Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Timbrul literar şi lipsa logicii elementare. Cum creşterea impozitului pe produse culturale se pretinde că ajută cultura Martie 20, 2015

Filed under: politica românească — mariusmioc @ 8:01 am
Tags: , ,

Domnul Varujan Vosganian (revoluționar din 1989, reținut la Jilava ca urmare a participării la manifestații) este unul din inițiatorii legii timbrului literar. Prin această lege, pe fiecare carte ar urma să se lipească un timbru de 1 leu, contravaloarea acestuia urmînd a fi încasată de Uniunea Scriitorilor. Astfel ar urma să fie sprijinită cultura românească, spun inițiatorii proiectului de lege.

Și acum există o lege a timbrului literar, dar acesta nu se prea plătește, și numai prin aplicarea unui timbru fizic pe fiecare carte se poate realiza colectarea acestui timbru literar. Pe blogul propriu, domnul Vosganian a publicat un articol (linc) în care susţine nevoia legii pe care a propus-o. „Orice societate se legitimează, întîi de toate, prin cultura ei. Peste o sută de ani n-o sa mai ştie nimeni cine a cîştigat alegerile în 2012 sau o să le cîştige în 2016. Dar, cu siguranţă, marile cărţi ale literaturii române vor fi cunoscute, aşa cum noi astăzi ştim de Luceafărul, de Scrisoarea pierdută, de Răscoala sau de Poemele luminii, dar habar n-avem cine conducea grupurile parlamentare pe vremurile alea”, explică domnul Vosganian.

Am pus domnului Vosganian, pe blogul dînsului (linc), o întrebare: „Cum poate o taxă pe carte să sprijine cultura? Nu e cel mai eficace mod de sprijinire a culturii acela de a face cărțile cît mai ieftine, adică a a avea taxe cît mai mici?”. Nu am primit răspuns. Aduc problema aceasta şi pe blogul meu, şi aştept răspuns de la susţinătorii ideii timbrului literar.

Sînt direct interesat de problemă, căci sînt şi eu scriitor, fără să fiu membru al Uniunii Scriitorilor. Am publicat 11 cărţi, 1 ziar şi alte 5 cărţi la care sînt coautor. M-am gîndit să devin membru al Uniunii, fiindcă am auzit că din bugetul statului (nu din timbrul literar) se plăteşte un supliment la pensie de 50% pentru pensionarii membri ai Uniunii Scriitorilor. Deocamdată însă n-am făcut nici un demers pentru asta. Uniunea Scriitorilor nu m-a ajutat cu nimic la scrierea ori publicarea cărţilor mele, dar nici n-am cerut un asemenea ajutor de la ea.

Fac un calcul ce ar însemna timbrul literar de 1 leu/carte pentru mine. Dacă neglijez cartea „Libertate te iubim! Ori învingem, ori murim!” la care sînt coautor, şi de a cărei editare nu m-am ocupat, ultima mea carte a fost „Revoluţia română, explicată pentru to(n)ţi” (linc). La 7,95 lei/bucată preţ cu amănuntul (e o cărţulie mică), un timbru de 1 leu e enorm. Din banii încasaţi din vînzare, 9% înseamnă TVA, mai plătesc destul şi librăriilor, am şi alte cheltuieli (trimiterea coletelor prin poştă, telefoane). Dacă scad şi costul tiparului, în cazul optimist că voi vinde toate cărţile tipărite nu voi avea profit mai mult de 2 lei/carte. Iar din ăştia, Uniunea Scriitorilor ar urma să oprească 1 leu prin timbrul literar, adică jumătate din profitul obţinut atît prin munca mea cît şi prin riscul asumat cu înaintarea cheltuielilor de tipar!

Dacă cărţile nu se vor vinde, eu rămîn cu pagubă, dar Uniunea Scriitorilor tot ar înregistra cîştig, căci timbrul literar trebuie cumpărat în avans pentru dreptul de a expune cartea în librării. Adică eu aş rămîne nu doar cu stoc de cărţi nevîndute, ci şi cu stoc de timbre. Iar toată chestia asta e înfăţişată publicului ca „sprijinire a culturii”.

Cu asemenea sprijinitori, cultura română nu mai are nevoie de duşmani!

 

One Response to “Timbrul literar şi lipsa logicii elementare. Cum creşterea impozitului pe produse culturale se pretinde că ajută cultura”

  1. cred ca sa gindit ca dupa legea actuala fiecare carte sa fie aprobata de ministerul culturii in cazul prezentat cu timbru cred ca nui nevoie sa mai ceara aprobarea ministerului culturi iar valoarea de 1 leu ar intra direct in patrimoniul culturi basca mai ia ceva inpozit pe profit din vinzarea cartilor asa cred eu si cred ca este bine.


Lasă un răspuns

