Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Chişinău, martie 1989: Literatura şi Arta împotriva agenţiei guvernamentale de presă ATEM Martie 27, 2015


LA160389_2În 12 martie 1989 la Chişinău mulţimea protestatară lua cu asalt sediul Comitetului Central al Partidului Comunist al RSS Moldoveneşti. Cu 6 ani în urmă am descris deja pe acest blog evenimentul respectiv (linc), care a prefigurat luarea cu asalt a sediului CC al PCR la Bucureşti, în 22 decembrie 1989.

La lincul indicat mai sus am prezentat reacţia agenţiei de presă oficiale a guvernului RSS Moldoveneşti (ATEM = Agenţia Telegrafică Moldovenească) faţă de evenimentele respective (articolele „Este nevoie de o poziţie principială” şi „Chemarea la raţiune trebuie să fie auzită”, dar şi retragerea unor materiale iniţial difuzate ca „obligatorii” de către ATEM). Prezint acum şi o replică pe care a dat-o ATEM-ului scriitoarea Nina Josu, care fusese nominalizată ca una din organizatoarele dezordinilor publice de la Chişinău. Replica a apărut cu titlul de „ATEM – nu dezinformATEM”, în „Literatura şi Arta” din 16 martie 1989. Cu litere cursive între paranteze drepte am inserat comentarii ale mele. Conducătorul ATEM de la vremea respectivă era găgăuzul Fiodor Angheli, care după independenţa Republicii Moldova s-a remarcat tălmăcind poezii de Eminescu în limba găgăuză.

„ATEM – nu dezinformATEM”

În ultimul timp se caută tot mai insistent organizatorii mitingurilor şi nicidecum nu pot fi găsiţi. ATEM-ul îi numeşte, şi pe bună dreptate, pe instigatori „elemente lipsite de răspundere”; în altă parte instigatorii se conturează şi mai clar: „chipurile deformate ale liderilor şi organizatorilor demonstraţiei ilegale, ale şantajiştilor, care au pierdut simţul realizmului politic…”. Ca să vezi ce clarviziune: „şantajişti şi fără simţul realizmului politic!”.

Sînt de acord cu calificativul ATEM-ului, dar cred că cei care n-au fost în stare să rezolve pînă azi problemele-cheie ale poporului, cei care îl induc în eroare, dezinformîndu-l la tot pasul (am în vedere, în primul rînd, ATEM-ul), aceia sînt adevăraţii instigatori ai mitingurilor, n-au simţul realizmului politic. Şi anume din această cauză ies oamenii pe străzi şi în pieţele oraşului.

LA160389_1

De altfel, mă întreb, cum să nu se revolte miile, zecile de mii de oameni, cum să nu iasă la demonstraţii, dacă sînt numiţi cu dispreţ „gloată”? ATEM-ul, cu naivitate dezarmantă pentru cei care nu cunosc situaţia reală, scrie: „Puteau fi citite şi auzite lozinci despre limba moldovenească de stat şi grafia ei. Dar cine nu ştie că chestiunile acestea se rezolvă la cel mai înalt nivel cu participarea oamenilor de ştiinţă, scriitorilor, opiniei publice largi?”. Da, ştim că se rezolvă la cel mai înalt nivel. Ştim că se rezolvă de aproape un an de zile problema limbii şi a grafiei latine, problemă care în alte republici [e vorba de alte republici componente ale URSS, precum RSS Gruzină ori RSS Armeană, în care limba locală era recunoscută drept limbă oficială şi se accepta folosirea altui alfabet decît cel chirilic] a fost rezolvată demult, dîndu-se naţiunilor drepturile lor sfinte. Cine nu ştie de cîte eforturi a fost nevoie (am invitat chiar şi savanţi din Moscova şi Leningrad) să-i lumineze pe demnitarii noştri, care nu reacţionau nicidecum la scrierile negru pe alb ale oamenilor de ştiinţă de pe loc, ca să-i convingem şi pe cei de sus că „veşmîntul fiinţei noastre” este, totuşi, alfabetul latin? Şi cine nu ştie că anume la unul dintre mitingurile nesancţionate [neaprobate] primul secretar al P.C. al Moldovei S. C. Grossu a promis rezolvarea cît mai grabnică a acestor probleme. Nici nu e de mirare că oamenii purtau lozinci în sprijinul lui M. S. Gorbaciov. Într-adevăr, anume Secretarul General al C.C. al partidului nostru a vorbit în repetate rînduri despre faptul că fiecare cetăţean (fie el sus, la putere, sau muritor de rînd – n.n.) trebuie să respecte legile sovietice, că restructurarea trebuie să fie afirmată prin fapte, dar nu prin vorbe.

Informaţiile ATEM-ului şi-au cîştigat o faimă binemeritată prin… lipsa de informaţie. Astăzi, citind despre mitingul din 8 martie curent, m-am convins, încă o dată, că am avut dreptate. ATEM-ul scrie: „Organelor de ocrotire a drepturilor li s-a reproşat de ce nu sînt scoşi la iveală organizatorii concreţi ai dezordinelor, pentru ca obştimea să-i cunoască? Astăzi putem să-i numim. În acea zi cei mai activi, după cum ne informează organele competente (sublinierea noastră) au fost (printre alte nume sînt vizată şi eu: „N. Josu – poetesă”). Dar în ziua de 8 martie mă aflam la 120 km de Chişinău, în satul meu de baştină Stoianovca – 2 (astăzi Ţiganca), raionul Cantemir, la mama mea bolnavă, împreună cu rudele [fuseseră de fapt 2 mitinguri la Chişinău: în 8 martie – cu prilejul zilei femeii, şi apoi în duminica de 12 martie. ATEM-ul comentase negativ amîndouă mitingurile]. La Chişinău am ajuns abia vineri, şi regret din suflet că n-am fost în Piaţa Biruinţei, alături de consîngenele mele.

Dar, deocamdată, sper că nu mi se va reproşa că mi-am pierdut total încrederea în „organele competente”, care „informează” ATEM-ul, şi îmi pare că sînt gata să răspund la întrebarea ATEM-ului, citez, „unii chemau Jos cu mafia!, dar pe cine, propriu-zis, îi vizează?”. Îi vizează, cred eu, pe cei care prin incapacitatea de a rezolva problemele stringente, crează situaţii imprevizibile.

Am aflat că una din lozincile purtate pe Piaţa Biruinţei a fost următoarea: „ATEM – nu dezinformATEM!”. Nu cred că găsesc un titlu mai potrivit pentru rîndurile de mai sus.

Nina Josu

Mai citeşte:
12 martie 1989: la Chişinău mulţimea ia cu asalt sediul CC al Partidului Comunist
– Alte articole din presa basarabeană din perioada gorbaciovistă la pagina RSS Moldovenească 1988-1990.

 

Lasă un răspuns

