Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Slobodan Bachici, avocatul securistului Traian Sima: „N-au fost la Timişoara nici spioni sîrbi şi nici spioni unguri” August 15, 2012


Slobodan Bachici a fost avocatul lui Traian Sima, şeful securităţii Timiş, în procesul revoluţiei din Timişoara. Acest proces e numit „procesul de la Timişoara” pentru că în prima sa fază Curtea Supremă a hotărît ca şedinţele de judecată să se desfăşoare la Timişoara, la Casa Tineretului. Cînd l-am dat în judecată pe Traian Sima pentru arestare nelegală în timpul revoluţiei, cerîndu-i despăgubiri (fapt despre care am pomenit deja pe acest blog, prezentînd şi hotărîrea judecătorească respectivă – linc), acesta a ales iniţial să fie apărat tot de Slobodan Bachici. În apărarea sa fostul şef al securităţii timişene a susţinut că procesul penal în care a fost condamnat, şi care era o dovadă principală cu privire la pretenţiile mele (era precizată vinovăţia lui Sima inclusiv pentru arestare nelegală) a avut un caracter politic şi hotărîrea judecătorească nu reflectă realitatea. În această situaţie n-am pierdut prilejul să depun la dosarul instanţei interviul pe care însuşi avocatul lui Sima l-a dat revistei timişorene „Gazeta de Vest” din 4 octombrie 1990 şi în care spune fără echivoc că procesul clientului său nu are caracter politic ci doar penal. Am învederat totodată instanţei faptul că, prin alegerea tot a lui Slobodan Bachici ca să-l reprezinte şi în procesul cu mine, Traian Sima arată că a fost încîntat de prestaţia acestui avocat, ceea ce e firesc dacă ţinem seama de pedeapsa mică primită (15 ani închisoare) raportată la gravitatea faptelor săvîrşite.

Reproduc mai jos interviul respectiv, luat de Dinu Barbu. Adăugirile mele sînt cu litere cursive între paranteze drepte.

„Domnule gazetar, asta e o prostie!”

N-au fost la Timişoara nici spioni sîrbi şi nici spioni unguri. Interviu cu domnul avocat Bachici Slobodan, apărătorul inculpaţilor Sima Traian, Ganciu Gheorghe, Iosef Emilian Zamfir

Î[ntrebare]: Domnule avocat, sînteţi unul dintre apărătorii celor acuzaţi de participare la genocid şi de complicitate la genocid în timpul evenimentelor din decembrie 1989 de la Timişoara. Martorii prezentaţi de acuzare în ultimile zile vă acuză pe dumneavoastră, avocaţii, că-i apăraţi cu prea multă patimă pe inculpaţi şi faceţi acest lucru pentru bani. Întrebarea, prin urmare: faceţi acest lucru pentru bani sau din conştiinţă profesională?

R[ăspuns]: Vreau să precizez de la început că în legislaţia românească fiecare individ are dreptul la apărare. Iar faptul că eşti acuzat nu înseamnă că eşti şi vinovat. Asta urmează a fi dovedit. Procesul de la Timişoara se află abia în faza administrării probelor. Joi (azi 4 octombrie, n.n.) acestea se vor încheia şi urmează să ne spunem cuvîntul noi, apărătorii. Vom prezenta în acest sens, zic eu, probe concludente. În ceea ce priveşte învinuirea că apărăm cu patimă nu pot fi de acord cu aceasta. Am depus un jurămînt ca magistraţi şi în acest caz nu ne lăsăm conduşi decît de conştiinţa profesională. Şi medicii cînd îngrijesc răniţii nu fac deosebire între cei răi şi cei buni…

Î: Tot unul dintre martori v-a acuzat că în timpul dictaturii comuniste dumneavoastră avocaţii aţi avut doar un rol decorativ în procesele celor judecaţi pentru tentativă de trecere frauduloasă a frontierei. Adică avocatul nu reacţiona deloc în faţa procurorului.

R: Personal, am încercat să apăr cît mai corect în aceste cauze. Îmi amintesc că la sfîrşitul anului 1988 am apărat doi tineri lugojeni găsiţi în trenul de Stamora-Moraviţa şi care au fost aduşi în faţa instanţei pentru tentativă de trecere frauduloasă a frontierei. Am pledat pentru aceştia aducînd ca argument faptul că nu aveau în ţară tot ce şi-ar fi dorit un tînăr de vîrsta lor… Cît despre alţi colegi, nu ştiu ce să vă spun. Nu particip decît la procesele care le am pe rol.

Î: Domnule avocat, presa din ultimile zile, în speţă „România Mare”, a publicat o scrisoare primită din închisoare de la Timişoara prin care inculpaţii susţin că printre agenţii, spionii, care au pregătit răscoala din Timişoara s-a aflat şi consulul Iugoslaviei în oraşul nostru, domnul Mirko Atanaţcovici. Care este părerea dumneavoastră în acest caz, ca cetăţean al Timişoarei?

R: Domnule gazetar, asta e o prostie! N-au fost la Timişoara nici spioni sîrbi şi nici spioni unguri. Noi, timişorenii, ne-am răsculat. Sigur, scînteia a izbucnit în jurul casei pastorului Tokes. Dar în aceste zile teribile am fost cu toţii români – cauza noastră comună, a tuturor cetăţenilor acestui oraş martir era eliberarea din mizeria şi umilinţa la care am fost supuşi de regimul comunist. Iar în faţa Catedralei, la 17 decembrie, au fost două evenimente distincte: pe de o parte demonstraţia a mii de oameni care s-au răsculat împotriva lui Ceauşescu, şi de cealaltă, acţiunea cîtorva grupuri de derbedei care au dat foc şi au furat.

Î: Domnule avocat, credeţi că procesul de la Timişoara este şi un proces politic?

R: Nu. Este un proces penal. Totuşi, este diferit faţă de cel de la Sibiu şi cel de la Bucureşti. Este un proces mult mai complex. Aşa cum au fost şi evenimentele de la Timişoara…

Î: Cît credeţi, după părerea dumneavoastră, că va mai dura procesul?

R: Greu de răspuns. Totuşi, nu prea mult. Urmează probele pe care apărarea le va aduce instanţei şi probabil, şi cele pe care concomitent le va prezenta acuzarea. Verdictul, la rîndul lui, dezbaterile în acest sens, vor dura şi ele o săptămînă sau două. Oricum, nu cred că procesul se va prelungi mai mult de o lună, o lună şi jumătate. [s-a prelungit pînă în 9 decembrie 1991, cînd s-a dat sentinţa primei instanţe; după aceea au mai urmat alţi aproape 6 ani pentru recurs]

Î: V-aţi pregătit apărarea. Puteţi dezvălui ceva în acest sens?

R: Nu, asta nu. Dar vă rog să urmăriţi în continuare procesul. Mai ales dezbaterile în fond. Sigur, martorii din ultimile zile au făcut dezvăluiri surprinzătoare şi pentru noi, apărătorii. Tot în ultimile zile unele publicaţii au prezentat pe larg participarea armatei la represiunea din decembrie. Pe zile şi pe ore. Nu cred că au publicat ştiri fără acoperire. Dar asta este treaba dînşilor. Noi ne vom prezenta la proces cu argumentele noastre. Urmăriţi în continuare dezbaterile şi s-ar putea să aveţi surprize.

Î: Domnule avocat Bachici, una din martorele acuzării prezente în proces a afirmat că a fost anchetată la sediul securităţii. Anchetatorul – spunea martora – în momentul în care a intrat în cameră un superior, l-ar fi salutat pe acesta şi i-ar fi spus: „Tovarăşe comandant, această fată nu vrea să spună adevărul!”. Ofiţerul respectiv a fost identificat în boxa acuzaţiilor ca fiind inculpatul Filip Teodorescu. Era dînsul comandantul care putea da ordine în acele zile sau doar unul dintre comandanţi?

R: Ce să spun? Cei veniţi de la Bucureşti au preluat comanda [linie principală de apărare a inculpatului Sima la proces, de a spune că nu a avut comanda efectivă, aceasta fiind preluată de cei veniţi de la Bucureşti – Macri, Teodorescu ş.a.]. Dacă au existat cazuri de exces de zel ale unor cadre din fostul inspectorat judeţean asta a ţinut de conduita lor personală. Mă refer la anchete, arestări abuzive etc. Dar din cîte am înţeles, nu aceasta face obiectul discuţiei noastre.

Î: Aveţi dreptate. Închei cu o întrebare care mă frămîntă de la începutul acestui proces. Nu vi se pare paradoxal că primii dintre cei care beneficiază de liberalizarea sistemului de procedură penală în ţara noastră sînt tocmai cei care au făcut parte din apărătorii vechiului sistem totalitar?

R: Da… Da… Ce să vă spun… S-ar putea să fie, pur şi simplu, ironia soartei… Nu ştiu ce să vă spun. M-aţi luat prin surprindere. Doresc să reluăm tema aceasta după terminarea procesului. Pînă atunci urmăriţi vă rog dezbaterile în continuare. Urmează, aşa cum v-am mai spus, destule surprize.

Mai citeşte:
Fostul şef al securităţii Timiş: „Viaţa mea e distrusă 100%, şi cine mă finanţează pe mine
Securistul Radu Tinu în 1999: „La Timişoara a fost o revoltă spontană”
– Alte articole din ziare din perioada imediat următoare revoluţiei la pagina Presa românească 1989-1990

 

13 Responses to “Slobodan Bachici, avocatul securistului Traian Sima: „N-au fost la Timişoara nici spioni sîrbi şi nici spioni unguri””

  1. aici la ploiesti unde am fost arestat retinut totul sa petrecut dar am fost iregistrat doar la rafinaria brazi si depozitul de legume si fructe unde si lucram pentru ca am scos oamenii in strada si nu m-am supus politici comuniste ,prin urmare si inainte de 1989 si dupa 1989 si in prezent suport consecntele , deci autoritatile cei ce au fost numiti sa vegheze la cei ce ne-am rasculat inpotriva regimului comunist nu a facuto si nu o face , doresc sa se stie de si se stie , ca SSPR a fost creat sa vegheze iar ei si-ai indeplinit functile facind alceva schimbind legii decrete ordonate de urgenta ect, sau inplicat in ce nu le apartinea de drept si uite unde am ajuns si sa revin aici in ploiesti politia securitate au cautat sa ma demigrieze atribuindumi multe jicnirii m-am saturat de politie de acesti indivizi scoliti de vechile cadre , lupul ce invata pui de lup ,,sa pradeze ,, deci ….? imi elibereaza un certificat de revolutionar nu l-am contestat iam lasat sa gindeasca dar nu puteau gindi fara bacnote si deci imi da ce vrea ei bineteles ma incadram la toate , dar SSPR sa intrecut in atributiuni deci sa se opreasca si sa faca asa cum trebuie doar vegheaza nu emite legi propunerii si fel de fel , MULTE SINT DE SCRIS DAR SE CUNOASTE DE CE NU SE APLICA ASTAI INTREBAREA ? in ce prive3ste pe radu tinu dupa el asa este dar adevarul este ca FRONTUL DEMOCRAT ROMAN a stiut sa se protejeze deci eu initiatorul am ramas in viata cu sechele dar in viata . am fost la un pas de a fi descoperit ROMANIA ARE SECURISTI BU8NI DAR CUM LUCRAM EU NU AVEAU SANSE MARI DAR NU ERA INPOSIBIL, sanatate si succes MARINEI ROMANESTI SI SFINTILOR DIN ACEASTA ZI sfinta MARIA ,FRONTUL DEMOCRAT ROMAN SEMNEAZA MIRICA A GHEORGHE TEL 0720175140.

  2. Valeriu Mangu Says:

    Domnule Marius Mioc,

    Din diverse motive abia acum am ajuns sa citesc transcrierea inregistrarilor audio ale procesului de la Timisoara, editate in municipiul dvs. Am parcurs pana acum primele 1400 (unamiepatrusute) de pagini. Descoperirea principala pe care am facut-o in urma lecturii este urmatoarea: nu adunarea din str. Timotei Cipariu a generat, in 16 decembrie 1989, evenimentele de strada, ci aceasta a constituit „acoperirea” actiunii persoanelor care au devastat magazinele din bulevardul perpendicular pe acesta – bd. 6 Martie, daca tin bine minte. Altfel formulat, o echipa de baieti, in legatura cu care exista marturii ca vorbeau romaneste, a inceput actiunea de strada, apoi s-a aruncat vina pe adunarea din fata casei parohiale. Si uite-asa a ajuns dl. episcop Laszlo Tokes eroul Revolutiei!..
    Uite-asa au fost intoxicati toti, inclusiv Nicolae Ceausescu, cu ideea ca a fost mana ungurilor!.
    Frumoasa schema!
    Al dvs., Valeriu Mangu

    • mariusmioc Says:

      Nicolae Ceauşescu nu era sincer cînd spunea că evenimentele din Timişoara sînt mîna ungurilor. Dar nu putea să spună poporului că s-a răsculat clasa muncitoare împotriva sa. A arunca vina pe unguri a fost stratagema politică prin care a căutat să cîştige susţinere. Similar vedem azi aruncarea vinii pe unguri pentru eşecul referendumului. Există un mic element real – apelul lui Victor Orban, dar motivaţia milioanelor de oameni care au boicotat referendumul nu se reduce la Victor Orban. De partea cealaltă am văzut teorii cum că ar fi mîna Moscovei în dorinţa de demitere a preşedintelui. Chiar dacă întîmplător s-ar putea ca Vladimir Putin să prefere demiterea lui Băsescu, cei 7,4 milioane de români care au votat pentru demiterea acestuia nu pot fi consideraţi ca executînd ordinele Moscovei. A crea scenarii pe baza unor simple coincidenţe între interese interne şi externe, care au existat şi vor exista mereu, este un mod diletant de analiză a evenimentelor politice.

  3. Valeriu Mangu Says:

    Domnule Marius Mioc,

    Exista nenumarate marturii potrivit carora Nicolae Ceausescu a fost intoxicat ca tara a fost atacata de R.P. Ungaria. Insusi dvs. ati postat pe blog un fragment din interviul luat de dna Hossu-Longin maiorului M.Ap.N. Marin Teodorescu in care acesta afirma ca in 17 decembrie 1989 comandantul sau l-a informat despre acest lucru.
    Al dvs., Valeriu Mangu

    • mariusmioc Says:

      Interviul cu Marin Teodorescu arată intoxicarea care se făcea în rîndul cadrelor militare din ordinul comandantului suprem, nu intoxicarea la care era supus Ceauşescu.

      • Valeriu Mangu Says:

        Ma uimeste lipsa dvs. de informatie.

      • mariusmioc Says:

        Nu-mi îngădui să completez informaţiile disponibile cu propria mea închipuire. Marin Teodorescu vorbeşte despre informaţii pe care le-a primit el personal şi ofiţerii din unitatea sa în decembrie 1989, nicidecum informaţii primite de Nicolae Ceauşescu. Aşadar Marin Teodorescu vorbeşte despre intoxicarea la care el însuşi şi colegii săi erau supuşi. Despre Nicolae Ceauşescu, Marin Teodorescu nu zice nimic.
        http://wp.me/pjejF-Yb

  4. anteconbega Says:

    Valeriu Mangu e acelaşi teribil activist de partid de dinainte de 1989, spaima uteciştilor timişeni? Acum e foarte occidental, are copiii emigraţi în Statele UNite şi vizitează cu mare plăcere „lumea putredă a capitalismului”. Te apucă greaţa.

    • @ anteconbega

      Raspunsul este negativ. In Timisoara am fost o singura data, dupa 1989, pentru a ma intalni cu fostul prefect Gant, pentru a realiza cu acesta un numar din „VIP parlamentar & guvernamental”, prin 1998-1999. Nu am fost niciodata in strainatate – nici macar in Bulgaria. Este vorba, asadar, despre o omonimie.
      Altfel, stiu ca in Timisoara locuiesc mai multe persoane purtand numele de familie Mangu.

  5. Valeriu Mangu Says:

    @ anteconbega

    Completare

    1.Copiii mei locuiesc in tara, Nici ei nu au fost vreodata in strainatate, 2, Nu am nici o ruda in Timisoara.

  6. Valeriu Mangu Says:

    @ anteconbega


Lasă un răspuns

