Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Conferința despre Afacerile Mondiale de la Boulder, 1999, la care am ținut o prelegere despre revoluția română Octombrie 20, 2017


În fața Universității din Boulder erau instalate steagurile țărilor din care veniseră invitați la Conferință. Aici sînt eu lîngă tricolorul românesc cu stema decupată, care fusese instalat acolo în cinstea mea, singurul invitat din România la conferință

Universitatea statului american Colorado din orașul Boulder organizează în fiecare an, începînd din 1948, o conferință despre afacerile mondiale (linc), la care participă invitați din întreaga lume. În 1999, la aniversarea a 10 ani de la evenimentele din 1989 din Estul Europei, am fost invitat și eu acolo să țin o prelegere despre revoluția română. Era a 51-a conferință despre afacerile mondiale organizată de Universitatea din Boulder.

În broșura de prezentare a conferinței sînt amintite nume celebre ale persoanelor care participaseră anterior la acest eveniment care avea deja peste o jumătate de veac, deci putea fi considerat tradițional (continuă și azi). Printre acestea: Henry Kissinger, Eleanor Roosvelt, Yitzhak Rabin, Andrei Codrescu, Ted Turner. La ediția din 1999 era invitat printre alții Samuel Huntington, care are și o carte tradusă în română (linc).

Subiectele discutate la conferință sînt variate, acoperind probleme legate de politică, știință, mijloacele de informare în masă, condiția umană, afaceri internaționale, economie, mediul înconjurător, cultură, artă, sociologie. În cele cîteva zile în care are loc conferința sînt programate simultan, în săli diferite aparținînd Universității, discuții diferite. La un anumit moment al zilei erau programate mai multe discuții, deci e imposibil pentru cineva să urmărească toate discuțiile. Spre exemplu, discuția despre revoluția română a fost programată pentru 8 aprilie 1999 între orele 15,30-17,00, dar exact în același interval orar fuseseră programate alte 6 discuții (bineînțeles, în alte săli) și existau alte 2 evenimente care se suprapuneau parțial cu intervalul de timp al prelegerii mele. Deci era o concurență între evenimente simultane, publicul avînd de unde alege. De la un stand al universității se puteau cumpăra ulterior casete audio cu înregistrarea discuțiilor care avuseseră loc.

Am ajuns invitat la această conferință prin intermediul lui soră-mea, care la vremea respectivă locuia chiar la Boulder și are cetățenie americană. Ea mi-a pus niște „pile” la conducerea universității. A ajutat faptul că era aniversarea a 10 ani de la evenimentele din 1989, deci subiectul era la modă, și că publicasem două cărți despre revoluție. Am mers să-mi vizitez sora din SUA și cu prilejul ăsta am participat și la Conferința pentru Afaceri Mondiale.

Macky Auditorium, una din clădirile Universității din Boulder, iar pe aleile parcului din fața clădirii steaguri ale țărilor din care sosiseră invitați la Conferință (tricolorul românesc cu stemă decupată în poziție centrală)

Deși venisem acolo cu gîndul să vorbesc despre revoluția română, fără să fiu întrebat organizatorii conferinței m-au inclus printre vorbitori și la alte discuții, anume: „Oppresive regimes: The future of democracy” (Regimuri asupritoare: viitorul democrației”), „Holocaust revisionism and other historical denials” (Revizionismul legat de holocaust și alte tăgăduieli istorice), „The legacy of communism: Do old habbits die hard?” (Moștenirea comunismului: vechile năravuri dispar greu?), „Democracy in Eastern Europe: Too much, too soon?” (Democrația în Estul Europei: Prea multă și prea devreme?) și „Ethnic cleansing” (Curățirea etnică). Am improvizat la fiecare din aceste discuții cîte un discurs. După discursurile vorbitorilor desemnați, oameni din public puneau întrebări sau prezentau opinii proprii. Se isca o dezbatere în sală asupra subiectului supus discuției.

La fiecare discuție erau 3-5 vorbitori desemnați și un moderator. Discuția despre revoluția română a fost o excepție, căci acolo am fost singurul vorbitor desemnat, avînd ca moderator pe Ileana Barbu, româncă din București emigrată în SUA după mineriada din 1990 și stabilită la Boulder. Au fost însă destule întrebări din public.

Respectiva conferință a fost pentru mine prilejul să încropesc un discurs în limba engleză prin care să prezint revoluția română pentru un public străin, în general ignorant despre România. Acel discurs a fost apoi ciorna din care am dezvoltat cartea mea „The anticommunist Romanian Revolution of 1989”, a cărei primă ediție a apărut în 2002, iar acum se află în curs de apariție ediția a 5-a.

Invitați mai importanți ale edițiilor precedente ale Conferinței despre Afacerile Mondiale, prezentați în broșura cu programul Conferinței din 1999

Am păstrat broșura cu programul conferinței și am pozat unele pagini din ea, pentru a le prezenta și cititorilor acestui blog. Pe baza acestei broșuri pot reconstitui discuțiile la care am participat.

În 5 aprilie 1999 am fost la discuția „Holocaust Revisionism and other historical denials”, ceilalți vorbitori desemnați fiind Vivek Bhargava, Joan Higman Davies și Michael Shermer, moderator fiind Paul Shankman.

În 6 aprilie 1999 am participat la discuția „Oppresive regimes: The future of democracy”, alături de Josef Silverstein și Lucius Walker, moderator fiind Harry Nier.

În 7 aprilie am participat la discuția „The legacy of communism: Do old habits die hard?”, alături de Robert McClendon, Lucius Walker și Janine Wedel, moderator fiind David O’Neil.

În 8 aprilie am fost la 2 discuții: dimineața la „Democracy in Eastern Europe: Too much too soon?”, alături de Robert McClendon și Janine Wedel, moderator fiind Jeffrey Kopstein, iar după masă am prezentat, ca unic vorbitor desemnat, „In the streets: The Romanian Revolution”, moderator fiind Ileana Barbu.

În 9 aprilie am participat la discuția „Ethnic Cleansing” alături de Joyce Neu și Lael Stegall, moderator fiind Robert Pois.

La toate discuțiile intrarea era liberă. Orice cetățean interesat putea participa, nu era nevoie să fie student sau angajat al Universității. Deoarece e un eveniment cu tradiție și de amploare, erau și persoane din alte părți care veniseră să asiste la discuții.

Nu cunoscusem anterior nici una din persoanele coparticipante la discuțiile la care participam și eu. Pe Ileana Barbu o cunoscuse soră-mea, din comunitatea românească din Boulder. Mai apoi soră-mea avea să ajungă președinte al organizației românilor din Colorado – Romanian-American Freedom Alliance. Acum nu mai locuiește în Colorado.

Alături de Ileana Barbu, prezentînd publicului american revoluția română

La discuția despre curățirea etnică. Tema era atunci de actualitate, datorită evenimentelor din Iugoslavia.

Publicul din sală, la discuția despre curățirea etnică

Mai jos dau paginile din broșură cu indexul discuțiilor și programul conferinței, unde se arată locul (sala), data și ora de desfășurare a fiecărei discuții, pentru cei curioși să vadă cum se organizează astfel de conferințe la americani.

Mai citește:
Manifestaţie a românilor din Chicago, 24 decembrie 1989. Soră-mea cere arme pentru România, dar precizează că nu e nevoie de trupe
Shanghai (China). Conferinţă internaţională despre sisteme de iluminat inteligente. Participă şi soră-mea
Soră-mea la conferința despre iluminatul inteligent de la Milano
Despre imigranți. Experiența americană a soră-mii. Ce ar putea face România

 

Lasă un răspuns

