Cazul Laszlo Tokes: Chitanţa de 20000 de lei (video, facsimile)

Actualizare 17 noiembrie 2010: Înlocuire înregistrare de pe saitul trilulilu.ro cu înregistrare de pe youtube.com


Continui prezentarea documentelor legate de cazul Laszlo Tokes cu chitanţa de 20000 lei, care atestă primirea unor bani de la susţinători. Salariul mediu în 1989 era cam de 3000 de lei. N-am văzut documentul original, dar acesta a fost popularizat de reprezentanţi ai fostei Securităţi. Facsimilul de mai jos, împreună cu traducerea, este din cartea lui Tinu Radu – „Timişoara. No comment”. După conflictul cu episcopul de Oradea, Tokes nu mai primea salar. „Am primit acei 20000 lei în urma unei colecte între oameni buni care s-au solidarizat cu mine şi bineînţeles n-au vrut să se ştie de unde provin banii”, îmi spunea Tokes în interviul pe care mi l-a dat, a cărui înregistrare video o prezint mai jos. Pe lîngă problema celor 20000 de lei, în interviu l-am întrebat şi de sprijinul de la organizaţia elveţiană HEKS, despre care găsisem însemnare în procesul verbal al consiliului parohial reformat din 4 septembrie 1989 (vezi facsimilul, în ungureşte, mai jos).

Tinu Radu, locţiitor al şefului Securităţii Timiş şi ofiţer care a avut direct în sarcină cazul Tokes, scria în cartea menţionată mai sus: „Cazul lui [Tokes – nota mea], tipic de trădare, a fost, zic eu, lucrat cu profesionalism. Nefinalizarea lui prin arestare în momentul în care aveam dovezile trădării – chitanţa olografă de 20000 lei (atenţie! în ’89 octombrie) şi două pagini cu informaţii, toate găsite la ieşirea din ţară la doi cetăţeni maghiari, cadre ale serviciilor de specialitate din ţara vecină, s-a datorat lui N. Ceauşescu care nu a aprobat măsura propusă de noi, avînd în vedere situaţia politică internaţională din momentul respectiv”.

Întrebarea care se pune este dacă informaţiile transmise de Tokes aveau caracter de secret de stat, ceea ce ar fi justificat arestarea propusă de securitate, conform legislaţiei în vigoare în 1989. Un banc al epocii vorbea despre cazul lui Bulă, osîndit la 10 ani şi o lună închisoare pentru că a spus că Nicolae Ceauşescu e tîmpit. O lună a primit pentru insultă, 10 ani pentru dezvăluirea secretului de stat.

După cum îmi spunea Iosif Kabai, apropiat a lui Tokes, banii respectivi fuseseră aduşi de un preot din Ungaria, iar după ce autorităţile au descoperit asta, l-au ameninţat pe Tokes cu trimiterea în judecată pentru spionaj sau delapidare.

Alte păreri şi declaraţii despre această problemă le găsiţi în cartea mea despre cazul Tokes, pe care o puteţi citi şi pe internet.


 

2 gânduri despre „Cazul Laszlo Tokes: Chitanţa de 20000 de lei (video, facsimile)

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.