Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Găsită în groapa comună Ianuarie 22, 2016


copertarcumafostContinui prezentarea mărturiilor din cartea mea „Revoluția din Timișoara, așa cum a fost” (tipărită în 1997) cu declarația lui Virgil Boțoc, care povestește cum a aflat despre moartea fiicei sale Luminița Boțoc și despre cum i-a descoperit cu întîrziere cadavrul. Luminița Boțoc a fost găsită în ianuarie 1990 în groapa comună din cimitirul eroilor din Timișoara. Cazul ei a fost prezentat și în serialul documentar „Revoluția română în direct” făcut de Virgil Tatomir și Mihai Tatulici, fragmentul respectiv îl găsiți și pe acest blog (linc).

Virgil Boțoc s-a născut în 1952 în comuna Focuri, sat Fîntînele (județul Iași). În 1995 cînd am discutat cu el era cioplitor în marmură.

Fata sa, Luminița Florina Boțoc, s-a născut în 16 aprilie 1976 la Timișoara. Era elevă în 17 decembrie 1989, cînd a fost împușcată mortal în zona Calea Lipovei.

Boţoc Virgil (tată):

În 17 decembrie pe la ora 19-19,30 am auzit o coloană de manifestanţi care treceau prin faţa blocului (str. Pomiculturii – n.n.) strigînd „Jos Ceauşescu!”, „Români veniţi cu noi!”, „Şi voi sînteţi români!”.

Fetele Luminiţa, Cristina şi Lăcrămioara au coborît. Luminiţa s-a dus cu manifestanţii.

După un timp am ieşit pe balcon şi am văzut că s-au tras trei rachete roşii. I-am zis nevestei: „Ceva nu-i în regulă! O să se deschidă focul!”. Peste 5-10 minute am auzit focuri de armă.

Am văzut că Luminiţa nu se întoarce. M-am gîndit că a văzut că se trage şi a rămas la o prietenă peste noapte.

Dimineaţa m-am dus în Calea Lipovei şi m-am întîlnit cu colegul Avădanei Ştefan care mi-a povestit că au fost morţi. I-am zis că şi fata mea a fost printre manifestanţi iar el mi-a spus că printre morţi se afla şi o fată cu fîş roşu, aşa cum era îmbrăcată Luminiţa. Avădanei mi-a spus că toţi răniţii şi morţii au fost duşi la Clinicile Noi. Am plecat la Clinicile Noi. Acolo, autopsierul mi-a spus că fata mea a fost moartă şi a trimis-o la morgă, la spitalul judeţean.

A 2-a zi (19) am fost la spitalul judeţean. Am mers la doctorul Dressler care s-a uitat în registre şi a spus că nu este nici un mort în morgă. Am întrebat cum nu este nici un mort că de la Clinicile Noi fata mea a fost adusă aicea. Un soldat în uniformă M.Ap.N., de vreo 18-19 ani, a venit cu arma asupra mea şi a spus de ce fac gălăgie şi să plec imediat că mă împuşcă.

În 20 soţia s-a dus cu o vecină la spital s-o caute pe Luminiţa. A vorbit cu un miliţian, i-a spus de fată. Miliţianul a dus-o în spital. Acolo erau trei domni îmbrăcaţi în halate albe şi cu arme la ei. Nevasta le-a dat datele fetei şi o fotografie, iar domnii aceia i-au spus să meargă acasă liniştită, că o să ne anunţe ei dacă Luminiţa e rănită sau moartă.

În 22 dimineaţa la cimitirul săracilor s-au dezgropat nişte morţi. Am fost şi eu acolo să văd dacă n-o găsesc pe Luminiţa. Aici era o groapă comună, o altă groapă cu un singur mort şi încă un mort în capelă. Morţii fuseseră îngropaţi dezbrăcaţi. Unii erau cusuţi cu sîrmă, cel din capelă avea şi picioarele legate cu sîrmă. Am scos morţii, i-am pus pe nişte cearşafuri.

O maşină a trecut pe Calea Lipovei şi anunţa de la o staţie de amplificare că Ceauşescu a fost prins.

La spitalul judeţean n-am mai fost fiindcă mi se spusese că acolo nu mai sînt morţi şi auzisem că morţii de acolo au fost duşi la Bucureşti.

În 24 decembrie am fost la procuratură, am dat declaraţii şi fotografia fetei. Procurorul Bălan mi-a spus că are 60 de terorişti arestaţi şi va cerceta dacă recunoaşte vreunul fotografia.

În 15 ianuarie iar am fost la tribunal şi procurorul Bălan mi-a spus că pînă acum nimeni n-a recunoscut-o pe fiica mea. După ce am ieşit de la tribunal, am aflat că în cimitirul Eroilor s-a descoperit o nouă groapă comună. Am mers acolo. În groapă erau 11 morţi, printre care şi Luminiţa.

18 martie 1995

Mai citește:
– Tatulici & Tatomir – Povestea Timişorii (7). Groapa comună din cimitirul eroilor (video)
– Groapa comună din cimitirul eroilor descoperită în ianuarie 1990
– alte declarații ale participanților la revoluția din Timișoara la pagina Revoluția timișoreană (mărturii).

 

2 Responses to “Găsită în groapa comună”

  1. Vlad Vl Says:

    Nu stiu daca in data de 22.dec.89″ au fost descoperite cadavrele in cimitirul saracilor , in 22 la pinz lumea striga de bucurie auzind de fuga lui Ceausescu. Cred ca descoperirile au fost facute in 23 sau 24…Pot spune sigur ca inspre seara zilei lui 21 s-a anuntat in Opera ca la cimitirul saracilor , cu un escavator sau cu un tractor cu cupa se fac gropi. Nu cunosc daca s-a verificat atunci si daca au fost comunicate anumite fapte.
    Sint surprins si acuma ca nu s-a discutat nimic pina acuma de cadavrele descoperite in ” capitele de peie „…Oare de ce ?… Cred si acuma ca multi din inpuscatii ai acelor zile se regasesc la acele „capite” si poate in alte gropi comune nedecoperite…


Lasă un răspuns

