Demisia lui Dăscălescu. 22 decembrie 1989 (video)

Filmare din 22 decembrie 1989 în care apare scena cînd, de la balconul Comitetului Central, primministrul comunist Constantin Dăscălescu îşi anunţă demisia. Faptul se petrecea înainte de apariţia în scenă a lui Ion Iliescu. Ulterior, Ion Iliescu va anunţa la TVR că „din acest moment … guvernul se demite” (linc). Astfel a apărut Ion Iliescu în ochii telespectatorilor ca fiind persoana care a răsturnat guvernul comunist, dar el nu mai avea ce să demită, fiindcă guvernul lui Constantin Dăscălescu îşi dăduse deja demisia în faţa mulţimii adunate în faţa clădirii Comitetului Central fără nici un fel de intervenţie a lui Ion Iliescu. Precizez că şi această înregistrare face parte din filmul „Videogramele unei revoluţii” de Andrei Ujică şi Harun Farocki. Am adăugat comentarii proprii în text, cu litere cursive între paranteze drepte, şi la sfîrşitul transcrierii.

Transcriere înregistrare:
0:00 Bărbat (care nu se vede în imagine): Avem nevoie de un comitet al democraţiei naţionale. Se va propune un asemenea comitet, format din oameni de prestigiu ai acestei ţări. În curînd vi se va da citire acestui comitet. Important este că acest comitet este al democraţiei, că el va instaura democraţia, ceea ce înseamnă că viitoarele organe de stat şi administrative se vor alege într-o formă democratică.
0:31 Alexa Visarion: Popor român! Sînt regizorul Alexa Visarion. În numele poporului român şi-n urma solicitărilor sale, guvernul Constantin Dăscălescu, rezent aici, va demisiona.
0:43 Urale, apoi după ce apare Dăscălescu, huiduieli.
1:03 Alexa Visarion: O clipă! O clipă! Permiteţi! Ca să fim legali, trebuie ca prim, fostul primministru să anunţe acest lucru.
1:14 Constantin Dăscălescu: Proclam demisia guvernului! (filmat cu o primă cameră de luat vederi)
1:17 Urale
1:21 Constantin Dăscălescu (filmat din alt unghi, cu altă cameră): Proclam demisia guvernului!
1:24 Bărbat: Linişte!
1:24 Urale
1:27 Constantin Dăscălescu (filmat cu o a 3-a cameră, din alt unghi): Proclam demisia guvernului!
1:30 Urale
1:37 Mircea Diaconu: Vrem ca televiziunea să-şi facă treaba!
1:43 Comentariu în engleză: Fiindcă televiziunea nu era încă gata să transmită, primministrul a trebuit să-şi repete demisia.
2:00 Constantin Dăscălescu: Vă anunţ demisia mea de primministru al guvernului! Vă anunţ demisia guvernului! Vă anunţ: Sînt alături de popor! Am fost întotdeauna şi sînt alături de popor! [conform cărţii „Revoluţia română în direct” editată de TVR în 1990 sub coordonarea lui Mihai Tatulici, deşi Dăscălescu şi-a repetat demisia momentul nu a fost difuzat de TVR]
2:16 Huiduieli
2:24 Femeie: Dă-te mai încolo, nu mă-mpinge, nu mă-mpinge!
2:29 Scandări: „Minte!”
2:42 Bărbat (făcînd loc lui Dăscălescu să plece din balcon): Pardon, pardon, pardon.
2:56 Bărbat: Nu, asta este o calitate mare. Aţi realizat ceva astăzi. Asta este ce?
3:02 Constantin Dăscălescu: Stau aici. Stau aici.

De remarcat printre cei aflaţi la balconul CC în momentul cînd Dăscălescu şi-a dat demisia, pe Nica Leon (în stînga lui Alexa Visarion, la secunda 31) şi Ernest Maftei (cu barbă, de la minutul 1:02). Mi se pare că-l recunosc şi pe Dan Iosif  (al doilea din dreapta lui Alexa Visarion, la secunda 31 şi în spatele şi dreapta lui Dăscălescu, de la minutul 1:36 şi în stînga lui Dăscălescu la minutul 1:51).

Nica Leon, într-o discuţie pe forumul revoluţiei (linc), scria în 17 aprilie 2006:

În ceea ce priveşte noua putere, aceasta era deţinută de grupul meu, noi fiind cei care ne subordonasem armata, oprisem coloana de tancuri care venea de la Tîrgovişte, deturnasem elicopterul lui Ceauşescu, care îl abandonase, imediat după ce i-am ordonat pilotului, ca pe un infractor, la marginea drumului, dădusem decretul pentru demiterea guvernului comunist, condus de C. Dăscălescu, act semnat chiar şi de acesta, care a scris „am luat la cunoştinţă şi mă supun voinţei poporului”, după care l-am dus la balcon, unde chiar el a anunţat acest fapt. Mai înainte îl pusesem însă să semneze un decret pentru eliberarea tuturor deţinuţilor politici.

Mai vezi: Arestarea lui Ion Iliescu în decembrie 1989 (video)

6 gânduri despre „Demisia lui Dăscălescu. 22 decembrie 1989 (video)

  1. Felicitari dle Marius Mioc!

    Acum datele despre revolutie se schimba fundamental.
    Iata dovada ca dl Nica Leon a avut si are dreptate dar a fost marginalizat de „emanati”.
    Impostura lui Ion Iliescu e dovedita!

    Sugerez dlui Nica Leon sa revina pe canalele de televiziune si in media scrisa pentru re-denuntarea imposturii revolutionare a lui Iliescu si a celor din jurul lui.

    Admirabil, dle Marius Mioc, admirabil!

    Al dvs., Dan Danescu

  2. Dle. Marius, fără să excelezi la capitolul logică, sugerezi însă că propagandistul Alexa Visarion l-ar fi pus pe fostul prim-ministru C. Dăscălescu să îşi dea demisia. Pe ce te bazezi cînd gîndeşti astfel?
    Chiar vă este atît de greu să pricepeţi adevărurile ce răzbat chiar şi din textele pe care dvs. le-aţi scris aici?
    Dacă veţi face o analiză pe text, veţi înţelege, poate, că am perfectă dreptate.

    Cît despre cele scrise de dl Dan Dănescu, pot numai să spun că respectivele canale sînt pline nimai cu materii pestilenţiale, ce nu au nimic în comun nici cu dreptatea, nici cu adevărul, fie el şi istoric, ci numai cu crimininalii-comunişti, cu care eu nu mă pot asemănă şi nici aduna.
    Vă amintesc, totuşi, că într-o ţară normală, în care să vieţuiască şi cîţiva cetăţeni, aceştia ar fi avut obligaţia să îi forţeze pe cei din canalele de televiziune să invite şi unii ca mine, nu numai viermii, asta în cazul în care ar fi dorit să facă saltul din tuma vitelor în cel al oamenilor.
    Eu, unul, nu am nevoie nici de televiziuni şi nici de viermi, pentru că eu mi-am făcut datoria, cu prisosinţă, în încercarea de a-i scoate din latrina în care se bălăceau înfricoşaţi locuitorii României, sperînd ca astfel să am prilejul să îl pot contrazice şi pe regretatul Mareşal Ion Antonescu, care a afirmat: „Tu, ingrat popor român, nu meriţi nici cenuşa oaselor mele!”

    1. Domnule Nica Leon, eu nu sugerez nimic. Am pus o înregistrare video şi am făcut transcrierea înregistrării. Dacă e vreo greşeală la transcrierea înregistrării făcută de mine, semnalaţi-o. Faptul că Alexa Visarion l-a pus pe Dăscălescu să demisioneze rezultă din această înregistrare video. Dacă o consideraţi trucată (ruşine, Dinu Patriciu!), spuneţi clar acest lucru.

  3. ORDINUL SPECIAL semnat de Constantin Dascalescu privitor la eliberarea celor arestati inperioada 15/22 decembrie 1989 are urmatorul continut:

    ORDIN SPECIAL

    Luati imediat masuri si eliberati toti retinutii facuti cu ocazia diferitelor demonstratii avute in Capitala si in tara incepand cu zilele 15/16/17/18/ si 19 sub stare de arest.
    Detinutii de drept comun vor ramane pe loc sub stare de arest.

    Seful Guvernului R.S.R.

    Am semnat in stare de libertate si nesilit de nimeni
    ss) Constantin Dascalescu
    22.12.1989

  4. Vă salut, domnule Mioc ! Dacă vă interesează , vă pot spune si numele altor persoane aflate in această înregistrare . Deocamdată, pentru că am auzit multe afirmați in legatură cu participarea mea la Revoluție, mai exact, că nu am participat sau că am ajuns în cc dupa ce a fost impuscat ceușescu, fac precizarea că la min.2.40 în timp ce Dăscălescu părăsește balconul, în stg lui, e Dan Iosif (Ioșca) iar in dr (cel cu barbă) sunt eu. Asta pentru corectitudine. Vă felicit pentru ceea ce faceți! Rămâneți de partea ADEVĂRULUI . Succes în continuare !

    1. Desigur, mă interesează să identificăm cît mai mulți dintre cei care apar pe această înregistrare, cît și în alte înregistrări de pe acest blog. Ajutorul dumneavoastră și al oricăror altor cititori e binevenit.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.