Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

„Nu ne vindem țara!”, la modă la Chișinău iunie 19, 2018


Actualizare 22 iunie 2018: Curtea de Apel Chișinău a menținut hotărîrea Judecătoriei Chișinău de anulare a alegerilor pentru primar, anunță ziarul chișinăuan „Timpul” (linc). Motivarea în temeiul căreia s-au anulat alegerile este explicată astfel de saitul publika (linc):

pe parcursul zilei de 3 iunie 2018 (ziua alegerilor) candidatul la funcția de primar al mun. Chișinău, prin intermediul Live-Video, pe pagina sa de Facebook, a efectuat agitație electorală. Instanța a considerat că, cu toate că în adresările sale către alegători, concurentul electoral îi îndemna să se prezinte la vot, și să voteze pentru cine consideră ei de cuviință, acțiunile lui reprezintă agitație electorală. Instanța a constatat că este doar prerogativa organelor electorale ca în ziua alegerii să se adreseze către alegători cu îndemnul de a se prezenta la vot (…)

Instanța de judecată reține, că Colegiul civil și de contencios administrativ al Curții de Apel Chișinău, prin decizia din 12 iunie 2018, nr. 3a-1074/18, a constatat faptul că, concurentul electoral Andrei Năstase, în aparițiile sale din ziua alegerilor a ieșit cu îndemnuri și lozinci electorale pe pagina facebook, similare celor din perioada campaniei electorale.

Mai mult ca atît, fără a numi numele concret al contracandidatului, dînsul îndeamnă alegătorii să nu voteze candidatura lui.

Instanța a mai statuat că, în situația cînd în cursa electorală au mai rămas doar doi candidați, este evident că alegătorii sînt orientați să-l voteze anume pe dînsul.

Cele menționate mai sus, confirmă că candidatul la funcția de primar al municipiului Chișinău Andrei Năstase a efectuat în ziua alegerilor agitație electorală.

Actualizare 20 iunie 2018: Judecătoria Chișinău a anulat alegerile pentru primarul orașului (linc), pe un pretext ridicol – că acesta ar fi făcut campanie electorală în ziua alegerilor. Nu cunosc legile din Republica Moldova, dar pentru o asemenea faptă, dacă ar fi adevărată, ar fi normală eventual o amendă, nu anularea alegerilor. Hotărîrea instanței nu e definitivă, ea va fi atacată la Curtea de Apel. Pînă și socialiștii, care depuseseră contestația pe baza căreia Judecătoria Chișinău a anulat alegerile, au spus că vor ataca sentința la Curtea de Apel (linc).

Anularea alegerilor ar fi o bună propagandă electorală pentru Andrei Năstase și partidul care l-a susținut, și ar crea tensiuni suplimentare în societatea moldovenească.

Autorizația de dărîmare a cinematografului Gaudeamus, emisă de Primăria Chișinău. Sursa – pagina facebook Nicolae Josan, unde emiterea acestei autorizații e înfierată ca o ticăloșie

Una din primele acțiuni ale nou-alesului primar de Chișinău, Andrei Năstase, a fost să intervină pentru oprirea dărîmării cinematografului Gaudeamus din Chișinău, construit în perioada sovietică și numit pe atunci „40 de ani ai Comsomolului”.

Fostul cinematograf sovietic fusese privatizat încă din 2004, iar acum firma „Cristivlad” care îl are în proprietate a hotărît să-l dărîme pentru a construi în loc un bloc de 15 etaje (linc). A primit toate autorizațiile necesare, a început lucrările de dărîmare, dar niște „activiști civici” au protestat și au găsit susținere la nou-alesul, și încă neinstalatul în funcție primar al Chișinăului.

„S-a întîmplat să difuzăm filme și cu un singur spectator, le difuzam și gratis și oamenii tot nu veneau”, a explicat conducătorul firmei Cristivlad, domnul Andrei Coman. Îl cred, fiindcă aceeași situație am văzut-o la cinematografe din Timișoara și București. Tinerii de azi se uită la fime gratis, comod, de acasă, la televizor sau pe internet. Poate se uită la mai multe filme decît părinții sau bunicii, dar rar mai merg la cinematograf. Nu e nimic rău în asta, se numește progres. Probabil că la „Gaudeamus”, din vînzarea biletelor, nu se acoperea nici leafa vînzătorului de bilete.

Aceste amănunte nu îi interesează pe activiștii civici, specie de oameni care n-ar scoate cîțiva lei din buzunarul propriu pentru a cumpăra un bilet la cinema, dar sînt buni de dat din gură pentru a trasa obligații altora, pe banii și proprietatea altora. Unii dintre ei n-au mai pășit în cinema de ani de zile dar sînt prezenți acum la mitingul pentru împiedicarea dărîmării cinematografului.

Opinia larg răspîndită printre activiștii de la Chișinău în aceste zile e că privatizările care s-au făcut au fost o mare ticăloșie și totul ar fi trebuit să rămînă proprietate de stat, ca pe vremea sovietică. Este practic reeditarea mentalității „nu ne vindem țara!” care era la modă și în România în 1990, fiind clamată la mitingurile FSN.

De pildă, Ion Șimian scria pe pagina sa de facebook (linc):

OPINIE și Denunț public

Alooo, procuratura, CNA.

În opinia mea de jurist profesionist, sunt convins că cazul cu „Gaudeamus” trebuiește investigat penal și de pus la răcoare foștii miniștri implicați, Madan, Cozma, Focșa și actuala Babuc, precum și unii inși de la Agenția Proprietății Publice și de la Comisia Națională a Pieței Financiare, chiar și de la Primăria Chișinău, care au pus umărul la realizarea acestui dezmăț.
În anul 2004 Cinematograful se afla în gestiunea Departamentului Cinematografie, Organ Public Central de specialitate la care activam și eu în funcție de vice-director general, dar care se opunea afacerii criminale și pentru realizarea acestei afaceri și a altor din domeniul Cinematografiei în anul 2004 a fost inițiată procedura de lichidare a Departamentului menționat de către ministrul Madan și în anul 2005 această procedură a fost realizată de către ministrul Cozma.
La fel, la inițiativa tâlharului Cozma s-a modificat și Legea Cinematografiei în anul 2005, pentru realizarea cazului și a altor afaceri necurate, cum ar fi cu cazul Sălii pentru copii Andrieș din str. M. Eminescu, vândută la prețuri derizorii firmei Șel și C, la care soția lui Cozma, Marina lucra în calitate de director economic.
Apropo, și în cazul dat procuratura este obligată să verifice legalitatea și oportunitatea afacerii, deoarece până la lichidarea Dep. Cinematografie firma Șel și C achita câte 42 000 lunar pentru chirie, iar după 2014, când edificiul era sub tutela lui Cozma și până la vânzarea lui NU mai achitau nimic. Unde au mers banii și în al cui buzunar ???
O matematică simplă, de nivelul clasei a cincea ne demonstrează că în cazul în care doar cele două edificii nu erau înstrăinate statul ar fi incasat peste 7 milioane lei și NU ar fi cheltuit încă vreo 30-40 milioane cu procurarea și repararea Cinematografului Moscova pentru Teatrul Eugen Ionesco, care se afla în incinta Cinematografului Gaudeamus în acea perioadă.
Deci, am fi avut și zeci de milioane și edificiile menționate.
Asemenea cazuri sunt cu duiumul doar la Ministerul Culturii, însă procuratura subordonată politicului nu este interesată, deși legea o obligă.
Da, adevărat că după aceste afaceri miniștri Madan, Cozma și Focșa s-au pomenit cu apartamente, case și mașini noi, Cozma cumpărând două mașini de teren, gipuri care costau vre-o 150 mii euro, tocmai în aceia perioadă.
Asemenea situații corupționale s-au întâmplat la Tipografia Centrală, la Întreprinderea de Impresariat, cu blocul administrativ al Circului, cu Muzeul de lângă Parlament, cu teritoriile aferente instituțiilor din cultură, etc, drept rezultat fiind prejudicierea statului cu sute de milioane.
Doar din in cauza acestei afaceri necurate cu Gaudeamus statul a fost prejudiciat cu vre-o 40 milioane lei și sunt gata să demonstrez oricând acest fapt. Pe cazul dat și pe multe altele prin care statul a fost prejudiciat cu sute de milioane eu am sesizat organele de drept, dar…
Cât suntem furați 24 din 24 NU pot exista pensii, indemnizații și salarii bine-meritate.
Bani sunt, dar se fură.
De ce tace presa independentă de investigație ?

Ideile respective sînt susținute și de Nicolae Josan, activist de frunte în partidul nou-alesului primar al Chișinăului Andrei Năstase, care ține emisiuni TV despre „mafia imobiliară” din Chișinău. Pe pagina sa de facebook (linc) demască diferite încercări de a se construi clădiri noi la Chișinău (uneori în locul unor clădiri sovietice vechi) și cheamă poporul la luptă pentru a le împiedica.

Urmare a protestelor „civice” și a intervenției noului primar (încă neinstalat în funcție), viceprimarul Nistor Grozavu, același care iscălise autorizația pentru desființarea cinematografului Gaudeamus, a emis o dispoziție de oprire a dărîmării.

Pentru climatul de afaceri din Republica Moldova este foarte rău exemplul ăsta, cu o firmă care și-a luat toate aprobările, dar apoi în mod discreționar Primăria Chișinău îi interzice să continue lucrările. Poate mai tîrziu Primăria va avea de plătit despăgubiri.

Activiștii civici se ghidează după ideologia Statului Maximal, conform căreia proprietarii nu trebuie lăsați să dispună de proprietatea lor, ci Primăria trebuie să vegheze ca nu cumva acești proprietari să afecteze interesul poporului. Iar acest interes al poporului îl stabilesc ei, autodeclarați cunoscători ai voinței poporului. Se pretinde că poporul vrea păstrarea cinematografului, dar realitatea care rezultă din biletele vîndute, nu din discuții civice pe internet, este că poporul e indiferent față de cinematograf. Sigur, se găsesc unii nostalgici după tinerețea lor sovietică, cînd mergeau la acel cinema cu iubita, și care întrebați fiind dacă sînt de acord cu dărîmarea cinematografului Gaudeamus vor spune că nu. Dar de ce ar trebui să conteze părerea unor persoane care de ani de zile n-au mai cumpărat un bilet de film? Și oricum, pentru covîrșitoarea majoritate a acestor persoane problema nu este importantă.

Nu mă pronunț asupra felului în care s-a făcut privatizarea respectivului cinema, dar mi se pare ciudat că abia acum, după 14 ani, privatizarea e contestată. Observ totodată că nimeni n-a adus nici o dovadă că la momentul respectiv a existat cineva care a oferit un preț mai bun pentru cumpărarea acelui cinematograf, dar ar fi fost împiedicat de „mafie” și că e vorba nu doar de contestarea acelei privatizări, ci însuși procesul de privatizare este contestat, dîndu-se alte exemple de „furt”. Deasemeni, cazul e folosit pentru atacuri politicianiste la adresa actualei guvernări de la Chișinău, deși în 2004 cînd s-a făcut privatizarea alții erau la guvernare. Actuala guvernare e vinovată eventual de aprobarea desființării vechii construcții și construirii alteia pe acel loc. Dar nimic mai firesc după părerea mea, să se dea aprobare unui proprietar să dărîme o clădire pe care o are în proprietate și să clădească alta în loc. Refuzul aprobării ar trebui să fie o excepție rară, temeinic justificată.

Demagogice mi se par și socotelile cu milioane de lei (moldovenești) pe care statul i-ar fi cîștigat dacă ar fi păstrat cinematograful în proprietate. Socoteli făcute de o persoană care la acea vreme și-a pierdut funcția de șef într-un departament administrativ și are poliție de plătit din cauza asta. Cred că statul mai degrabă ar fi pierdut refuzînd privatizarea, prin plata unor lefuri pentru personalul unui cinematograf fără spectatori.

Trebuie să spun că și în orașul meu, Timișoara, se construiește mult. Sate ca Dumbrăvița și Giroc s-au unit cu orașul prin cartiere noi, apărute după revoluție. Și în prezent construcțiile sînt în toi, în cartiere precum OpenVille, Ring, City of Mara. Printre altele, se construiește cea mai înaltă clădire din România (linc), ilustrînd vorba bănățeană: „Ceaușescu n-ar fi fost în stare nici să zugrăvească cît s-a construit după el”.

Dar la Timișoara dezvoltarea e considerată un lucru bun. Activiștii anticapitaliști care se luptă cu „mafia imobiliară”, nu sînt băgați în seamă.

În plan secundar, stăruința de a împiedica dărîmarea construcțiilor sovietice rămase fără rost în economia de piață și împiedicarea construcțiilor noi îngăduie mai apoi constatarea că în perioada sovietică Chișinăul s-a dezvoltat, iar acum nu se mai dezvoltă. E o metodă subtilă de a promova nostalgiile sovietice în Republica Moldova.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.