Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Împușcat din spate Decembrie 15, 2016


copertarcumafostDin cartea mea „Revoluția din Timișoara așa cum a fost” prezint mărturia domnului Radu Cheptanariu, împușcat în 17 decembrie 1989 în zona Calea Lipovei din Timișoara.

Pentru măcelul din zona Calea Lipovei au fost trimiși în judecată și condamnați (Decizia 359/2002 a Curţii Supreme de Justiţie) 3 ofițeri M.Ap.N., anume generalul Constantin Rotariu, locotenent-colonelul Ion Păun și căpitanul Constantin Gheorghe, pentru ca imediat după condamnare să fie grațiați de președintele Ion Iliescu (Decretul 727/2002 publicat în Monitorul Oficial 589 din 8 august 2002). Criminalii din Calea Lipovei au beneficiat și de serviciile propagandistice ale lui Mircea Dogaru (linc), cunoscut azi ca sindicalist militar.

Domnul Radu Cheptenariu s-a născut în 23 ianuarie 1929 la Hudeşti (jud. Botoşani). A fost ofiţer de grăniceri, în decembrie 1989 era deja pensionar. A fost împuşcat în torace (din spate). În februarie 1995 cînd am discutat cu dînsul avea gradul 3 de invaliditate ca urmare a împușcării din timpul revoluției.

În seara de 17 decembrie 1989, pe la ora 19, se auzea vuietul mulţimii care venea dinspre Calea Torontalului spre Calea Lipovei şi striga „Români veniţi cu noi!”. M-am dus în stradă, m-am întîlnit cu trei vecini (Ioan Miron, Doru Purice şi unul Edi) şi le-am zis să mergem şi noi să vedem ce se întîmplă. Am mers şi am ajuns pînă în faţa alimentarei vechi (nu cea de vizavi de unitatea militară). Pe Calea Lipovei, în dreptul pieţii, era făcută o baricadă din cîteva mese de beton, o bară de fier şi ceva care ardea (bănuiesc cauciuc). Se striga „Jos Ceauşescu!”, „Libertate!”, „Români veniţi cu noi!”. Din rîndul mulţimii au ieşit trei inşi care au spart geamurile alimentarei, au luat sticle de băutură şi au aruncat cu ele în geamuri şi în rafturi, după care au ieşit afară şi s-au dus în spatele alimentarei. Apoi au început şi alţii să devasteze. Le-am spus vecinilor să mergem acasă că nu-mi miroase a bine. Mergeam pe trotuar pe Calea Lipovei cu spatele la unitatea militară cînd s-a deschis focul, fără somaţie. Cînd am auzit că se trage ne-am culcat jos. Am simţit umezeala şi căldura sîngelui şi mi-am dat seama că am fost împuşcat. I-am spus lui Doru Purice şi lui Edi că sînt împuşcat şi m-au luat fiecare de un braţ şi m-au dus în spatele unui bloc, iar apoi, printr-o grădină a unui vecin am fost dus acasă. După ce soţia mi-a dat primul ajutor am fost dus de fiu la o doctoriţă acasă, pe Calea Aradului. Doctoriţa a chemat salvarea şi am fost dus la spitalul Victor Babeş. În 18 decembrie am fost transferat la spitalul judeţean.

25 februarie 1995

Notă: Cu acelaşi prilej a fost împuşcat şi Miron Ioan, care apoi a răposat.

Mai citește:
– Mircea Dogariu, apărător al criminalilor din decembrie 1989
– În unitatea militară 01942 din Calea Lipovei s-a prezentat o echipă a TV Liberă Timişoara să „cerceteze” purtarea militarilor în zilele revoluţiei. Cu ce drept?
– alte mărturii din revoluția de la Timișoara la pagina Revoluția timișoreană (mărturii)

 

Lasă un răspuns

