Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Scrisoarea lui Laszlo Tokes către Nicolae Ceaușescu, 15 octombrie 1989 Septembrie 5, 2016


TLreformat 001Recent am primit donație o serie de documente din anii ’80-’90 legate de Laszlo Tokes și biserica reformată maghiară din România. Încetul cu încetul le voi prezenta pe acest blog, poate voi scoate și o carte cu ele, care să completeze prima mea carte legată de cazul Tokes – „Revoluția, fără mistere”. Sînt documente la care nu am avut acces cînd am scris acea carte. Atunci a trebuit să mă mulțumesc cu ce am găsit în arhiva parohiei reformate Timișoara (la care fusese preot Laszlo Tokes) și în arhiva Judecătoriei Timișoara.

Prezint acum, din acest lot de documente, scrisoarea pe care Laszlo Tokes a scris-o lui Nicolae Ceaușescu. Respectiva scrisoare e sub forma unei pagini dactilografiate în limba română, care are pe verso tălmăcire în maghiară. Nu este semnată (spre deosebire de alte documente din lot, care au semnătură), și bănuiesc că este o copie pe care Laszlo Tokes însuși a făcut-o la scrisoarea respectivă, iar traducerea maghiară cred că tot Laszlo Tokes a făcut-o, pentru a rămîne și în arhiva bisericii reformate acea scrisoare. În cartea „Temesvar ostroma ’89” publicată de Laszlo Tokes la Budapesta, în 1990 (editura Hungamer), la pagina 198 este reprodus exact textul maghiar al acestei scrisori. În cartea „Asediul Timișoarei” publicată în limba română de Eparhia Reformată din Oradea în 1999 (pe vremea cînd Tokes îndeplinea acolo funcția de episcop), carte care reprezintă o traducere parțială a cărții publicată de Tokes în 1990 în ungurește, la pagina 51 este publicată scrisoarea lui Tokes către Ceaușescu, dar cu unele diferențe față de textul pe care-l prezint acum. Impresia mea este că Gelu Păteanu, care a tradus „Asediul Timișoarei” publicat în 1999, a avut la dispoziție doar textul cărții lui Tokes în maghiară, din care a făcut o traducere în română. Iată scrisoarea despre care vorbeam:

TLreformat 002

Exp. Tokes Laszlo
1900 – Timișoara
str. T. Cipariu 1

Excelenței Sale
D-lui Președinte
Nicolae Ceaușescu
București

Subsemnatul Tokes Laszlo preot reformat din Timișoara fac apel la Eminența Voastră în legătură cu situația mea și a Bisericii Reformate din Timișoara. Episcopul reformat din Oradea Laszlo Papp în colaborare cu organele municipale violează în mod flagrant atît legile bisericii noastre asigurate prin lege generală, cît și legile patriei noastre desfășurînd o adevărată campanie împotriva mea și a credicioșilor și membrilor de conducere aparținînd parohiei noastre. Numitul episcop cu orice preț, fără temei legal vrea să mă îndepărteze din Timișoara, iar credincioșii reformați maghiari de luni de zile sînt persecutați, amenințați și purtați de securitatea și organele oficiale locale, stîrnind o atmosferă de neliniște și o nemaipomenită indignare și revoltă în rîndul credincioșilor și a tuturor cetățenilor cinstiți din cadrul lor. Prigoana dezlănțuită în jurul membrilor bisericii are efecte grave asupra familiilor lor și asupra sănătății unor membri bolnavi sau mai în vîrstă.

Apelez cu respect la legile țării noastre și la drepturile omului și la libertatea religioasă și de conștiință asigurate de Constituție.

Rog pe Eminența Voastră să corectați situația noastră din Timișoara și să opriți ilegalitățile comise împotriva Parohiei Reformate din Timișoara, asigurînd dreptul nostru la o viață demnă și pașnică.

Timișoara la 15 octombrie 1989

Mai citește:
– Interviu cu Laszlo Tokes în 2001. Playlist pe youtube cu tot interviul: http://www.youtube.com/view_play_list?p=5A3DA51FBE9684FE
Discuţiile preliminare ale interviului cu Laszlo Tokes (video)
Interviu cu Laszlo Tokes anul 2001 – partea 1 (video)
Laszlo Tokes: Nu mi-am putut închipui ca preot simplu reformat să lupt pentru eliberarea ţării de sub dictatură (video)
Cum a ajuns în 1989 interviul cu Laszlo Tokes la televiziunea maghiară (video)
Cazul Laszlo Tokes: moartea lui Erno Ujvarossy – crimă sau sinucidere?; agresiunea din noiembrie 1989 (documente, video)
Încercarea securităţii de a-l racola ca informator pe Laszlo Tokes (facsimile, video)
Cum au reacţionat alţii despre cazul Tokes (video)
Cazul Laszlo Tokes: Chitanţa de 20000 de lei şi ajutorul de la HEKS (deasemeni: înregistrare video cu explicaţiile lui Tokes)
Arestarea lui Laszlo Tokes şi semidetenţia de la Mineu (video)
Laszlo Tokes: S-a pretins că au apărut elicoptere şi pe cerul Mineului (video)
Cazul Laszlo Tokes: Şedinţa organizată de autorităţi pentru destituirea lui Tokes
Cazul Laszlo Tokes: cererea de evacuare şi sentinţa Judecătoriei Timişoara
Cazul Laszlo Tokes: Procesul verbal al şedinţei consiliului parohial reformat din 16 martie 1989
Trupa de teatru în limba maghiară „Thalia” şi securitatea română. „Încercarea lui Tokes Laszlo de a atrage sub influenţa sa unii tineri de naţionalitate maghiară a fost contracarată”
Aluzii la problemele familiale ale lui Laszlo Tokes din perioada 1988-1989, în arhiva parohiei reformate din Timişoara
Trupa de teatru Thalia – declaraţii video ale celor implicaţi
Caracterizarea lui Laszlo Tokes de către episcopul Laszlo Papp (14 august 1989)

 

2 Responses to “Scrisoarea lui Laszlo Tokes către Nicolae Ceaușescu, 15 octombrie 1989”

  1. LIA Says:

    Marius , ma bucur ca te bagi in istoria maghiara, voi citi si eu in limba romana si voi sti ce inca nu stiu, . Va fi mai inteles de pooprul roman, fiindca eu am avut o data o discutie cu el „, si mi-a zis imi este frica sa mai dau interviurii la ziaristi romani” ca ei scriu ce vor ei. Eu sunt prima femeie romanca care am vorbit frumos de el, nu pot sa-l blamez, eu lam cunoscut in ziua de sambata 16 dec. 1989. si el isi aminteste ff bine de mine.Eu sunt doamna cu palarie alba , apoi mi_a aflat numelemeu in 1990 . Mai stiu cum a trimis la tv. maghiara filmari cu magazinele goale, din Timisoara.


Lasă un răspuns

