Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Revoluția din Reșița povestită de Cazimir Kurta: „Unde-i fîntîna lui Lucaci ne-am adunat 25-30 de persoane… Noi strigam „veniți cu noi!”, ei întorceau spatele, intrau în magazine” (video) Martie 20, 2017


La un sfert de veac de la revoluție (decembrie 2014) pictorul Cazimir Kurta a povestit pentru TVR Timișoara cum a fost revoluția la Reșița. Nu știu exact dacă și unde s-a difuzat interviul, cel mai probabil difuzarea a fost pe TVR Timișoara. A fost un ciclu de emisiuni în care interviații, participanți la revoluție, au răspuns la aceleași 5 întrebări.

Transcriere înregistrare:
0:23 Reporter: Ce rol ați jucat în evenimentele din 1989?
0:29 Cazimir Kurta: Am fost pur și simplu participant. Atuncea cînd în fața consiliului județean de partid, comitetul județean de partid, cum era atuncea, unde-i fîntîna lui Lucaci, în fața fîntînii, acolo, ne-am adunat în jur de 25-30 de persoane. Care au început cu scandarea „jos comunismul!”, „jos Ceaușescu!”, cu actualul imn „Deșteaptă-te române!”. Și a fost interesant că am fost, cum este piața acolo, peste tot lumea s-a adunat la marginea pieței. Noi strigam la ei „veniți la noi!”, „veniți cu noi!”, ei întorceau spatele, intrau în magazine. Alții care erau la geamuri, strigam la ei, închideau geamurile. Și atuncea am avut așa un sentiment de teamă, că fiind așa de puțini oricînd puteau să ne ia de acolo. Și asta a ținut, cam o oră, așa am ținut-o cam o oră și ceva, pînă au început să vină mase mai mari din orașul nou. Atunci o fost perioada de relaxare și cînd or ajuns ei am intrat în consiliul județean. Am spart geamurile de la ușă și am intrat în consiliul județean. Atunci s-o urcat sus la balcon, care este în fața consiliului județean, și acolo a[u] început acele discursuri. Și a fost alungarea primarului. A fost, a fost o mînă de oameni, de fapt, care am coordonat atunci toată mișcarea. Pe urmă, după 25 s-or organizat apoi acele consilii județene provizorii din care am făcut parte, după aia, pînă-n iunie.
2:55 Reporter: Întoarcere la momentul 1989. Care sînt motivele pentru care ați participat la acele evenimente?
3:02 Cazimir Kurta: Motive ar fi fost multe, dar cele mai importante or fost acele neajunsuri pe care le-a simțit toată lumea. Dacă vă uitați acolo pe perete, e și acuma o comandă de alimente. Care de multe ori veneau aici la mine prieteni, colegi, discuții la un pahar, nu știu ce. Unii cu nostalgie își aducea[u] aminte de vremurile de dinainte. Și atuncea nu le ziceam nimic, numai le arătam comanda de alimente. Aduceți-vă aminte! A doua, acea lipsă de posibilitate de comunicare. Acea frică permanentă care exista. Nu cumva să spui ceva… Un banc politic dacă ai spus cumva, totul era pericol. Pentru orice putea să te salte. Țin minte, o fost chestie interesantă. Fostul vernisaj de expoziție la galeria din Govîndari [mahala a Reșiței]. Și după deschiderea expoziției, ca de obicei, în spate ne-am adunat la un pahar. Și la un pahar oamenii spuneau bancuri. Și a doua zi, eram cu, nu mai știu cu care coleg, și pe stradă ne întîlnim cu securiștii, securistul care răspundea de artiștii plastici. Și zicea că „aveți grijă ce vorbiți, nu mai spuneți așa bancuri politice că, că se poate nimeri că eu să lipsesc și să fie altul în locul meu și atuncea ăia nu vă iartă. Deci probabil că am fost ascultați. Nu că probabil, sigur.
5:03 Reporter: Ce a cîștigat România în 1989?
5:11 Cazimir Kurta: Păi în primul rînd libertate. Asta în primul rînd. Libertatea omului, libertatea cuvîntului, presa liberă. Ăstea au fost mare lucru, imediat, care s-o simțit. Libertatea de, de a spune ce ai pe suflet, pe stradă. Și mișcare. Puteai să ieși din țară, să mergi, să vezi cum e în altă parte. Ceea ce se întîmplă și acuma. Unii vin înapoi, alții nu vin înapoi. N-are importanță. Dar care vin înapoi, ăia vin cu bagajul care l-au acumulat acolo. Și poate vor să aplice aici în țară. Cu timpul se va simți efectul și la noi.
6:06 Reporter: Cît din proiectul 89 a fost dus la îndeplinire?
6:13 Cazimir Kurta: Greu de spus. 100% îndeplinire nu prea s-o făcut. Deci libertatea presei să zicem că nu-i 100%, că se mai strînge șurubul ici și colo, în general, și la ziariști, și la televiziuni. Deci peste tot există încă loc de a face mai mult. Să ajungem la nivelul occidentului mai e cale lungă.
6:55 Reporter: Revoluția la 25 de ani. Care este moștenirea revoluției?
7:03 Cazimir Kurta: Moștenirea? Păi cred că asta vor spune generațiile tinere care vor veni după noi. Ce vor spune ei că ce or moștenit după noi. Noi doar sperăm ca să, să ne judece la modul corect. Că după ce s-or petrecut acele defăimări la adresa revoluționarilor, la ora actuală cred că n-avem o imagine corectă în fața populației. Cred că generația următoare va trebui să corecteze acest lucru.

Mai citește alte articole despre evenimentele din decembrie 1989 de la Reșița la pagina Revoluția din Reșița.

 

2 Responses to “Revoluția din Reșița povestită de Cazimir Kurta: „Unde-i fîntîna lui Lucaci ne-am adunat 25-30 de persoane… Noi strigam „veniți cu noi!”, ei întorceau spatele, intrau în magazine” (video)”

  1. maria dakhel Says:

    Voi sunteti niste ciudati. De ce atunci ati putut, acum nu mai puteti schimba sistemul? Tinerii de acum sunt diferiti de cei de atunci. Ei sunt deja zombificati, transformati in consumatori de catre economia de piata de tip occidental care vinde si rahatul la pret de aur si cu eticheta de firma. Ii urmaresc cu atentie pe tineri de ceva ani. Toti sunt toba de teoria conspiratiei si articole despre oculta digerate pe site-urile de specialitate. Cu toate acestea, sunt folositi. De ce? Pentru ca ei nu au memoria de dinainte de revolutie. Ei stiu doar ce au fost invatati dupa si nu pot face comparatie intre doua sisteme. Nu-si dau seama, in interiorul cutiei fiind, ca traiesc intr-o cutie magica, poleita in culori ademenitoare.Pentru fiica mea, voluntariatul este ceva firesc. Pentru noi era munca patriotica. Asa ca, participa la orice actiune de voluntariat. Cu toate acestea, nimeni nu se gandeste sa schimbe sistemul asta corupt. Masoneria tine cu dintii de posturile dobandite prin revolutia noastra. Pana cand nu se va aplica punctul 8 de la Timisoara nu va fi bine. Aceiasi securisti din vremea lui Ceausescu sunt astazi obedienti masoni. Atunci, seful absolut era Ceausescu. Acum, sefii s-au inmultit precum purecii pe caine. Ce e de facut?! Tinerii sunt folositi ca zilieri de aceeasi masonerie nesimtita. Dupa ce ca le fura viitorul, ii mai pun si sa curete mizeria din tara si sa cerseasca alimente, jucarii, carti si hainute pentru copiii saraci. Filantropie, nu? Banditul fura dar se preface ca e filantrop. Cum niciodata tinerii nu-si asculta parintii, multi refuza sa accepte ca sunt folositi. Inclusiv fiica mea ce face voluntariat in acctiunile aripii tinere a Rotary, numita Rotaract. Ii spun: Mami, Rotary sunt unii dintre masonii care sunt infiltrati prin toate functiile. Voi sunteti sclavi.
    Imi zice: Mami, noi suntem Rotaract nu Rotary si nu suntem masoni. Si nu suntem folositi, facem de bunavoie voluntariat.
    Alta situatie: Imi zice de un proiect foarte frumos impotriva emiterii de radiatii de la Kozlodui. Eu, incantata de tinerii nostri atat de activi. Cand am aflat ca marea activista ce se foloseste de ei e Monica Macovei m-am desumflat. Nesimtitii acestia castiga capital electoral pe spinarea naivilor. Va dati seama cat de manipulati si folositi suntem toti? Inclusiv miscarea nationalista cu dacii, traditiile si folclorul sunt creatia masoneriei. Adica, ei spun lucruri frumoase, dar refuza sa schimbe sistemul din radacini. Este un fel de curat murdar, un fel de tara a poleiului si sclipiciului, in spatele poleiului ascunzandu-se masoni bancheri, masoni politicieni ce ne tradeaza si vand. O sa ne pierdem mintile de atata minciuna imbracata in haine de cameleoni ce-si schimba stapanii in functie de vant?!

  2. maria dakhel Says:

    Amuzant este ca pe seful Rotary filiala Craiova il cheama Spulber. Am si ras cu fiica mea de numele lui. Are umor copilul meu si e bun la suflet. Nu vreau sa-i spulbere visele un Spulber. Uite cum ii da de gol numele: Prigoana, alt mason celebru, ai zice ca e modest, sincer, filantrop si ecologist. Un crestin prigonit, nu? Am participat si eu alaturi de fiica mea la actiunea heirupista Let’s do it. Foarte frumos, doar ca romanii isi arunca gunoaiele tot pe ape, iar beneficiarul actiunii de voluntariat e bieeeetul Prigoana prigonitul. O aura de sfant ii lipseste. Daca vom sapa putin pe internet, o sa gasim lista masonilor din Romania pusa sub ochii nostri chiar de SRI. Printre ei, Dan Puric, alt purece saritor pe spinarea noastra. Il stiti sigur de la TV. Lacrimeaza de mila tarisooooarei jefuita de oculta mondiala. Cum adica? De oculta careia ii face sluj? Mai si minte ca nu mai avem nimic de aparat decat Biserica Ortodoxa. Sa insemne ca deja ne-au vandut tot si ne-au mai ramas doar zidurile bisericii? Ca doar Biserica Vie suntem noi toti, jefuitii. E o nebunie! Cred ca am un cosmar din care nu na pot trezi. Cosmar din care faceti parte voi toti. Somniferele ni le asigura Puric, Spulber, Prigoana si restul banditilor imbracati in haine de oaie. Pute prea tare a fariseism. Sa ne punem mastile de gaze. Regele e gol!


Lasă un răspuns

