Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Traian Orban despre revoluția română: „În Timișoara nu s-a ieșit pentru mîncare. S-a ieșit pentru pentru libertate” (video) Iulie 7, 2017


Traian Orban a fost rănit în 17 decembrie 1989 în Piața Libertății din Timișoara. Azi e președintele asociației „Memorialul Revoluției” care are amenajat, pe strada Oituz, un muzeu al revoluției deschis vizitatorilor. În 1995 domnul Orban mi-a povestit faptele sale din revoluție. Declarația sa am publicat-o în cartea „Revoluția din Timișoara așa cum a fost” și republicat-o pe acest blog, cu titlul „Manifestanții dădeau țigări militarilor” (linc). În 2014, în cadrul seriei de interviuri „Generația ’89, un sfert de veac”, domnul Orban a dat un interviu Televiziunii Române, pe care-l puteți vedea mai jos. Nu cunosc exact cum s-a difuzat acest interviu de TVR – dacă s-a difuzat pe programul principal ori numai la TVR Timișoara.

Transcriere înregistrare:0:24 Reporter: Ce rol ați jucat în evenimentele din 1989?
0:27 Traian Orban: Pur și simplu am ajuns în Timișoara, să văd cu ochii mei ce se întîmplă. Că am auzit la radio ce se întîmplă în Timișoara, în 16. Și în 17 am ajuns în Centru. Foarte multă lume care striga „libertate”. Am intrat în acel grup mare de manifestanți. Am scandat cu ei. Apoi au, au încercat să ne împrăștie și lmea s-a repliat. Am ajuns în Piața Sfîntul Gheorghe, apoi în Piața Libertății, unde au început să tragă. Și acolo au încercat să împrăștie lumea. Au început să tragă, prima dată cu muniție de manevră, probabil, că n-a căzut nimeni. Apoi au tras cu muniție de război. Am vrut să fugim. Peste tot erau tineri. Și cîțiva tineri au strigat: „lașilor, nu fugiți! Libertate!”. Și am rămas. Și au tras și în ei și au tras și în noi. Acolo am fost împușcat.
1:55 Reporter: Întoarcere la momentul 1989. Care sînt motivele pentru care ați participat la acele evenimente?
2:01 Traian Orban: Eram la curent cu tot ce s-a întîmplat în țările est-europene. Ascultam frecvent posturile de radio. Am auzit, în noiembrie, că zidul Berlinului a fost demolat. Am auzit despre deschiderea graniței dintre Ungaria și Austria. Și erau niște evenimente care se țineau lanț în 1989 și ne puneam întrebarea, și eu și prietenii, camarazii, că uite, la noi în țară nu se întîmplă nimic. Nu puteai fi liber, nu puteai să-ți exprimi cuvîntul, nu puteai scrie, frig la locuințe, foame, întuneric. Economie de curent, de combustibil. Totuși în Timișoara nu era, nu s-a ieșit pentru mîncare. S-a ieșit pentru o idee: pentru libertate.
3:11 Reporter: Ce a cîștigat România în 1989?
3:15 Traian Orban: În 1989 România era pretutindeni pe prima pagină. În toate emisiunile televizate, eu le-am văzut și din spital, cum am fost rănit. A cîștigat un prestigiu imens pentru că, cu un sacrificiu imens de vieți și de sînge și de suferință, dictatura lui Ceaușescu a fost înlăturată. A căzut comunismul. Revoluția a învins. Sigur, problemele ulterioare țin de felul în care a fost condusă țara și nu de alte chestiuni legate de revoluție.
4:00 Reporter: Cît din proiectul 89 a fost dus la îndeplinire?
4:04 Traian Orban: Au fost multe împliniri, dar și foarte multe neîmpliniri, pentru că schimbarea la noi s-a făcut cu pași mărunți. Și de multe ori s-a pășit înapoi, și apoi s-a continuat, în timp ce în alte țări dezvoltarea și schimbarea s-a făcut în pași repezi, în scurtă vreme. Rezultatele acestei schimbări rapide s-au văzut imediat în anii următori în țările respective. Noi încă sîntem tributarii unei mentalități a omului nou, creat atît în economie cît și ca mentalitate. A omului cu mentalitate de sclav. Și nu s-a dobîndit în scurt timp mentalitatea omului liber, capabil să facă aceste schimbări.
5:06 Reporter: Revoluția la 25 de ani. Care este moștenirea revoluției?
5:11 Traian Orban: Multă suferință, mulți morți, mult sînge vărsat. Procese care au avut loc împotriva celor vinovați. Sigur, și multe procese care n-au avut loc. Revoluția ne-a lăsat un gol imens în suflet și în, în conștiință, dar ne-a adus și imensa bucurie a libertății dobîndite prin luptă, prin sacrificii, prin rezistență. Biserica și-a recăpătat drepturile. România a intrat în structurile NATO. România este membru în parlamentul european, în consiliul european. Și în multe domenii sîntem printre cei care merită admirație, dar și în multe domenii pentru care primim, ne trage de mînecă unii și alții pentru încetineala și ambiguitatea cu care abordăm legile democrației depline europene. Există multe lacune.

Vezi şi o înregistrare video din decembrie 1989 cu răniţii din spital, printre care apare şi Traian Orban: Pentru ţara pe care o iubesc, am pierdut piciorul!

 

Lasă un răspuns

