Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Împuşcat cu tricolorul în mînă Martie 25, 2014


copertarcumafostDin cartea mea “Revoluţia din Timişoara aşa cum a fost” redau declaraţia lui Costel Viorel Hofman, împuşcat în noaptea de 17/18 decembrie 1989 în zona străzii Ialomiţa (actuala Divizie 9 Cavalerie, unde sînt acum centrele comerciale Euro, Dedeman şi Kappa).

Costel Viorel Hofman s-a născut în 2 mai 1965 în comuna Boianu Mare (jud. Bihor). În 1989 era instalator la ICRAL, în 1995 cînd am discutat cu el era pensionat cu grad 3 de invaliditate. A fost împuşcat în picioare.

Hofman Costel Viorel: În 17 decembrie 1989 stăteam acasă (str. Balta Verde) cu soţia care era însărcinată în luna a noua. Auzisem împuşcături şi elicopterele care circulau, dar nu ştiam exact ce se întîmplă. Pe la orele 18,30-19 au sosit la mine nepoatele Cîndea Angelica şi Cîndea Rodica cu prietenii lor şi mi-au zis ce se întîmplă în centru (că se trage, sînt manifestaţii împotriva comunismului). Le-am spus că nu-mi vine să cred iar ei au plecat. Am mai auzit împuşcături de pe balcon, venise şi vecinul Lupu Cornel cu soţia şi am stat de vorbă cu ei despre ce se întîmplă în oraş. Pe la ora 20 nepoatele au revenit împreună cu prietenul lor Jeak şi au insistat să mergem şi noi cu ei. Eu mi-am convins soţia să mă lase să plec.

Am plecat împreună cu nepoatele, Jeak şi Lupu Cornel. Am ajuns la intersecţia Gh. Lazăr cu Circumvalaţiunii, unde erau în jur de 50 de manifestanţi. Printre manifestanţi se vorbea că în centru este măcel.

Pe strada Gh. Lazăr era un cordon de soldaţi conduşi de un ofiţer care ne-a spus că a primit ordin să nu lase pe nimeni să meargă spre centru. Între manifestanţi şi grupul de soldaţi nu au fost brutalităţi, iar ofiţerul vorbea civilizat. După un timp, fiindcă noi insistam să mergem în centru ofiţerul a ordonat soldaţilor îmbarcarea în maşină şi a lăsat calea liberă. Între timp manifestanţii s-au gîndit că sînt prea puţini şi au hotărît să treacă prin zonă să mai adune lume.

Am plecat pe strada Circumvalaţiunii. Din stînga (dinspre magazinul de mobilă) a apărut un băiat cu trei steaguri (cred că erau două roşii şi unul tricolor cu stema decupată), împărţindu-le la cei din faţă. Eu am luat steagul tricolor cu stema decupată. Coloana de manifestanţi a mers pe traseul Circumvalaţiunii, Stelelor, Matei Basarab, apoi către Calea Torontalului şi Aradului iar apoi pe strada Liniştei am ieşit pe Calea Lipovei. Eram vreo 200-250 manifestanţi şi strigam lozinci antiguvernamentale şi „Jos Ceauşescu!”, „Jos comunismul!”, „Armata e cu noi” etc. Aveam de gînd să mergem în centru.

Ajungînd la intersecţia cu strada Ialomiţa (pe la ora 24-24,30) din partea stîngă (dinspre depozite) un grup de militari au tras fără somaţie dar nu am observat să cadă cineva, după care eu şi alte persoane din grup ne-am îndreptat înspre ei crezînd că au cartuşe de manevră, strigînd totodată „Armata e cu noi!”. După cîţiva paşi am fost strigat de Lupu Cornel. M-am întors şi atunci am fost împuşcat în ambele picioare, fără somaţie, de la o distanţă de aproximativ 30 metri. Am căzut în genunchi iar steagul mi-a căzut din mînă. M-am ridicat şi am început să fug înapoi (împleticit) spre Lupu Cornel, care m-a luat în braţe şi m-a transportat pînă la prima staţie de troleibuz 14. De faţă erau şi nepoatele mele, Jeak şi încă 3-4 manifestanţi. Am fost urcat într-o dacie roşie şi am ajuns la spitalul clinic nr. 2 în stare de inconştienţă. M-am trezit a doua zi la spital. În salon erau vreo 8 răniţi, dar în primele zile nu aveam curaj să vorbim între noi deoarece credeam că sînt informatori ai securităţii.

În 18 decembrie a venit la mine cumnatul Stancovici Ioan care mi-a spus că dacă sînt interogat să nu recunosc că am participat la manifestaţii, ci să spun că mergeam la sora mea iar în Piaţa Dacia am fost împuşcat fără să-mi dau seama din ce parte. În 19 decembrie în jurul orei 10 dimineaţa am fost anchetaţi într-un cabinet de securişti îmbrăcaţi civil şi le-am povestit ce mă înţelesesem cu cumnatul.

3 martie 1993 şi 27 mai 1995

Mai citeşte alte mărturii din revoluţia timişoreană la pagina Mărturii din revoluţia timişoreană.

 

Lasă un răspuns

