TVR 22 decembrie 1989. Generalul Guşă: Poziţia mea nu se judecă acuma. Mai tîrziu vom vedea cine a greşit (video)

Actualizare 5 septembrie 2010: Înlocuit înregistrare de pe saitul trilulilu.ro, care nu mai funcţiona corect, cu înregistrare de pe youtube şi completat transcrierea înregistrării.

Intervenţia la TVR, în 22 decembrie 1989, a generalului Ştefan Guşă, şeful Marelui Stat Major al Armatei, abia întors de la Timişoara, unde participase la reprimarea revoluţiei. Generalul Guşă este conştient de faptul că ar putea fi judecat pentru acţiunile sale de la Timişoara, spune: „Poziţia mea nu se judecă acum (…) Mai tîrziu vom vedea cine a greşit”. Alt fapt remarcabil în intervenţia lui Guşă este că spune că a dat de 2 zile ordin de retragere a armatei în cazărmi. Faptul era valabil doar pentru Timişoara, căci în alte oraşe armata fusese scoasă împotriva populaţiei inclusiv în data de 22. Ulterior, meritul de a fi dat la Timişoara ordinul de retragere în cazărmi a fost atribuit şi altora (Ion Coman sau Victor Stănculescu).

Transcriere înregistrare:
00:01 Teodor Brateş: Tovarăşe general Guşă. Poftiţi în faţă (dă mîna cu Guşă).
00:04 Diferite glasuri: Haideţi, vă rog. Daţi-mi pahariul pe care l-am dat. Linişte vă rugăm. Daţi-vă la o parte. Daţi-vă. Poftiţi!
00:17 Ştefan Guşă: Chiar acum mă întorc de la Timişoara. Vreau să vă spun că s-a făcut o crimă cu generalul Milea, pe care-l cunosc de cînd eram copil. Acolo toate lucrurile s-au liniştit. Toate unităţile sînt în cazarmă. Deja, de cîteva, de două zile am dat ordin să se intre în cazărmi. Fac apel la raţiunea militarilor, care mă cunosc de mic, de copil. Toate trupele intră imediat în cazărmi, nu ascultă decît de ordinele armatei. Armata apără ţara şi poporul, nu altceva! Ţara şi poporul! Nu sîntem pentru sînge, nu pentru crime. Fac apel la raţiune. În toate unităţile din Banat oamenii au înţeles de două zile şi au intrat în cazărmi. Toată lumea în cazărmi, încet, vă reluaţi activităţile de pregătire militară pentru apărarea ţării. Aviaţia militară rămîne pe loc, e la dispoziţia ţării.
01:08 Teodor Brateş: Uitaţi, acum am primit o comunicare, este urgent nevoie de un elicopter la Hunedoara, la spitalul municipal, pentru sînge!
01:16 Ştefan Guşă: Comandantul aviaţiei îl trimite imediat. Toţi militarii mă cunosc. Poziţia mea nu se judecă acuma, o să vedeţi la Timişoara cum a fost. Am reuşit să împiedicăm un măcel în masă. Fac apel la gîndirea dumneavoastră, la raţiune. Toată lumea în cazărmi. Şcolile militare din Sibiu: imediat intră toate în cazărmi! Alte unităţi din Sibiu: imediat intră în cazărmi! Nu se trage absolut nici un foc!
01:43 Teodor Brateş: Uitaţi că acum la miliţie se trage cu mitraliere grele în Sibiu!
01:48 Ştefan Guşă: Fac apel şi la miliţie să dea dovadă de raţiune. Sînteţi români! Unităţile militare imediat să intre în cazărmi! Indiferent, şi unităţile de miliţie, sînt tot români. Să intre în cazărmi!
02:00 Colonel de miliţie Ruşi: Domnule general-maior, vă rog să-mi permiteţi să vă completez. Îmi cer iertare pentru inadvertenţa pe care o comit, diferenţa de grad fiind cea care se observă acuma. Dar, dar. Miliţia nu va trage în popor!
02:13 Ştefan Guşă: Nu va trage!
02:14 Colonel de miliţie Ruşi: Generalul maior Cîmpeanu, care şi-a asumat rolul să coordoneze activitatea, n-a putut să ajungă aici, m-a însărcinat să raportez: miliţia stă în unităţi, dar vă rog să fiţi de acord ca ordinea de care avem nevoie mai mult ca oricînd acuma să fie asigurată. Începînd cu agenţii de circulaţie! Şi ei mă recepţionează acuma pe monitor. Să se îndrepte de urgenţă încoace cîteva eşaloane pentru a asigura deplasarea maselor de aici şi a menţine ordinea în intersecţii, pe trasee! Avem nevoie de ordine, avem nevoie de organul specializat! Vă mulţumesc.
02:56 Ştefan Guşă: Fac apel şi la populaţie. Aveţi toată încrederea în armată! Sînt fiii dumneavoastră, sînt fraţii noştri! Lăsaţi-i să se deplaseze în cazărmi, ei ştiu ce au primit ordin cu două zile în urmă. Primesc ordin şi acum, inclusiv azi am dat, de unde am putut. Toată lumea în cazărmi, nimeni nu va trage un glonţ! Vă garantez acest lucru! Toată lumea în cazărmi! Aveţi toată încrederea în armată! Mai tîrziu vom vedea cine a greşit şi nu. Nu sînt momente acum să judecăm aceste lucruri!

Notă: pentru o listă a înregistrărilor de decembrie 1989 difuzate de televiziunea română şi prezentate pe acest blog, vedeţi pagina TVR în Decembrie 1989.

10 gânduri despre „TVR 22 decembrie 1989. Generalul Guşă: Poziţia mea nu se judecă acuma. Mai tîrziu vom vedea cine a greşit (video)

  1. Si-ar fi luat si el portia de 15 ani de puscarie insa ar fi fost tot timpul un ghimpe in coasta Iliescului. Asa insa, a fost izolat in CC si s-a rezolvat. Marea mea intrebare este de ce nu s-a impus la MApN imediat dupa fuga lui Ceausescu….

  2. numai cine nu cunoaste in1989 practic in rominia putea sa apara un razboi civil nu toti au ascultat si uni loiali comunismului au tras cine sint , auuni cred si certificate de revolutionar, am mai spus ri repet ca sa ii fortam sa spuna care au tras le ridicati certificatele de revolutionarii si vom vedea la urma cine sint vinovatii .frontul democrat romin mirica .

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.