Timişoara, noaptea de 21/22 decembrie 1989: Lenin a spus: Să nu-i omorîm pe cei care-au fost împotriva noastră, să-i folosim, să învăţăm, şi după aia să-i înlăturăm

Înregistrare din noaptea de 21-22 decembrie 1989 din Timişoara. O parte din înregistrare e din Piaţa Operei iar o parte din interiorul clădirii Operei, unde era sediul Frontului Democratic Român. În această noapte s-a filmat şi o casetă video care se intenţiona să fie dată Consulatului Iugoslav, cu scopul de a fi informată opinia publică mondială despre cele întîmplate în oraş. Parţial, înregistrarea audio se suprapune cu înregistrarea video. Discuţii în interiorul FDR despre strategia de urmat, prilej de amintire a învăţăturilor lui Vladimir Ilici Lenin.

Transcriere înregistrare:

Înregistrare audio (44 minute 37 secunde)

00:00 George Ardelean: decembrie 1989, am intrat sub incidenţa decretului. Să vedem dacă trag.
00:08 Bărbat, în plan îndepărtat: Vom fi împreună! Nu se poate! Vom învinge! (strigăte: Vom învinge!)
00:15 Discuţii în plan apropiat: „S-a dat decretul”. „Ce?”. „Cum spunea decretul? După [orele] 23 – 6 dimineaţa este interzis. Mă-ntreb cine-i căcatul ăla bolnav care-a dat decretul?”. „Vezi tu”. „Comandă originală: Fără milă, 30-40 de ani, cu mitraliere, cu saci de nisip, cu maşini”. „Ăia n-au nici o taină. Ăia-s de treabă, ăia n-au milă”. „Cu camioane pline am văzut”. „Eu ce zic?”. „Ce fac, ce manevrează, ce vrea mortul ăsta să facă?”
00:52 Bărbat, plan îndepărtat: Dragi cetăţeni. Invităm moţii din comuna Avram Iancu să vină la poarta din Mărăşeşti (?), la poarta de intrare în Operă pe strada Mărăşeşti. Moţii din comuna Avram Iancu! (scandări: „Moţii!”, urale)
01:23 Discuţii apropiate: „Eşti aici?”
01:31 Bărbat, plan îndepărtat: Fraţilor! Să dovedim popoarelor civilizate care gîndesc la fel ca noi dintotdeauna că sîntem un popor demn (suprapunere discuţii apropiate), un popor civilizat, un popor care-şi merită altă soartă, mai bună! (urale) Încă odată, facem apel la, la ţinuta morală, civică, demnă, să arătăm aşa cum, în Cehoslovacia prietenii noştri au manifestat paşnic şi demn, la fel face populaţia din Timişoara şi din toată România! Să ne ridicăm la înălţimea numelui ce-l purtăm de români adevăraţi (urale)
02:33 Bărbat, plan îndepărtat: S-ar părea că sînt peste două-trei sute de mii în jurul palatului, nu ştiu care-i situaţia dar vom şti imediat. Mai durează cîteva minute, sper să fie de bine.
02:49 Scandări: „Jos Ceauşescu!”
02:50 Discuţii apropiate, suprapuse pe scandări: „Păi, toţi la Sinaia, cumpărat”. „Cu plată, cu tot (neînţelegibil) le dai gratis, nu? Cine-i ciumegul să meargă? Niciunul n-a vrut să meargă, şi-a trimis să transmită telegrama asta, a trimis-o”. “N-o transmis-o”. „Ba da, au trimis-o astăzi. La ora cinci. S-a transmis”. „Serios?” „Da, devreme. Pînă au primit bilete pe gratis în staţiuni. Numai ca să părăsească, şi-au refuzat”. „Serios?”. „Da. Sînt momente istorice, care nu se pierd”. „Bravo Bucureşti”.
03:30 Bărbat: Astăzi s-au efectuat (neînţelegibil). Îi rugăm pe cei de pe margine să fie foarte atenţi la persoanele, la persoanele care vor face anumite mişculaţii pe-aicea ca să instige la diferite acţiuni. Dar, atenţie, vă rog să mă ascultaţi. Atenţie, vă rog să mă ascultaţi. Aici, în piaţa asta, lumea asta aşteaptă un eveniment care poate să vină din minut în minut sau din oră-n oră. Pentru aceasta, acest timp cît mai este trebuie să-l aşteptăm cu calm şi cu răbdare. El vine. Pluteşte, pluteşte, este aicea-ntre noi! Mai puţin. Libertate!
04:09 Scandări: „Libertate!”
04:31 Bărbat: Pe o fetiţă o caută tatăl! Se numeşte Sică Cristina, o aşteaptă lîngă Materna [prăvălie în centrul Timişorii]. Dacă ştie cineva să anunţe.

05:12 Scandări: „Trăiască libertatea!”
05:24 Bărbat: Vă rugăm pe cei (neînţelegibil) al unui copil (neînţelegibil) să fie alături de noi la marele eveniment. Trăiască libertatea!”
05:42 Scandări: „Trăiască libertatea!”

06:00 Bărbat: în comitet se redactează un imn. Se redactează un imn care să ajungă pe toate meridianele. Este primul imn de libertate al acestui popor după atîţia ani. Trebuie să-l aşteptăm în linişte, în ordine. Vă rog foarte mult, fac apel la voi.

06:28 Bărbat (discuţie particulară): (neînţelegibil) acolo, nişte demonstraţii. Iar ăştia: cum să demonstrez securitate, nu l-o împuşcat numai l-o luat. Zice: Am fost militar cu demonstraţii, şi pe toţi ne-o luat (neînţelegibil) l-o trimis Timişoara, nişte sîrbi, nişte unguri au intrat în oraşul Timiş, au spart (neînţelegibil) cetăţenii din Timişoara. Şi el (neînţelegibil) militar, habar n-are ce este. Să le dea arme militarilor, să le dea arme (neînţelegibil, se suprapun scandări)
06:59 Scandări: „Ceauşescu vinovat pentru morţii din Banat!”
07:26 Bărbat: Da. A sosit în această piaţă acum Brestovăţul, Şandra şi Dudeştii [sate din judeţul Timiş]. (urale). În acest moment istoric sîntem toţi alături, toate categoriile, sîntem toate păturile, intelectuali, studenţi, oameni de cultură, ţărani. Ţărani cooperatori, oameni de la sate (?) cărora le datorăm toată pîinea, oameni buni, care s-a făurit şi s-a plămădit, prin mîna lor a trecut. Tot aici alături de noi este şi bunul colectiv de la fabrica de pîine care, cum bine ştiţi, la mulţi din demostranţi li s-a adus pîne cu maşina direct din fabrică ca să reziste noaptea (femeie: cinste lor!).
08:21 Scandări: „Libertate!”
08:43 Acelaşi bărbat: E (neînţelegibil) pentru toţi, şi pentru cei care au venit din alte localităţi. Etapele acestor mari adunări, acestor frumoase clipe şi momente care or fost aicea la noi, au fost extraordinar de grele pentru toţi locuitorii, atît din împrejurimi, cît şi cei veniţi din alte localităţi, cît şi celora care vîrsta abia le-a mai putut permite să vină aici în piaţă. Şi dacă stăm un pic şi ne gîndim, începînd de la retragerea şi alăturarea trupelor de noi pînă la aceste momente, toate acestea vor fi o pagină din istoria acestei ţări (se suprapun scandări: „Jos cu dictatorul!”), o ultimă pagină a acelor ani pe care istoria nu a fost cu totul (neînţelegibil) cu noi. Dar de astăzi (neînţelegibil, scandările „Jos cu dictatorul!” acoperă cele spuse). Iar aceia care au uitat, au uitat de unde au plecat, căci din rîndurile noastre, ale voastre, de aici, de aici, oameni simpli de jos au ajuns foarte departe şi nu ne-or ţinut interesele, şi nu le-o fost grijă de noi. Vor fi şi ei traşi la răspundere, oameni buni! Nu de noi (strigăt: criminalii!, huiduieli) ci de dumneavoastră.
10:09 Scandări: „Trăiască libertatea!”

10:31 Bărbat: în legătură permanentă, fără întrerupere. Deci aşa trebuie să ştiţi. (urale)
10:49 Scandări: „Libertate!”
10:56 Femeie: Vali, uită-te!
11:08 Bărbat: Păi zi aşa, de la început.
11:14 Bărbat: (neînţelegibil) trezit cu foamea din somn / De pe scîndurile goale întinse pe pari / Ai lipsit mîhnită-n pridvoare (neînţelegibil) rază de soare a-nceput să-ţi strige numele / Era un strigăt de groază / Un strigăt de ură care ţîşnea din fiecare (neînţelegibil) ce alerga prin sat / Peste sat, pînă departe / Îl auzeau pădurile / Îl murmurau cîmpiile, îl purtau (neînţelegibil) şi-l plimbau (neînţelegibil) / El, strigătul mort al celor flămînzi / Al copiilor zdrenţuiţi şi flămînzi / Crescuţi fără o fărîmă de pîine de ieri pe azi şi de azi pe mîine / Ştiţi vuietul ce se-aşterne din secundă în secundă / Năvalnică undă / Lacrimi ţîşneau din pridvoare / Tată, dă-mi pîine mi-e foame / Mi-e foame! Tatăl asculta tăcut în pridvor şi cu inima plînsă de luptă, îşi dezmierda fiul: Ia pîinea asta, tată. Nu-i pîine furată, e pîine plătită, e pîine muncită, şi dacă mîine vor veni boierii să m-omoare, tu să ţii minte pînă vei ajunge mare că pîinea asta e a ta, s-o aperi, să lupţi pentru ea! Nu-i pîinea argatului, e pîinea ta şi-a satului! A satului! (urale)
13:03 Bărbat: Oameni buni. Adresez o mare mulţumire pentru voi toţi. Nu numai din partea mea. Din partea tuturor acelor bolnavi care se află în spitale, pentru toţi acei oameni care-au avut din inimă, din inima lor (neînţelegibil). Nu cunoaştem numele acestora, dar să ştiţi că de la noi, de aici de la sediu avem (neînţelegibil) cîţiva doctori pentru oarece intervenţii uşoare, doar au plecat multe, foarte multe pachete cu medicamente pentru răniţi. Le mulţumim din suflet (neînţelegibil). Şi în continuare: Li-ber-ta-te!
13:41 Scandări: „Libertate!”
14:00 Bărbat: Să nu uităm, e valabil pentru toată lumea: Oameni buni. (scandări: „Libertate!”) O să-ntrerup convorbirea, vreau să vă anunţ că mai este totuşi un grup care se apropie de noi, să-l întîmpinăm. (urale)
14:15 Scandări: „Libertate!”
14:35 Bărbat din mulţime: Jos cu tiranul!
14:37 Bărbat: Se pare că, dacă aseară am tremurat cîteva sute bune, astăzi pot să spun că vom tremura cîteva mii bune aici în piaţă, aşteptînd această veste decanală (?), cam de cîţiva ani buni, de cîţiva zeci de ani aşteptăm vestea asta! Să sperăm că o să vină.
14:58 Scandări: „Să stăm pînă mîine, avem pîine!”
15:09 Bărbat: Linişte, vă rugăm. Linişte!
15:14 Bărbat: (neînţelegibil). Fraţilor. Am un cîntec de libertate pentru dumneavoastră! Vă rog să ascultaţi! (urale) Libertate.
15:48 Sunet de ghitară; cuvintele cîntecului sînt neînţelegibile, uneori se distinge „libertate”
17:56 Scandări: „Libertate!” (acordurile de ghitară continuă)
19:16 Scandări: „Libertate!”
19:41 Bărbat: Mulţumim frumos pentru că ne-aţi ascultat piesa (urale). Înc-o dată vă mulţumesc! (strigăte: înc-o dată!)
19:56 Bărbat: Oameni buni. Oameni buni. O mică rugăminte la voi. Dumneavoastră doriţi studentul braşovean. Sînt de acord. Un moment vă rog să mă ascultaţi. Aici, toţi acei care or încercat pe rînd să mai intre, ba cu un vers, ba cu o scriptură, sînt aproape din toate zonele ţării. Nu numai din Braşov. Deci trebuie să-i ascultăm pe toţi. Lucrul ăsta trebuie să înţelegem. Bine? (da!)
20:27 Scandări: „Toată ţara e cu noi!”
20:47 Bărbat: Dragi timişoreni. Am cea mai nobilă şi mai, sînt foarte mîndru de această sarcină pe care-am primit-o, să dialoghez cu dumneavoastră. Mă simt în felul ăsta util. Pentru că democraţia înseamnă în primul rînd dialog. Vreau să vă mai anunţ o ştire care-a sosit la noi de ultimă oră. Jimbolia a intrat de astă seară în grevă generală, în frunte, în frunte (ura!), vă rog să mă ascultaţi pînă la capăt, în frunte cu primăriţa oraşului. (urale)
21:26 Scandări: „Trăiască primăriţa!”
21:32 Acelaşi bărbat: Din biblioteca oraşului s-au ars toate cărţile ceauşiste. (urale) Şi încă o veste: nu se vor găsi, nu se vor găsi vederi. Eu în orice caz mi-am procurat trei bucăţi, îs ale mele, trei vederi, aici oameni buni, îmi pare rău că nu le puteţi vedea, nu sînt extraordinare, dar sîntem noi toţi, sîntem noi toţi în amintirea acestor clipe. Le-am pus la piept şi le voi păstra cît trăiesc, chit că voi ajunge unde nu trebuie. (neînţelegibil)
22:15 Scandări: „Vrem şi noi!”
22:31 Acelaşi bărbat: Nu avem nici negativul filmului, nu aduc nici aparat de multiplicare. Doar să ştiţi că dacă aceste evenimente vor fi reale, noi, noi, sîntem cu toţii în acest asentiment, acesta vom face un gest nobil din tot sufletul pentru naţiune, pentru pardon, pentru generaţiile care vin şi le voi depune în Muzeul Banatului. E prima filă a istoriei! (urale)
23:06 Lorin Fortuna?: Cetăţeni, cetăţeni, cetăţeni. Fiţi atenţi. Fiţi atenţi. Dacă cumva apare, dacă cumva apare armata într-unul din colţuri, staţi pe loc. Şi fără violenţă! Staţi pe loc şi fără violenţă! Şi transmiteţi
23:23 Scandări: „Fără violenţă!”
23:41 Bărbat: De asta nu trebuie să se creeze o panică pentru că armata a fraternizat cu noi de ieri. Ştiţi cu toţii.
23:50 Lorin Fortuna: În orice caz, dacă ne-mprăştie, dacă ne-mprăştie luptă de gherilă, dar luptă paşnică. Acuma dacă ne-mprăştie, mîine din nou pe străzi. Seara ne-mprăştie, noaptea, ziua din nou pe străzi! Şi tot aşa! (urale)
24:06 Scandări: „Nu plecăm!”
24:10 Bărbat: Să sperăm că, să sperăm că această clipă nu va mai veni. Sîntem prea mulţi aicea oameni buni, nu ştiu să estimez, n-am fost la meciuri de fotbal la Poli, deşi sincer să fiu şi eu sînt cu ei în inimă. Dar, te rog frumos că mă dor ochii. Dar, în piaţă, atîtea mii de oameni sînt că ăştia n-or reuşit la nici o demonstraţie pînă acuma să scoată atîţia, chiar cu angajaţi (?). Oameni buni.
24:49 Scandări: „Libertate!”
25:07 Bărbat: Oameni buni. Propun să ne gîndim pentru cîteva clipe la toţi acei dizidenţi, intelectuali români care au amintit lumii că aici există un popor paşnic care niciodată nu a vrut să cucerească pe nimeni, care a dorit să trăiască în pace şi în frăţie, şi peste care s-a abătut această cruntă experienţă a anilor epocii Ceauşescu. Este vorba de toţi dizidenţii şi intelectualii Iaşului, este vorba de Doina Cornea, este vorba de Ana Blandiana şi de toţi scriitorii bucureşteni pe care-i ştim, este vorba de cei şase membri ai guvernului care au fost imobilizaţi la domiciliile lor pentru că şi-au exprimat un punct de vedere care este de fapt şi punctul nostru de vedere astăzi. (bravo; rumoare) Ne-am gîndit, pentru că sîntem în pragul sărbătorilor de iarnă, chiar dacă aceste sărbători sînt îndoliate, şi pentru că trebuie să rezistăm pînă mîine dimineaţă şi tot aşa mai departe, să încercăm să aducem un mic cor, pentru a putea să cîntăm cîteva colinzi străbune, cum n-am mai cîntat de zeci de ani. (urale)
26:44 Bărbat: Am primit din mijlocul dumneavoastră un alt mic răvăşel, care îl roagă pe domnul Eugen Moţăţeanu să ne citească sau să ne recite poezia „Rugăciune pentru părinţi”. (neînţelegibil) dînsul poate. Dar are altă cărămidă la dînsul pe suflet (?)
27:04 Bărbat (Eugen Moţăţeanu?): Cuvinte, lacrimi, cutii de conserve, pisici, tramvaie cîte-odată, cozi la făină, gărgăriţe, sticle goale, discursuri, imagini lungite de televizor, gîndaci de Colorado (bravo!), benzină, steguleţe, Cupa Campionilor Europeni! (urale) Maşini cu butelii, portrete cunoscute (rîsete), mere refuzate la export (rîsete), ziare, franzele, ulei în amestec, garoafe, întîmpinări la aeroport (rîsete), cico, batoane, salam „Bucureşti”, iaurt dietetic, ţigănci cu Kenturi (rîsete), ouă de Crevedia (rîsete), zvonuri (rîsete). Serialul de sîmbătă, cafea cu înlocuitori (rîsete), lupta popoarelor pentru pace, coruri, producţia la hectar (rîsete), gerovitalul, băieţii de pe Calea Victoriei (rîsete), Cîntarea României, adidaşi (rîsete), compot bulgăresc, bancuri, peşte oceanic, totul. Ana Blandiana [s-a recitat poezia „Totul” de Ana Blandiana]. (urale)
29:13 Bărbat: Puţină linişte, nu mă auziţi. (rumoare)
29:21 Bărbat: Linişte. Ce se întîmplă? (rumoare)
29:36 Bărbat din mulţime: Vine imediat! Vine imediat! Vine imediat!
29:41 Bărbat din mulţime: Duceţi (neînţelegibil) la uşă! Duceţi (neînţelegibil) la uşă!
29:43 Bărbat din mulţime: La uşă, la uşă, la uşă! La intrarea (neînţelegibil)
29:52 Bărbat: Faceţi culoar liber să meargă la intrare la medici! (faceţi loc!) Faceţi loc!
30:03 Bărbat: Pîn-atunci fraţilor, ştiu ei care, de-aici din mulţime, aş dori să se adune, pe grupuri, şi să cînte colind. Să cînte colind în popor! Sîntem în ajun, toţi sîntem creştini! Toţi ne simţim creştini. Şi-aş vrea, ca să păstrăm atmosferă, să ne încălzim, să se cînte colinzi! Şi acei, care ştiu ei care, care ştiu colinzi, eu îi cunosc pe ăia şi poate şi ei mă cunosc pe mine, îi rog, să se adune, să se organizeze şi să cînte colinzi aici! (unde?)

30:49 George Ardelean: decembrie 1989, ora unu şi zece.
30:54 Bărbat: Vă rog puţină linişte. În această cameră, pe această cameră video se găsesc multe momente importante de la începutul demonstraţiilor la Timişoara. Vrem să completăm cu momente din această seară, drept pentru care avem cîteva mii de probe (?) iar pe dumneavoastră vă rog să găsim o lozincă sau două potrivite pentru a le prinde în mişcare şi în plină viaţă şi curajoşi şi minunaţi aşa cum sînteţi.
31:28 Scandări: „Jos cu Ceauşescu!”
31:59 Bărbat (pe fondul lozincilor scandate în continuare): Da. Avem nevoie de pancarde şi de steaguri, da. E bine, pancardele sus, da, şi steagurile, o să vă arăt cînd este gata camera, da?
32:16 Bărbat: Nici n-am mai apucat de (neînţelegibil). S-a filmat. Sînt momente pentru istorie. Istoria pentru eliberare. Vă rog să permiteţi ca să vă facem cîteva mici anunţuri: Dacă se ştie ceva despre copilul în vîrstă de 14 ani cu numele Bogdan Doru, (neînţelegibil; suprapus: de aia am pus-o, s-o ia la o parte, cît mai pot; sigur, de aia am pus io, să filmeze) mama, este aşteptat de mama lui.
32:47 scandări neînţelegibile
32:55 Scandări: „Libertate!”
33:04 Bărbat: (neînţelegibil) La apelul telefonic avem informaţii că la Tîrgu Mureş mulţimea a ieşit în stradă. (urale)
33:20 Scandări: „Tîrgu Mureş!”
33:39 Scandări: „Elba!”

34:04 Bărbat: Atenţiune, vă rog. Aş vrea, aş vrea ca-n numele dumneavoastră, să fiţi de acord cu mine să mulţumim din sufletul tuturor centralistelor din ţară. Datorită lor avem aceste veşti fulger. (urale)
34:25 Scandări: „Poşta e cu noi!”
34:56 Scandări: „Vrem alegeri libere!”
35:16 Bărbat: Alegem conducătorul, se votează cu poporul!
35:22 Scandări: „Alegem conducătorul, se votează cu poporul!”
35:48 Scandări: „Vrem pe Bălan!” (de la 36:37 lozinca se completează cu „fiu de bănăţean”)

36:41 Scandări: „Jos Ceauşescu!”
36:46 Bărbat: (neînţelegibil) ca aceste casete, casete video să ajungă la ambasada iugoslavă şi-n toată lumea (urale) Vă asigurăm că pînă acum au fost trimise de ieri şi azi mult mai multe casete! (urale)
37:08 Bărbat din mulţime: Televiziunea din Beograd!
37:11 Bărbat: Acum trei ore a ajuns la Beograd o casetă transmisă direct! (urale) Într-adevăr nu am glumit cînd v-am spus, că am făcut tot ce-am putut să vă asigurăm securitatea dumneavoastră. Dorim să învingem pe cale paşnică şi vom învinge! Căci asta vrem! (urale, scandări: „Vom învinge!”)
37:58 Bărbat: Vă rog încă. Linişte. Şi-aş vrea să-mi daţi şi dumneavoastră o mînă de ajutor. Dumnealui, acest cetăţean, va filma şi de jos în sus, şi de sus în jos, şi din mijlocul dumneavoastră. Vă rog să-i faceţi culoar liber, coboară la dumneavoastră cu doi însoţitori de-ai noştri, îi faceţi culoar şi-i daţi liber. Da? (da!). Mulţumim!
38:26 Bărbat: Valentin, 54 de ani. Marcu Valeriu, dispărut. Gavrilă Traian, este plecat.
38:36 Femeie: dispărut. Verişteanu Maria, dispărută.
38:42 Bărbat: Margareta Claudia, 12 ani, moartă. Alin, 7 ani, mort.
38:47 Femeie: Cruceru Constantin, împuşcat
38:54 Bărbat: Belici Adrian, muncitor
38:56 Femeie: Mort.
38:57 Bărbat: 23 de ani.
38:58 Femeie: Tata unui copil de un an. Cozma Marius, 13 ani
39:06 Bărbat şi femeie: Ce-i aici vă îngroziţi. Dacă veniţi, vă îngroziţi. Şi numai astea le-am nimerit acum.
39:11 Bărbat: Sînt extraordinar de mici.
39:13 Femeie: Nu sînt extraordinare, sînt inumane. Inumane.
39:17 Bărbat şi femeie: Aici îi numa aşa. Şi gîndiţi-vă că ăştia au părinţi. 23. Şi nişte familii din care-a rămas un singur membru.
39:27 Bărbat: Am două ore înregistrări de împuşcături ce s-a tras în Girocului
39:30 Femeie: S-aveţi grijă de ele, mai mult decît
39:33 Bărbat: Am 7 casete. Nu video, audio. Le-am transmis în toată ţara, la telefon le-am pus şi le-am (neînţelegibil)
39:42 Femeie: Cînd am dat telefon la Severin şi n-au crezut, au spus că se puşcă?
39:44 Bărbat: Şi eu la Severin. Şi cînd m-am dus la lucru, am trei nemotivate am zis că eu am început o treabă şi pîn-o termin eu nu mă-ntorc.
39:54 Bărbat: Mie mi s-a spus că am plecat de la lucru, „ai plecat de la lucru, la noi în fabrică nu mai intri!”. Aşa mi-au spus. Nu mai vii, ce mai vor?
40:02 Bărbat: Paul, hai şi acolo la băieţi.
40:04 Bărbat: Secu.
40:05 Bărbat: La Securitate aicea, în partea asta. O iei din partea asta, te duci pînă-n partea ailaltă că e roată şi filmezi din toate părţile. Aşa, şi să se vadă ce există aicea.
40:22 Bărbat: Ia dăi ceva-ntrebări. (discuţii neînţelegibile)
40:33 Femeie: oricum noi am făcut şi s-a dat aşa ceva. Hai să vă spun
40:45 Bărbat: Vă rog frumos să m-ascultaţi (discuţii neînţelegibile)
40:53 Femeie: Demisionarea necondiţionată a ministrului de interne (neînţelegibil). Demisia necondiţionată a preşedintelui (neînţelegibil). Demisionarea necondiţionată a întregului guvern. Demisia necondiţionată a Tribunalului Suprem, demiterea [sic] tuturor celor mai sus menţionaţi justiţiei. Preluarea conducerii ţării de un guvern provizoriu alcătuit din dizidenţi de seamă ai ţării, de exemplu Doina Cornea.
41:29 Lorin Fortuna: Noi tre’ să dialogăm cu un guvern, dacă guvernul nu există cu cine dialogăm?
41:33 George Ardelean: Nu este guvern? Ştiţi ce-a spus Lenin? A spus să nu-i omorîm pe cei care-au fost împotriva noastră, să-i ţinem alături de noi, să-i urmărim, să-i folosim, să învăţăm, şi după aia să-i înlăturăm. Lenin a spus asta, şi Lenin are dreptate! Că dacă i-ai terminat, acolo sînt relaţii şi tre’ să cunoşti relaţiile, cum se conduce o ţară, nu este uşor. Demisie necondiţionată. Nu, colaborare cu poporul sub conducerea unui guvern provizoriu. (normal!) Aşa trebuie formulat!
42:01 Bărbat: Da, da! Bun. Mai departe, să vedem ce zicem.
42:08 Bărbat: Cum?
42:09 Bărbat: Sînteţi leninist?
42:10 George Ardelean: Nu. Nu, nu. Lenin a avut o gîndire extraordinară. Trebuie să şti ce să iei de la el.
42:22 Bărbat: Cu cine-ai venit aici? Am spus alinierea aicea
42:30 Bărbat: Dacă sîntem aici
42:41 Bărbat: Victoria-i a tinerilor!
42:47 Bărbat: Adică a noastră!
42:51 Bărbat: S-a-ntrupat în sînge, şi numai el ne naşte (?), şi numai el ne plînge / Pămîntul ca pe rouă (neînţelegibil) (bărbat: of, doamne) pe faţa lui (neînţelegibil) / Pămîntul (neînţelegibil) boltă noi răsfrîntă / Şi numai el ne naşte / Şi numai el ne-ncîntă (bravo!; discuţii neînţelegibile)
43:31 Scandări: „Libertate!”
43:55 Scandări: „Jos cu Ceauşescu!”
44:06 Scandări: „Să fie condamnat, aicea în Banat!”
44:19 Bărbat: Vă rog linişte. Vă rog să (neînţelegibil datorită scandărilor). Primarul din Variaş [sat din judeţul Timiş] a făcut ce-a făcut şi primăriţa din Jimbolia: e alături de noi! (urale) Aurel Căpăţînă să vină-n faţă la Modex. Soţia sa (întrerupere înregistrare)

(Va urma)

4 gânduri despre „Timişoara, noaptea de 21/22 decembrie 1989: Lenin a spus: Să nu-i omorîm pe cei care-au fost împotriva noastră, să-i folosim, să învăţăm, şi după aia să-i înlăturăm

  1. minutul 01:31 Fraţilor! Să dovedim popoarelor civilizate care (neînţelegibil= „gandesc”) la fel ca noi dintotdeauna (neînţelegibil= „ca suntem un popor demn”)….

  2. minutul 39:11:Sint extraordinar de(neinteligibil=”mici”)
    minutul 39:44:Si eu la Severin locuiesc.Si nu m-am dus la lucru,si au zis ca am (neinteligibil=”trei nemotivate”)…

  3. ca filozof lenin a spus bine invatati invatati spune lenin ( de esti destept invata din greselile altora , si te foloseste de prosti pentru a ajunge sus , acolo unde doresti ), vezi revolutia . 1989 si mircovici nicolaie DAMI TELEFON SEMNEAZA FRONTUL DEMOCRAT ROMAN ASTEPT REVOLUTIONARII 0720175140.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.