TVR, 22 decembrie 1989: Marinescu: Știri externe. Brateș: La Sibiu au încetat luptele (video)

La TVR, în 22 decembrie 1989, George Marinescu citește știri externe, întrerupt de Teodor Brateș cu alte probleme, precum că e nevoie de donatori de sînge ori de respectarea legii și organelor judiciare. Mai apoi, Brateș anunță și încetarea luptelor la Sibiu. Cu litere cursive între paranteze drepte am inserat comentarii ale mele.

Transcriere înregistrare: Continuă lectura

Televiziunea franceză La Cinq în decembrie 1989 despre România (video)

Pe vimeo am găsit o înregistrare despre care se spune că provine de la televiziunea franceză La Cinq, în care se relatează despre revoluția română. Cel care a încărcat (în 2012) înregistrarea pe vimeo are numele de utilizator vimeo „Revoutia Romana 1989”. Nu e precizată data exactă a emisiunii, dar se pomenește despre vizita lui Ceaușescu în Iran cu explicația „această dimineață”. Bănuiesc așadar că emisiunea e din 19 sau 20 decembrie 1989, Ceaușescu ajungînd în Iran în 18 decembrie pe la prînz și întorcîndu-se în 20 decembrie pe la ora 15 (linc).

Tălmăcire proprie (rog ajutor dacă sesizați greșeli la tălmăcire ori cuvinte care n-au fost deslușite bine; cu litere cursive între paranteze drepte am inserat comentarii ale mele): Continuă lectura

Dumitru Diacov: „Deputaţii îl întrebau pe Gorbaciov ce se întîmplă în România frăţească şi Gorbaciov de la tribună a spus foarte sincer că nu prea înţelegem ce se întîmplă” (video)

Dumitru Diacov, fostul preşedinte al parlamentului Republicii Moldova (1998-2001) a dat un interviu în care vorbeşte şi despre experienţa sa din decembrie 1989, cînd era şeful biroului de la Bucureşti al agenţiei oficiale de informaţii sovietice TASS. Înainte de asta Diacov activase la Moscova în Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. În prezent Dumitru Diacov e preşedinte de onoare al Partidului Democrat de la Chişinău, partid din care a provenit actualul preşedinte interimar al Republicii Moldova, Marian Lupu. Un interviu pe care-l cred interesant şi pentru cititorii acestui blog.

Transcriere înregistrare: Continuă lectura

Europa Liberă, 21 decembrie 1989 ora 2. Ne miră reacţiile mai degrabă palide ale Moscovei. Sute şi posibil chiar mii de persoane au fost ucise. Frontul Eliberării Naţionale (audio)

A 3-a parte ediţiei speciale – din noaptea de 20/21 decembrie 1989 – a emisiunii „Actualitatea Românească” de la radio Europa Liberă. Moderator: Emil Hurezeanu. Participă la program Mircea Carp, Doina Alexandru, Neculai Constantin Munteanu, Ariadna Combes, Jean Steiger, William Totok.
În sumar: Informaţii ale agenţiilor de presă internaționale cu amănunte despre represiunea demonstraţiilor de la Timișoara (Radio Sofia, AFP); Corespondenţă din Paris de la Ariadna Combes despre manifestațiile de protest ale Ligii pentru apărarea drepturilor omului şi a reţelei de solidaritate cu satele românești; Reacţii oficiale de la Moscova și mediile de informare ruse (Doina Alexandru); Condamnarea regimului Ceaușescu de către forţe din Israel (Jean Steiger); Apel al grupării Frontul Eliberării Naţionale din România (Mircea Stoica, profesor universitar specialist în drept constituțional, Budapesta); Relatare de la Berlin cu informaţii de primă sursă primite telefonic de la Bucureşti şi Timișoara (William Totok): mărturia unui bănățean ajuns în Occident, după trecerea prin Timișoara în zilele de 17-18 decembrie; Mesaj al profesorului Victor Frunză despre evenimentele de la Timișoara.

Fă clic pentru a asculta emisiunea de pe saitul radio Europa Liberă (48 minute 4 secunde)

Transcriere înregistrare: Continuă lectura

Comsomolscaia Pravda din 11 februarie 1990: Evacuarea cetăţenilor sovietici din Bucureşti

Îmi respect acum o făgăduială mai veche către cititorii acestui blog şi prezint mai jos articolul „Evacuarea” semnat de B. Erşov şi V. Maliutin în ziarul moscovit „Comsomolscaia Pravda” din 11 februarie 1990, în care se vorbeşte despre evacuarea cetăţenilor sovietici din Bucureşti în timpul revoluţiei din 1989. Tălmăcirea aparţine lui Vlad Lupan (Chişinău). Scurte explicaţii ale mele sînt inserate în text între paranteze drepte, cu litere cursive.

B. Erşov este pseudonimul lui Vladimir Vidraşcu (Vedrashko), corespondentul ziarului „Pravda” la Bucureşti, persoană nominalizată în raportul SRI despre revoluţie din 1994 (perioada şefiei lui Virgil Măgureanu, anticaghebistul feroce) drept „cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea” în decembrie 1989. Iniţial articolul a fost propus spre publicare ziarului „Pravda” dar nu a fost acceptat, se pare fiindcă conţinea nişte critici la adresa personalului ambasadei sovietice din Bucureşti. Totuşi, Boris Efimovici Avercenco, membru al colegiului de redacţie al „Pravdei” şi şef al secţiei pentru ţările socialiste, a fost de acord ca Vidraşcu să propună articolul altor ziare. Astfel articolul a apărut cu întîrziere la „Comsomolscaia Pravda”, iar Vidraşcu a semnat cu pseudonim, ca să nu se intepreteze tendenţios faptul că un angajat al „Pravdei” publică într-un ziar concurent. Continuă lectura

Samoşchin: Cine fură revoluţia şi de ce? (2). Această deplasare a „dreptului de autor” în materie de Revoluţia Română şi, respectiv, în materie de victime omeneşti, spre factorul extern, convine cel mai mult celor care au fost atunci în vîrful armatei

Viaceslav Samoşchin

Prezint a doua parte (şi ultima) a articolului ziaristului rus Viaceslav Samoşchin despre revoluţia română. Această parte a fost publicată pe saitul agenţiei inforusia în 13 aprilie 2010 (linc).

Vezi şi prima parte a acestui articol: Schema, care nu are la bază fapte reale, se cere umplută cu asemenea fapte (linc).

Opiniile din articol aparţin autorului, comentariile mele sînt inserate în text cu litere cursive, între paranteze drepte. Continuă lectura

New York Times din 24 decembrie 1989: „Cînd echipa televiziunii sovietice a anunţat o mulţime numeroasă din Bucureşti că va apărea la televiziunea sovietică, mulţimea a urlat bucuroasă: Perestroica!”

Ziarul „New York Times” din 24 decembrie 1989 publică articolul lui Francis X. Clines despre unele declaraţii sovietice legate de revoluţia română. Fiindcă astăzi Gorbaciov vizitează România, după cum anunţă Mediafax (linc), hai să ne amintim ce declara Gorbaciov despre revoluţia română în decembrie 1989, aşa cum a consemnat „New York Times”. Comentariile mele sînt inserate în text cu litere cursive, între paranteze drepte.

Gorbaciov spune că se va sfătui cu aliaţii despre ajutorul de dat românilor

Moscova, 23 decembrie. Preşedintele Mihail Gorbaciov, aparent nereferindu-se la ajutor militar, a spus astăzi că se va sfătui cu membrii Tratatului de la Varşovia cu privire la ajutorarea poporului român în „justa sa cauză” de a se opune forţelor care luptă să-l readucă la putere pe Nicolae Ceauşescu.

Adresîndu-se congresului naţional [al deputaţilor], domnul Gorbaciov a spus că la Kreemlin s-a înfiinţat „un grup special care să urmărească evenimentele din România”.

„Organismele noastre guvernamentale şi cetăţenii iau măsuri fiindcă în următoarele una sau două zile s-ar putea să fie nevoie de ceva ajutor sau de medicamente, din pricina acestor tulburări”, a spus dînsul.

Demnitarii de la Kremlin au minimalizat repede sugestiile că s-ar lua în discuţie un ajutor militar.

„Nu trebuie să repetăm greşelile”

Primul ministru Nicolai Rîjcov a declarat că aşa ceva ar fi „inacceptabil”, în opinia sa. „Nu trebuie să repetăm greşelile” a spus domnul Rîjcov ziariştilor după comentariile domnului Gorbaciov în faţa Congresului Deputaţilor Poporului [una din camerele parlamentului sovietic de la acea vreme].

„Recent am reevaluat evenimentele din 1968 din Cehoslovacia”, a spus dînsul, referindu-se la condamnarea făcută în această lună de Kremlin şi de alte ţări din Tratatul de la Varşovia cu privire la invazia din 1968 condusă de sovietici care a pus capăt mişcării democratice cunoscute sub numele de Primăvara de la Praga. „Trebuie să repetăm asta după numai cîteva zile?”, a întrebat el. [În 4 decembrie 1989, la întrunirea ţărilor membre ale Tratatului de la Varşovia, la care a luat parte şi Ceauşescu, s-a adoptat o declaraţie de condamnare a intervenţiei militare din 1968 din Cehoslovacia. Vezi amănunte despre respectiva întrunire pe acest blog (linc)]

Kremlinul „se referă în principal la ajutor medical” a spus Gheorghi A. Arbatov, un consilier de rang de la Kremlin care conduce Institutul sovietic de studii americano-canadiane.

Întrebat dacă ajutorul militar a fost luat în discuţie, Arbatov a răspuns: „nimeni n-a vorbit despre aşa ceva”.

„Calea reînnoirii democratice” Continuă lectura

„Pravda” din 26 decembrie 1989: „La Bucureşti au fost răniţi 2 cetăţeni sovietici, şi încă 10 automobilişti sovietici în zona graniţei româno-iugoslave. S-a considerat oportun ca familiile personalului sovietic să fie evacuate – în total în jur de 280 de persoane”

Continui prezentarea celor relatate de presa străină despre revoluţia română cu cele apărute în ziarul moscovit „Pravda” din 26 decembrie 1989. Acest ziar relatează pe scurt şi despre evacuarea cetăţenilor sovietici din Bucureşti, subiect pe seama căruia s-au lansat dezinformări la B1TV şi în ziarul „Adevărul”. Anume, Alex Mihai Stoenescu, „specialistul” de serviciu al mass-mediei dîmboviţene în problemele revoluţiei din 1989, a pretins că evacuarea personalului sovietic din Bucureşti a avut loc în 9 decembrie 1989 (linc), adică înainte de revoluţie, sugerînd astfel că partea sovietică cunoştea în avans evenimentele ce vor urma. După cum am mai arătat pe acest blog, evacuarea sovieticilor din Bucureşti s-a desfăşurat abia în 24 decembrie 1989, cînd în oraş se trăgea intens şi blocul de locuinţe al cetăţenilor sovietici din zona televiziunii ajunsese în zona luptelor. Am prezentat declaraţia unui martor ocular al acestei evacuări – jurnalistul Viaceslav Samoşchin (linc). Ziarul „Pravda” din 26 decembrie 1989 (care trebuie să fie disponibil şi în biblioteci publice din Bucureşti) confirmă spusele lui Samoşchin, relatînd despre evacuarea cetăţenilor sovietici din Bucureşti, al căror număr este estimat la 280. În facsimilul de mai jos, care cuprinde tot ce a publicat „Pravda” în acea zi despre revoluţia română, partea referitoare la evacuarea sovieticilor din Bucureşti este subliniată cu roşu. Continuă lectura

Pravda din 24 decembrie 1989: „Zona luptelor a cuprins şi blocul de locuinţe în care stau familiile colaboratorilor reprezentanţei comerciale sovietice (…) Viaţa oamenilor sovietici, femei şi copii, e în mare pericol”

Vladimir Vidraşcu, "cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea" în decembrie 1989, conform SRI. Sursă foto: http://www.hrpublishers.org/en/

Vladimir Vidraşcu, corespondent Pravda la Bucureşti în 1989 şi "cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea", conform SRI.

Virgil Măgureanu, anticaghebistul feroce, sub a cărui conducere SRI l-a demascat pe "cadrul de spionaj" Vladimir Vidraşcu

Virgil Măgureanu, anticaghebistul feroce, sub a cărui conducere SRI l-a demascat pe "cadrul de spionaj" Vladimir Vidraşcu

„Pravda” din 24 decembrie 1989 tratează pe larg subiectul revoluţiei române. Pagina de ziar cu relatări despre revoluţie n-a intrat în întregime în scaner, de aceea a fost scanată din două bucăţi. La îmbinarea celor două bucăţi a rămas o mică nesincronizare, care nădăjduiesc să nu deranjeze prea mult.

Nu prezint traducerea în întregime a materialelor din „Pravda”, ci doar a trei dintre acestea. Anume: Relatarea corespondentului de la Bucureşti Vladimir Vidraşcu, personaj deja cunoscut cititorilor acestui blog, caracterizat în raportul SRI despre revoluţie publicat în 1994, pe vremea cînd SRI era condus de Virgil Măgureanu, drept „cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea” în decembrie 1989. Apoi, o declaraţie a agenţiei TASS (publicată în josul paginii) care se referă la primejdia care plana asupra vieţii cetăţenilor sovietici ca urmare a luptelor „antiteroriste” din Bucureşti. E vorba de un bloc de lîngă televiziune care de ani de zile era repartizat cetăţenilor sovietici care locuiau în Bucureşti, şi care ajunsese în zona luptelor „antiteroriste”. Mai apoi s-a organizat evacuarea cetăţenilor sovietici din Bucureşti, chiar şi Vladimir Vidraşcu a primit sugestia de la ambasadă să-şi evacueze soţia şi copilul, ceea ce dînsul n-a acceptat. Dar subiectul evacuării cetăţenilor sovietici din Bucureşti va fi tratat mai tîrziu pe acest blog. Un al treilea material tradus se referă la un subiect pe care „Pravda” a considerat necesar să-l prezinte mai amănunţit: reacţiile de la Chişinău la evenimentele din România. De restul materialelor se pot bucura vorbitorii de limbă rusă, iar dacă printre ei e vreun voluntar care să ofere traducere în secţiunea de comentarii a acestui articol, n-o să mă supăr. Continuă lectura

Pravda din 23 decembrie 1989 despre revoluţia română

Vladimir Vidraşcu, "cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea" în decembrie 1989, conform SRI. Sursă foto: http://www.hrpublishers.org/en/

Vladimir Vidraşcu, corespondent Pravda la Bucureşti în 1989 şi "cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea", conform SRI.

Virgil Măgureanu, anticaghebistul feroce, sub a cărui conducere SRI l-a demascat pe "cadrul de spionaj" Vladimir Vidraşcu

Virgil Măgureanu, anticaghebistul feroce, sub a cărui conducere SRI l-a demascat pe "cadrul de spionaj" Vladimir Vidraşcu

Continui prezentarea activităţii lui Vladimir Vidraşcu (sau Vedrashko), corespondentul la Bucureşti al ziarului moscovit „Pravda” în decembrie 1989, astăzi redactor la emisiunea în limba rusă a postului de radio Europa Liberă / Libertatea de la Praga (Cehia).

Vezi şi celelalte articole despre activitatea lui Vladimir Vidraşcu prezentate pe acest blog:

Să facem cunoştiinţă cu Vladimir Vidraşcu, “cadru de spionaj care şi-a intensificat activitatea” conform raportului SRI despre revoluţie
„Pravda” din 20 decembrie 1989 despre revoluţia română
„Pravda” din 22 decembrie 1989 despre revoluţia română

Raportul SRI despre revoluţie, dat publicităţii în 1994, cînd acest serviciu era condus de Virgil Măgureanu, pomeneşte despre activităţile desfăşurate de Vladimir Vidraşcu în decembrie 1989 astfel:

“Cadrele de spionaj aflate în România şi-au intensificat activitatea, iar unele dintre acestea, sub acoperirea de corespondenţi de presă (exemplu: Victor Volodin – Izvestia, Vladimir Vidraşcu – Pravda), şi-au sporit preocupările pentru a obţine informaţii privind starea de spirit a populaţiei şi alte aspecte negative ce ar fi putut fi exploatate”.

Mai jos puteţi vedea cele apărute în „Pravda” din 23 decembrie 1989 despre revoluţia română. Ziarul a fost tipărit pe baza corespondenţelor primite în seara de 22, cînd deja Ceauşescu fugise din sediul CC. Se observă acum în cele publicate de „Pravda”, ca de altfel în cele publicate de ziarele din întreaga lume, influenţa ştirilor care începuseră să fie transmise de Televiziunea Română „Liberă”. Continuă lectura