În lunile următoare am făcut plîngere la Procuratură împotriva lui Petru Voican. Am fost la proces, împreună cu Berejovschi şi cu Grigore Mihai, care fusese şi el arestat atunci dar care, fiind prieten cu Voican, la judecată şi-a retras declaraţiile făcute iniţial. Pînă la urmă Voican a fost achitat.

30 aprilie 1995

Mai citeşte alte mărturii din revoluţia timişoreană la pagina Mărturii din revoluţia timişoreană.

 

3 Responses to “Arestat de la serviciu”

  1. eu trebuie sa scot rinichiul sting lovit de bastonul de cauciuc , tu ce scoti certificat nu am nici de ranit nici de retinut acte erau au disparut si uite asa cu merite deosebite imi dau rinichiul afara sa incerc sa mai traiesc ,

  2. mioc este bine daca ai ramas fara urmari nu ca mine cu rinichiul sting dislocat 15 cm e prin burta iti pot dovedi cu edoscopia pe care am facuto acum ca recomandare medicala mi sa spus ca trebuie sa ma operez de urgenta ca a afectat si pe cel drept rinichiul sting sa autorofiat, ne mai lucrind il simt rece dar mai jos asa cum sa deplasat nu primesc indemnizatie nici de retinut nici de ranit uitate cit de bine este ma voi opera atunci ….. tu povesteste ce ai facut tu in afara ca te-au batut militienii FRONTUL DEMOCRAT ROMAN constituit in ilegalitate vreti sa aratati lumi ce ??? ca sinteti primi , da sinteti primi dar a fost un altul inaintea voastra care se numea ca cod ELECTRONISTU si avea in timpul lui ceausescu atelier de reparat televizoare inTIMISOARA da a murit si prematur el a spus sa se monteze placuta in opera timisoara respectiv balcon de unde sa vorbit , tu de unde dracu sa sti daca ai stat la zdup dus de militienii doar ce tia spus unul altul , am vazut ce tot vorbestii vorbeste si fara inflorituri ca ….LORIN FURTUNA spune dar cu ocolisuri ii este frica de adevar imi spune ca a vorbit cu mine , nu adevarat sa dat altul drept eu i sa intins multe curse acestul om numit lorin furtuna , sa spuna cine sau cine a propus montarea placutei a FRONTULUI DEMOCRAT ROMAN in balconul operei din timisoara multumesc ca am reusit recuperarea crezindo pierduta sanatate la toti reolutionari si la multi ani . 2014


Lasă un răspuns

