Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Din epoca Ceauşescu: Autorizaţie pentru maşina de scris Aprilie 4, 2016


AutorizMasScris1Căutînd printr-un dulap pe care nu-l mai deschisesem de multă vreme, am găsit această autorizaţie prin care maică-mea primea aprobare, în conformitate cu decretul 98/1983, pentru deţinerea unei maşini de scris.

E o maşină de scris veche, cred că din perioada interbelică, adaptată pentru principalele limbi din Timişoara – română, maghiară, germană – care fusese folosită de bunicul meu, dar la momentul respectiv autorizaţia a fost scoasă pe numele maică-mii.

Am folosit şi eu acea maşină de scris în perioada comunistă, pentru încercările mele literare de atunci (de pildă: Frobii – linc), iar în anii ’90 am folosit-o pentru diferite comunicate ale Comisiei pentru Adevăr şi Dreptate pe care o înfiinţasem în cadrul asociaţiei „17 Decembrie”. Am renunţat să o mai folosesc după ce mi-am luat calculator personal şi imprimantă.

AutorizMasScris2Pentru regimul comunist o maşină de scris era un lucru primejdios – ca o bombă – fiindcă la nevoie se puteau face manifeste cu ea. De aceea Ceauşescu a dat în 1983 decretul care interzicea deţinerea de maşini de scris fără autorizaţie. Pentru obţinerea autorizaţiei era nevoie nu doar să comunici tipul de maşină de scris pe care îl ai, ci şi să anexezi o foaie de hîrtie pe care ai dactilografiat întreg setul de caractere al maşinii de scris. Astfel, dacă ar fi apărut manifeste undeva, miliţia putea căuta în baza de date să vadă cine are maşină de scris care corespunde cu setul de caractere folosite în manifeste. De pe foaia cu setul de caractere se puteau stabili şi unele caracteristici individuale ale maşinii de scris (uzura ori deplasarea anumitor litere) care puteau îngădui identificarea exactă a maşinii de scris cu care s-au făcut manifestele. Apariţia respectivului decret în 1983 arată că în acel an problema manifestelor împotriva regimului devenise deranjantă pentru conducerea comunistă.

 

Lasă un răspuns

