Blogul lui Marius Mioc

despre revoluţia din 1989 şi ceea ce a urmat după ea

Revista „Time” din 8 ianuarie 1990 compară căderea lui Ceaușescu cu cea a lui Noriega în Panama. „În timp ce sovieticii nu făceau nimic în România, SUA își încălca angajamentele din fața Organizației Statelor Americane de a nu invada un vecin” octombrie 29, 2018


Una dintre cele mai cunoscute reviste de politică internațională din lumea apuseană, „Time”, a publicat în 8 ianuarie 1990 articolul lui Otto Friedrich „Cînd tiranii cad”, în care e comparată răsturnarea lui Ceaușescu în România și a lui Manuel Noriega, în Panama. În afară de faptul că amîndoi sînt niște tirani, revista găsește că nu prea există asemănări între cele 2 cazuri. Românul Ceaușescu a fost răsturnat de propriul popor, în timp ce Noriega, de o oaste străină. În timp ce sovieticii nu s-au amestecat în România, americanii și-au încălcat angajamentele internaționale și au intervenit brutal pentru înlăturarea lui Noriega – sînt diferențe între cele 2 cazuri observate de revista „Time”. Articolul era „cover story”, adică articol principal pentru respectivul număr de revistă.

De remarcat că mai apoi, în cadrul campaniei de falsificare a istoriei, s-a pretins că evenimentele din România și Panama au fost legate între ele, existînd o înțelegere sovieto-americană ca fiecare țară să intervină în zona ei de influență. Adică exact contrariul a ce se afirmă în acest articol din „Time”.

Redau articolul pentru cititori, în tălmăcire proprie.

Cînd tiranii cad
de Otto Friedrich (more…)

 

Europa Liberă, 23 decembrie 1989 dimineaţa. Nestor Rateş: „Pentru moment nu există o alternativă … Pînă ce alegeri libere se vor putea ţine, este vorba de un regim de tranziţie care nu poate fi condus decît de asemenea oameni ca Mănescu sau Iliescu (audio) octombrie 15, 2012


După căderea lui Ceauşescu, în dimineaţa de 23 decembrie 1989 radio Europa Liberă avea să transmită emisiunea prezentată mai jos. Se observă confuzia din studiou – noul conducător al României e considerat Corneliu Mănescu. Nici denumirea noii formaţiuni de conducere a statului nu e cunoscută de toţi – alături de „Frontul Salvării Naţionale”, unul din redactori foloseşte denumirea „Consiliul Salvării Patriei”. Influenţa postului de radio Bucureşti este vizibilă, după fuga lui Ceauşescu acest post devenind una din sursele de informaţii principale ale „Europei Libere”. Chiar se face la un moment dat aprecierea că, spre deosebire de anii precedenţi, ascultătorii ştiu prea bine ce se întîmplă în România de la radio Bucureşti.

Fă clic pentru a asculta înregistrarea emisiunii pe saitul postului de radio Europa Liberă (46 minute, 44 secunde)

Linc de rezervă

Descriere înregistrare: Actualitatea românească. Studio special matinal: Interviuri și mesaje, 23 decembrie 1989.

Moderatori: Mircea Vasiliu, Max Bănuș; colaborează la program: Nestor Rateș, Radu Tudor, Dan Vîlceanu, Anca Petrescu, Liviu Cangeopol, Sergiu Verona.

În sumar: Reacția Statelor Unite la evenimentele din România (corespondență N. Rateș, Washington); Interviu cu scriitorul Liviu Cangeopol (Radu Tudor); Conflictul din Panama (Dan Vîlceanu, New York); Mesaj Costin Popa (Bad Kreuzen, Austria); Interviu cu Sergiu Verona, expert în probleme sovietice la Universitatea Johns Hopkins (N. Rateș, Washington); Mesaje: Dan Ursulescu (Düsseldorf), Ion Bacinschi (Nürnberg); Aurel Onciul (Nürnberg) etc.

Transcriere înregistrare: (more…)

 

Chicago Tribune: „SUA nu s-ar opune unei invadări a României” aprilie 19, 2010


Chicago Tribune, printre alte articole despre revoluţia română, publică şi unul care arată că guvernul american era dispus să accepte în decembrie 1989 o intervenţie militară sovietică în România. Ăsta e motivul pentru care soră-mea, la manifestaţia românilor din Chicago prezentată deja pe acest blog (linc) a ţinut să precizeze că e bine ca România să primească ajutor în arme, dar nu e nevoie de soldaţi străini. Ziarul e aproape sigur din 25 decembrie 1989, dar nu sînt 100% sigur fiindcă soră-mea mi-a trimis doar tăieturi din el. Tăietura asta era cu alte tăieturi din ziarul din 25 decembrie, dar nu scrie pe ea data. Articolul face referire la declaraţii date duminică, deci în 24 decembrie 1989, ceea ce e un alt indiciu că ziarul e din data de 25. Iată articolul:

SUA nu s-ar opune unei invadări a României

de Thom Shanker

Washington – Într-o mişcare politică foarte neobişnuită, Statele Unite au spus duminică că nu vor protesta dacă Uniunea Sovietică şi ţările Tratatului de La Varşovia ar invada România pentru a susţine forţele pro-democratice care înfruntă elementele credincioase lui Nicolae Ceauşescu, şeful destituit al Partidului Comunist.

Totuşi, o sursă din Departamentul de Stat [echivalentul Ministerului de Externe la americani] a spus că Uniunea Sovietică a indicat într-un mesaj diplomatic particular că pe moment nu are planuri de a interveni în România.

Secretarul de stat James A. Baker III, interviat la emisiunea „Întîlneşte presa” de pe postul TV NBC a spus, răspunzînd la o întrebare, că Statele Unite nu s-ar opune intervenţiei Uniunii Sovietice sau al altor forţe armate din Tratatul de la Varşovia pentru a ajuta revoluţia reformistă din România. (more…)