Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Secretarul de stat Adrian Sanda a vizitat Timişoara. Ameninţări la adresa mea Mai 12, 2014


Eugen Romulus Iancu, fostul securist care m-a ameninţat

Eugen Romulus Iancu, fostul securist care m-a ameninţat. Sursă foto: Cotidianul

Sîmbătă 10 mai Adrian Sanda, secretarul de stat pentru revoluţionari şi deţinuţi politici, a vizitat Timişoara. La Consiliul Judeţean Timiş a avut loc o întîlnire cu revoluţionarii din zonă, la care m-am dus şi eu.

Domnul Sanda a explicat celor prezenţi că doreşte să facă curăţenie în instituţie, unde unii angajaţi nu prea şi-au făcut treaba. A explicat totodată că va face o comisie care să verifice certificatele de revoluţionar date pînă acum, la care se va pune pe el însuşi preşedinte. A solicitat nişte puncte de vedere de la Ministerul Justiţiei cu privire la procedurile de urmat. Urmează să propună spre aprobare o hotărîre de guvern cu privire la funcţionarea secretariatului de stat, acum lucrează la ea.

Cu privire la reluarea în plată a indemnizaţiilor de revoluţionar, domnul Sanda nu a făcut nici o făgăduială. A spus doar că există dezinformatori pe internet care pretind că el ar fi făcut nişte făgăduieli de felul „de la 1 iunie se reiau plăţile”, pentru ca după trecerea acestui soroc să-l acuze că nu-şi respectă cuvîntul.

Un incident care s-a întîmplat în cursul acestei întîlniri a fost cu domnul Eugen Romulus Iancu, fost posesor de certificat de revoluţionar căruia i-a fost retras certificatul după ce s-a constatat că a fost lucrător al securităţii. În fapt, domnul Iancu a lucrat la securitate pînă în 1985, cînd a fost dat afară pe motive disciplinare. În 1989 Eugen Iancu lucra la fabrica de pîine, şi a trimis pîine gratuit revoluţionarilor care se aflau în clădirea Operei.

Cînd m-a văzut domnul Iancu m-a acuzat că din pricina mea a rămas fără certificat de revoluţionar, ameninţîndu-mă că o să-mi arate el mie, o să mă împuşte. A mai spus că scriu numai minciuni pe blogul meu şi că am fost informator al securităţii, că a vorbit cu ofiţeri de securitate care i-au confirmat asta.

CNSASMioc2008Din cîte am înţeles, domnul Iancu este acum pensionar de boală, iar după anularea certificatului de revoluţionar autorităţile au întreprins demersuri pentru a recupera avantajele financiare de care a beneficiat de-a lungul timpului ca urmare a statutului de revoluţionar, situaţie care îi crează grave probleme financiare.

Legat de afirmaţiile cu privire la pretinsa mea colaborare cu securitatea, eu, ca de altfel mulţi alţi revoluţionari, am fost verificat sub acest aspect de către CNSAS, la cererea SSPR. Pentru a curma zvonurile pe acest subiect, mai ales că e posibil ca asemenea zvonuri să fie răspîndite de cei interesaţi şi în alte împrejurări, de care eu n-am habar, redau alăturat adeverinţa CNSAS nr. 2563/30.09.2008 care atestă că „nu există date sau documente din care să rezulte calitatea de lucrător sau de colaborator al securităţii” cu privire la mine.

Nu ştiu ce minciuni pretinde domnul Iancu că aş fi scris pe blogul meu, căci dînsul nu a indicat nimic concret. M-am uitat ce am scris pe blog despre dumnealui. Nu am nici un articol care să fi fost consacrat personal lui Eugen Romulus Iancu, însă m-am pronunţat pentru respectarea art. 8 din legea 341/2004 care prevede că foştii lucrători sau colaboratori ai securităţii nu pot beneficia de această lege. În acest context am publicat liste cu persoane descoperite de CNSAS ca lucrători ai securităţii, în cadrul listelor apărînd şi numele lui Eugen Romulus Iancu. Prima oară, în 17 septembrie 2009, în articolul Revoluţionari, colaboratori ai securităţii şi reluarea manipulării pe acest subiect (linc), am copiat o listă de revoluţionari găsiţi colaboratori ai securităţii publicată de ziarul „Ziua”, în care figurează şi domnul Iancu. Ziarul „Ziua” scotea în evidenţă în mod special cazul Eugen Romulus Iancu spunînd că acesta a devenit cetăţean de onoare al Timişorii, iar eu acuzam ziarul „Ziua” de minciună, arătînd că Iancu doar a fost propus ca cetăţean de onoare al Timişorii, dar propunerea nu a fost aprobată. Tot ce am scris este 100% adevărat, adaug că nici pînă în prezent Iancu n-a devenit cetăţean de onoare al Timişorii. CNSAS la cererea SSPR a descoperit că Iancu a fost lucrător al securităţii, în cadrul verificărilor de rutină, iar o mulţime de ziare au făcut scandal public pe acest subiect. În cazul particular al lui Eugen Romulus Iancu scandalul public a fost amplificat de propunerea ca dînsul să devină cetăţean de onoare al Timişorii, fapt comentat negativ de mijloace de informare în masă importante, printre care „Ziua”, „Cotidianul”, „Adevărul”, voxpublica, Antena 3 (o căutare cu google pentru Eugen Romulus Iancu, cetăţean de onoare va da o mulţime de rezultate).

Ulterior am reamintit numele lui Eugen Romulus Iancu în articolul Situaţia verificării revoluţionarilor de către CNSAS (linc) şi în alte articole în care dădeam liste de revoluţionari găsiţi colaboratori sau lucrători ai securităţii. În 19 februarie 2013 am dat lista a cîtorva zeci de persoane cărora SSPR le-a cerut anularea certificatului de revoluţionar (linc), listă în care apare şi Eugen Romulus Iancu.

Cred că SSPR şi CPRD nici n-au avut altă soluţie legală decît să retragă certificatul de revoluţionar al domnului Iancu, ţinînd seama de prevederile art. 8 din Legea 341/2004 şi de faptul că în lege nu se prevede vreo excepţie pentru cei care au părăsit securitatea înaintea revoluţiei. Faptul că în România se respectă pînă la urmă legea nu ar trebui să trezească mirare sau furie. Greşeala SSPR este că, deşi colaborarea cu securitatea a lui Eugen Romulus Iancu a fost publicată de CNSAS încă din Monitorul Oficial nr. 238 din 1 iulie 2009, abia în 2013 s-au luat măsuri pentru anularea certificatului. Astfel, domnul Iancu a beneficiat nelegal de indemnizaţie, probabil pînă la sfîrşitul lui 2011 (cînd s-au anulat indemnizaţiile pentru toţi luptătorii „cu merite deosebite”), iar acum cînd este pus să restituie banii primiţi a ajuns într-o situaţie dificilă.

La alegerile din 2008, Eugen Romulus Iancu a candidat pentru un loc de deputat în colegiul 1 Timiş, din partea Partidului Verde Ecologist, dobîndind 486 de voturi (linc), situîndu-se al 6-lea din cei 7 candidaţi.

Mai citeşte:
Situaţia actualizată a proceselor dintre CNSAS şi revoluţionari
Revoluţionari, colaboratori ai securităţii, şi reluarea manipulării pe acest subiect
Situaţia verificării revoluţionarilor de către CNSAS
11 colaboratori ai securităţii, propuşi pentru anularea titlurilor de revoluţionar
Uslaşul Trosca şi alţi 4 rămîn fără titluri de revoluţionar. Necesitatea publicării dosarului generalului Militaru

 

Lasă un răspuns

