Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

După internarea în spital, a mai căpătat două urme de gloanţe Decembrie 16, 2015


copertarcumafostDin cartea mea „Revoluția din Timișoara așa cum a fost”, tipărită în 1997, redau declarația domnului Pătru Ion despre felul cum a fost ucisă soția sa Maria Ion.

Pătru Ion s-a născut în 9 iunie 1928 la Topolovățul Mare (județul Timiș). A fost controlor de bilete la IJTL. În 1991 cînd a dat declarația era pensionar.

Maria Ion s-a născut la 1 martie 1932 la Păgaia (județul Bihor). În 1989 era pensionară. A avut 2 copii.

În seara de 17 decembrie 1989 mă întorceam cu soţia, cu o nepoată a soţiei Sabo Florica şi cu şoferul Petrişor Gheorghe din vecini, cu autoturismul meu din comuna natală a soţiei Păgaia jud. Bihor. Am ajuns în Timişoara pe la ora 23,15. La intrarea în oraş am fost opriţi şi ni s-a controlat maşina. Ni s-a spus să mergem spre casă pe la periferie. Am plecat spre casă fără să ne dăm seama ce este în oraş. Am trecut pe la intersecţia 6 Martie colţ cu Gh. Lazăr unde se auzeau anumite scandări : „Jos comunismul!”, „Vrem libertate!” şi altele. Eram speriaţi şi ne grăbeam să ajungem acasă. Am dus-o pe nepoata soţiei acasă, în zona Soarelui. Apoi mergînd spre casă pe strada Lidia, am văzut că intersecţia cu Calea Girocului era barată cu tancuri şi autobuze şi erau în rînd de la un colţ la altul două sau mai multe rînduri de soldaţi care stăteau pe poziţie de tragere. Noi ne-am speriat şi am încetinit, dar cînd ne-am apropiat la 50-60 metri fără să ne someze au tras cu gloanţe înspre noi. Un glonte trecînd prin parbriz a nimerit umărul drept al soţiei, fără ca noi să ştim că ea a fost împuşcată. Am întors maşina repede şi am fugit spre zona spitalului iar pe drum soţia mi-a zis că să mergem la spital căci crede că este împuşcată. Eu am băgat mîna în sînul soţiei şi am scos-o plină de sînge. Am ajuns la spital şi i-am deschis soţiei uşa din faţă a măinii şi am întrebat-o dacă se poate da singură jos. Ea a spus că se poate coborî şi că nu-i este rău. Mi-a spus să nu plec acasă căci poate o va pansa şi vine şi ea cu mine acasă. S-a urcat singură pe targă iar brancardierii au luat-o şi au dus-o la biroul de internare, pînă unde am însoţit-o şi eu.

Ni s-au luat anumite date personale. Apoi soţia a fost dusă sus spunîndu-ni-se că pentru pansament. Am stat cu şoferul aşteptînd-o. Acestea toate s-au întîmplat în jurul orei 23,30. Pe la 1,30 noaptea a venit o soră şi a spus şoferului că soţia mea a murit. Şoferul m-a căutat şi mi-a spus ce a aflat. Nu am crezut fiindcă ştiam în ce stare o adusesem. La un moment dat am văzut o femeie dintre cele care au dus-o sus, am întrebat-o ce este cu soţia mea. Nu a vrut să spună adevărul, dar pînă la urmă mi-a spus că soţia a murit înainte de a ajunge la primul ajutor. M-am întristat şi am rugat-o să-mi aducă bijuteriile soţiei: adică verigile din urechi, lanţul de la gît, verigheta şi inelul. După un timp a venit cu două obiecte lipsă, adică o verigă din ureche şi inelul de pe deget, despre care spunea că nu le-a mai găsit şi că verigheta nu o poate scoate de pe deget. Am întrebat-o dacă pot să merg eu ca să văd şi să iau eu verigheta. Mi-a spus de faţă cu şoferul că acolo nu se poate intra căci nu dau voie medicii. Pînă la urmă am ajuns la învoială: mi-a spus că ea nu mă duce acolo dar dacă totuşi vreau ea se duce înainte iar eu să fug nevăzut de cei îmbrăcaţi în alb, spunîndu-mi că soţia mea este la etajul doi pe hol. Am fugit nevăzut de nimeni şi am ajuns la etajul doi. Am întrebat care este soţia mea pe acea doamnă fiindcă pe hol erau o mulţime de morţi şi era întuneric, nu se vedea decît pe lumina saloanelor alăturate. Mi-a spus că este aceea care este pe targă unică.

M-am băgat printre morţi şi am ajuns pînă la soţia mea. La targă am plîns şi am strigat văzînd-o moartă. Între timp au ieşit aşa-zişi medici îmbrăcaţi în alb şi m-au întrebat cine mi-a dat voie să intru acolo. Eu am spus că o soră nu poate să-i scoată verigheta şi am venit eu. Mi-au dat voie să iau verigheta şi o soră care era acolo m-a rugat să le ajut să o pună pe soţia jos de pe targă. Le-am ajutat şi am pus-o jos după care am fost dat afară de pe acel hol. Am coborît jos plîngînd şi cu sufletul împăcat căci am văzut-o cu ochii mei moartă. Am stat pînă dimineaţa. La ora 6,30 m-am dus la biroul de internări pentru a o primi acasă. Acolo mi s-a spus că rănit sau mort cu acest nume nu avem.

Am venit acasă plîngînd. Am fost luni să o caut la spital, dar spitalul era înconjurat de armată şi de miliţie şi nu dădeau nici o relaţie. La fel s-a întîmplat şi marţi 19 decembrie cînd, de la unele persoane care erau disperate ca şi mine am auzit că unele cadavre au fost duse luni din spital şi care mai sînt vor fi duse marţi seara.

Vineri 22 decembrie m-am dus la medicul legist aşa zis Dresler care mi-a făcut acte şi am găsit-o pe soţia mea la morgă. Soţia mea la internare era împuşcată în umărul drept iar cînd mi s-a dat s-o duc acasă am găsit-o băgată într-un sicriu iar în cap avea două găuri de gloanţe în plus faţă de cînd a fost internată în spital. Acest fapt îl pot dovedi cu acel domn care face serviciul la morgă, cu şoferul care era cu mine şi cu băiatul meu care m-a ajutat să o scot de la morgă.

5 mai 1991

Notă: Declaraţia şoferului Petrişor Gheorghe repetă practic cele spuse de dl. Ion Pătru.

Mai citește alte declarații ale participanților la revoluția din Timișoara la pagina Revoluția timișoreană (mărturii).

 

One Response to “După internarea în spital, a mai căpătat două urme de gloanţe”

  1. […] la spital împușcați în umăr și apoi rudele să-i găsească la MORGA împușcați în cap? https://mariusmioc.wordpress.com/…/dupa-internarea-in-spit…/ Nu se putea niciodată da o lovitură de stat dacă SERVICIILE ROMÂNEȘTI DE INFORMAȚII apărau […]


Lasă un răspuns

